نگاهی به سریال تازه شبکه تماشا

آسوکا ناجی کهکشان

خاطره‌بازی در دهکده قدیمی

زمانی که تهیه‌کنندگان سریال «خاطرات دهکده» در شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی تصمیم به تولید آن گرفتند، تا حد زیادی مطمئن بودند که تماشاگران قاب کوچک و دوستداران درام‌های دوره‌ای تاریخی از آن استقبال خوبی خواهند کرد و این استقبال، مجموعه را در صدر کارهای موفق تلویزیونی قرار خواهد داد.
کد خبر: ۱۴۶۲۱۳۶
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
این امیدواری و اطمینان‌خاطر چندان هم بی‌دلیل نبود. مردم عادی و تماشاگران برنامه‌های تلویزیونی همواره و در طول تاریخ این رسانه، همیشه استقبال بسیار خوبی از این نوع درام‌های دوره‌ای با آن فضاسازی‌های خاص و لباس‌های جذاب اهالی قرون هجدهم و نوزدهم کرده‌اند. پیش‌بینی تهیه‌کنندگان سریال درست از آب درآمد و تولید خاطرات دهکده تا فصل چهارم ادامه یافت و در کل، ۴۰ اپیزود۶۰ دقیقه‌ای از آن در طول این چهار فصل روی آنتن رفت.
   
اقتباسی تماشایی
خاطرات دهکده داستانش را از متن یک مجموعه کتاب سه‌جلدی به همین نام اثر فلورا تامپسن برداشت کرده است. این رمان سه‌جلدی از زمان انتشار با استقبال جماعت کتابخوان روبه‌رو بوده و طی چند دهه نسخه‌های آن بارها و بارها تجدید چاپ شده است. به این ترتیب، بی‌دلیل نبوده که اهالی صنعت تلویزیون مشتاق تولید سر‌یالی براساس ماجراهای جذاب و سرگرم‌کننده خانوادگی و اجتماعی این اثر پرخواننده ادبی باشند و در این بین، بیل گالاگر، برنامه‌ساز موفق انگلیسی که خالق تعدادی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی بوده است، سراغ خرید امتیاز برگردان تصویری این مجموعه کتاب برای تلویزیون برود. اطلاعی از رقم هزینه‌های تولید مجموعه در دست نیست، اما تحلیل‌گران اقتصادی تلویزیونی روی این نکته تاکید می‌کنند که خلق فضای خاص چنین سریال‌های تلویزیونی، معمولا چندان راحت و ارزان‌قیمت نیست.
درام‌های دوره‌ای همواره از موفق‌ترین و پرطرفدارترین کارها در هر دو بخش سینما و تلویزیون بوده‌اند و در این بین، علاقه تماشاگران قاب کوچک به این نوع کارها بسیار بیشتر بوده است. به همین دلیل که منتقدان تلویزیونی می‌گویند تولیداتی از این دست، همیشه دست بالا را در بین محصولات تلویزیونی داشته‌اند. جولیا ساوالها، بازیگر اصلی خاطرات دهکده که قبل از حضور در این سریال در چند درام تاریخی دوره‌ای موفق دیگر هم ظاهر شده، قبول دعوت برای بازی در آن را در همین نکته خلاصه می‌کند که عموم مردم سخت دوستدار آثاری از این دست هستند و بازی در این ژانر هنری، همواره با نوعی اطمینان‌خاطر از موفقیت بالای آن همراه است.
     
شرح‌حال‌نویسی به شیوه تامپسن
نکته مهم در رابطه با خاطرات دهکده این است که نویسنده کتاب سه‌جلدی آن خانم تامپسن، به نوعی به توصیف شرح‌ حال خود و زندگی‌اش پرداخته و ماجراهای آن تا حد زیادی برگرفته از رخدادهای تاریخی واقعی هستند. خط کلی داستان سریال درباره زندگی بخشی از مردم در حواشی دهکده و ماجراهایی است که در زندگی روزمره با آنها دست به گریبان هستند.نول سه‌جلدی تامپسن در فاصله سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۳ منتشر شد و به نوعی روایتی سرراست و صادقانه از زندگی مردم در آن سال‌ها ارائه می‌دهد. اولین قسمت سریال اواسط ژانویه سال ۲۰۰۸ روی آنتن رفت و فصل‌های دوم تا چهارم آن، در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ پخش شدند.  اواخر ژانویه ۲۰۱۱ بود که سازندگان سریال خبر دادند که فصل پنجمی در کار نخواهد بود و پرونده مجموعه برای همیشه بسته می‌شود. داستان سریال در دهکده‌ای کوچک در حومه آکسفوردشایر در اواخر قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد. این داستان از دریچه چشم دختر جوانی به نام لارا تیمینس‌(با بازی اولیویا هالینان) تعریف می‌شود. او برای آینده‌ای بهتر و شروع یک زندگی تازه، به خانه یکی از اقوام نزدیک مادری‌اش دوراس لین‌(با بازی جولیا ساوالها) می‌رود. دوراس در اداره پست محلی کار می‌کند و تاثیر زیادی‌ روی لارای جوان و تصمیم‌گیری‌هایش می‌گذارد. دوستی و صمیمیتی که بین این دو شخصیت به وجود می‌آید، زمینه را برای گسترش فضای داستان و اتفاقات بعدی هموار می‌کند.
   
بخش مهمی از تاریخ سریال‌سازی
زمانی که سازندگان خاطرات دهکده خبر عدم تولید فصل پنجم آن را اعلام کردند، با واکنش بسیار منفی و پراعتراض‌ تماشاگران سریال روبه‌رو شدند. این اعتراضات به قدری زیاد بود که باعث واکنش رسمی دنی کوهن ازمدیران شبکه بی‌بی‌سی شد.اودرمصاحبه‌ای گفت:‌«‌تهیه این سریال برای همه ما خاطره‌انگیز بوده و این مجموعه حقیقتا بخش مهمی از تاریخ سریال‌سازی ماست. احترام زیادی برای خالق مجموعه و گروه همراه او قائل هستیم. اما با وجود این احساس می‌کنیم که وقت آن فرا‌رسیده که فضا را برای سریال‌های درام تازه دیگر بازکنیم و امیدوار باشیم این سریال‌های جدید هم بتوانند به اندازه خاطرات دهکده مورد لطف و علاقه تماشاگران قرار بگیرند.» با این حال، این مصاحبه و توضیحاتی از این دست، نتوانست باعث کاهش اعتراضات شود. بسیاری از منتقدان تلویزیونی هم اقدام تهیه‌کنندگان مجموعه را حرکتی کودکانه و احمقانه توصیف کردند و این پرسش را مطرح کردند  وقتی عموم مردم دوستدار تماشای یک سریال موفق هستند، چرا باید ادامه تولید آن را لغو کرد و با این بهانه که باید به صداهای تازه گوش فرا‌داد و تماشاگران را از دنبال کردن ماجراجویی‌هایی که دوست‌شان دارند، محروم کرد؟این در حالی بود که جولیا ساوالها در مصاحبه‌های متعدد خود،‌ روی علاقه خودش و تماشاگران به درام‌های دوره‌ای اشاره زیادی کرده است. به گفته او:«‌من هم مثل بسیاری از مردم عادی دیگر، به درام‌های دوره‌ای تاریخی با آن لباس‌ها و موقعیت‌ها علاقه‌مندم. از خلق دوباره تاریخ لذت می‌برم و وقتی آن لباس‌های قدیمی را به تن می‌کنم و در یک فضای متفاوت تاریخی قرار می‌گیرم، حسی از سبکبالی و آزادی به من دست می‌دهد. فیلمنامه خاطرات دهکده بسیار زیبا و جذاب بود و مردم آن را خیلی دوست داشتند.»

صدای خاطره‌‎ها
در این سریال شوکت حجت، مدیر دوبلاژ و صداپیشه شخصیت اصلی آن یعنی لورا تیمینس است.همچنین بیژن علیمحمدی گوینده نقش رابرت تیمینس، افشین زی‌نوری صداپیشه فلیپ، ژیلا اشکان گوینده اما تیمینس، مهین برزویی گوینده کارولین، سعید شیخ‌زاده صداپیشه دانیل پریش، مریم صفی‌خانی صداپیشه دورکاس لین، امیر عطرچی صدا‌پیشه نقش توماس براون، بهروز علی‌محمدی صداپیشه آلفی، منوچهر زنده‌دل گوینده تیموتی، امیرعباس پیام صداپیشه فیشر بلومگ، بهروز علی‌محمدی صداپیشه آرتور پک لک، نرگس فولادوند صداپیشه آدلاید، مهوش افشاری صداپیشه روبی، بتسامه کاظمی صدای پرل، فرزانه شجاعی گوینده زیلا، رضا آفتابی صداپیشه راشیون، علی‌محمد اشکبوس دوبلور پاترسون، مهدی آرین‌نژاد گوینده توییستر، زهرا سوهانی صدای کویینی، نسیم رضاخانی گوینده مینی، شهرزاد ثابتی صدای سیدنی، الهام چارانی صدای ماگارت آلیسون، وحید منوچهری گوینده جیمز، نادر کی‌مرام صداپیشه ادموند و شروین قطعه‌ای گوینده نقش گابریل کاکرین هستند. در کنار آنان نیز صداپیشگانی چون مهرداد ارمغان، مریم نوری درخشان و... حضور دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها