به دلیل تنوعی که در زمینه امور فضایی وجود دارد، این فیلمها و سریالها هم از تنوع داستانی و موضوعی بسیار زیادی برخوردار هستند و انواع و اقسام داستانهای فانتزی، ماجراجویانه و اکشن، ترسناک و حتی کمدی در این رابطه تهیه و تولید میشود.
متفاوت و غیرمنتظره
«گمشده در فضا» محصول سال ۲۰۱۸ تلویزیون کانادا، یکی از همین سریالهای فضایی است که داستانش را به زبانی اکشن و ماجراجویانه تعریف میکند و در عین حال، اثری خانوادگی هم به حساب میآید. در داستان این مجموعه پربیننده و موفق که از شبکه تماشا پخش میشود، اعضای یک خانواده که در سفینهای در دل کهکشان رها شدهاند، با ماجراهای متفاوتی روبهرو شده و باید مشکلاتی را که در سفر بین ستارهای برایشان پدید میآید، حل کرده و به حیات خود ادامه دهند. از این منظر، داستان سریال از تازگی خاصی برخوردار است که آنرا متفاوت از بسیاری از سریالهای مشابه علمی-تخیلی میکند. در این داستان، مارون رابینسن (با بازی مالی پارکر) پدر خانوادهای پنج نفره و یک مهندس فضایی خبره است که همراه خانواده در سفینه ژوپیتر۲ در دل کهکشان با رویدادهای عجیب و غریب و غیرمنتظرهای روبهرو میشود.
یک نسخه جدید
این سریال در حقیقت نسخه دوبارهسازی شده یک سریال بسیار محبوب کلاسیک به همین نام است که در سال ۱۹۶۷ به روی آنتن رفت و تماشاگران قدیمیتر تلویزیون خاطرات مربوط به آنرا بهیاد دارند. البته سریال اصلی هم خودش نسخه تصویریشده یک نوول پرخواننده بهنام «خانواده سوئیسی رابینسن» اثر یوهان دیوید ویس بود که سال ۱۸۱۲ منتشر شد. سازندگان سریال همچنین از داستان کمیکاستریپی سال ۱۹۶۲ گولد کی هم کمک گرفتند تا جذابیتهای بیشتری به حالوهوای مجموعه خود بدهند. نسخه جدید سریال بهجای استفاده از داستان نوول، مستقیما از خود سریال کلاسیک بهره گرفته است. از جذابیتهای منحصر بهفرد سریال، حضور یک آدمآهنی به عنوان یکی از اعضای کمککننده به خانواده رابینسن بود.
فضاسازی دقیق
مت سزاما و بورک شارپلس، نویسندگان فیلمنامه سریال جدید، در کنار حفظ تمام جنبههای نسخه اصلی تلاش کردند داستان را به فضای معاصر منتقل کنند تا ماجراها طبیعیتر و منطقیتر به نظر برسد. استقبال تماشاگران از فصل اول سریال، باعث ادامه ماجراجوییهای خانواده رابینسن در دل کهکشان شد و تا سال ۲۰۲۱ دو فصل دیگر آن هم تولید و به روی آنتن رفت. در کل تعداد ۲۸ اپیزود سریال در معرض دید تماشاگران قرار گرفت. تحلیلگران تلویزیونی البته در اینباره صحبت میکنند که نسخه دوبارهسازی «گمشده در فضا» با وجود موفقیتی که به دست آورد، نتوانست موفقیت عظیم نسخه اصلی دهه شصت میلادی خود را تکرار کند.
یک خاطره کلاسیک
ایروین آلن، خالق سریال از سال ۲۰۱۴ به دنبال تولید آن بود. او که خود از تماشاگران نسخه اصلی بود، قصد داشت آنرا به شکلی نوین و امروزی در معرض دید تماشاگران معاصر قرار دهد تا آنها هم یک «گمشده در فضا»ی تازه برای خود داشته باشند. با ورود شبکه نتفلیکس به جمع تهیهکنندگان سریال در سال ۲۰۱۵، بحث ساخت گمشده در فضا جدیتر شد و یک سال بعد، دستور تولید آن صادر شد. زک استرن، برنامهساز سرشناس تلویزیونی که وظیفه تولید گمشده در فضا را به عهده گرفت، در این رابطه میگوید: «اشتیاق زیادی در بین عوامل تولید دیده میشد. انگار همه میخواستند این پروژه به نتیجه برسد و خیلی زود، مردم به تماشای آن بنشینند. نکته اصلی در کار ساخت سریال که انجام آنرا برای ما مشکل میکرد، این بود که هنوز خاطره نسخه اصلی در بین تماشاگران تلویزیون وجود داشت و این نکته کار ما را سخت میکرد. میدانستیم که مردم نسخه ما را با نسخه اصلی مقایسه خواهند کرد و میدانستیم که در این مقایسه، آنها نمره بالاتر را به نسخه اصلی خواهند داد. طبیعی بود که چنین اتفاقی بیفتد. با این وجود، ما مصمم بودیم که نسخه تازه را تولید کنیم.»
نقدهای مثبت
کار فیلمبرداری سریال فوریه ۲۰۱۷ در لوکیشنهای شهر ونکوور کانادا شروع شد و سازندگانش برای فصل دوم راهی ایسلند شدند، تا فضای تازهای به حال و هوای مجموعه بدهند. برای فصل سوم، لوکیشنهای متفاوتی در انگلستان انتخاب شد. سازندگان سریال پایلوت آنرا با سروصدا و تبلیغات زیاد به نمایش گذاشتند. برخورد و واکنش منتقدان و تماشاگران به سریال خوب بود و سایت روتنتومیتوز نوشته که ۶۸ درصد از ۷۶ نقد منتقدان، مثبت و به نفع گمشده در فضا بوده است. منتقد همین سایت از جمله نوشت: «سریال از ارزشهای بالایی برخوردار است و طرفداران ژانر علمی-تخیلی ماجراجویانه را قانع و راضی نگه میدارد. فضاسازی خوب و دقیق است و بازی خوب بازیگران به کمک این فضاسازی آمده و یک ترکیب منطقی و مقبول را ایجاد میکنند. از نکات برجسته داستان، وجود و حضور شخصیتهای منفی و ضد قهرمانی است که به خوبی شخصیتپردازی شدهاند و قوه محرک خوبی برای پیشبرد داستان اپیزودهای به حساب میآیند. در عین حال، جلوههای ویژه صوتی و تصویری کار، دقیق و حسابشده هستند.»
کمبود داستان
نکتهای که بسیاری از منتقدان به آن اشاره کردهاند، کیفیت بالاتر و بهتر اپیزودهای فصل سوم سریال است. برهمین اساس، آنها این پرسش را مطرح کردند که با وجود افزایش کیفیت فصل سوم، چرا تهیهکنندگان سریال به سراغ تولید فصل چهارم آن نرفتند. ایروین آلن، خالق سریال در این خصوص میگوید: «مشکل اصلی این بود که ما نتوانستیم داستانهای خوبی برای ادامه کار پیدا کنیم. همه میدانند که پایه اصلی هر سریالی داستانهای جذاب آن است. بدون آن، حقیقتا نمیشد کار را ادامه داد.»