برائت جهانشمول

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به حجاج بیت‌ا...‌الحرام به مناسبت فرارسیدن ایام حج ابراهیمی تأکید فرمودند: «برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسری یابد.»
کد خبر: ۱۴۶۱۰۹۰
نویسنده ​​​​​​​محمدمهدی ایمانی‌پور / رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
 
سؤال اصلی اینجاست که دلیل تاکید رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر خصلت «فرامکانی» بودن مراسم برائت امسال و تسری آن به دیگر نقاط جهان (و نه حتی صرفا جهان اسلام) چیست؟ به‌راستی چه تحولات زیربنایی و مهمی در سطح جهان رخ داده که شهروندان کشورهای پنج قاره دنیا، مخاطب این پیام مهم قرار گرفته‌اند؟ در این‌خصوص نکات سه‌گانه‌ای وجود دارد که لازم است نسبت به آنها توجه داشته باشیم:

نخست 
این‌که برائت از مشرکین، بخش جدایی‌ناپذیر حج تبیینی محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، تبری جستن از جریان سلطه و ستم در جهان از ابتدا یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های حج ابراهیمی و نماد تسلیم‌ناپذیری مسلمانان در برابر زورگویی و شرک به شمار می‌رفت. اما آنچه امروز به مراسم برائت از مشرکین خصلت فرامکانی می‌دهد، معطوف به درک مشترک جهانی در قبال مفهوم ظلم و ستم است. تا قبل از وقوع جنگ اخیر غزه، رژیم اشغالگر قدس و آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی این رژیم سفاک، اجازه تطبیق مصداق «رژیم صهیونیستی» با مفهوم «ظلم و ستم» را نمی‌دادند. رسانه‌های غربی از هرگونه تکنیکی از جمله «وارونه نمایی»، «سانسور» و «دروغ‌پردازی» در راستای تمرکززدایی از جنایات مستمر صهیونیست‌ها در فلسطین استفاده می‌کردند اما جنگ غزه، منتج به شکل‌گیری درک مشترک جهانی از ماهیت رژیم اشغالگر قدس و آمریکا و فراتر از آن، انطباق مفهوم سلطه‌گری و تجاوز با این دو مصداق کریه شد.

نکته دوم
 این‌که رهبر معظم و حکیم انقلاب،درجریان خیزش غرورآفرین دانشجویان آمریکایی علیه رژیم اشغالگرقدس،این دانشجویان غیرمسلمان را بخشی از جریان مقاومت جهانی نامیدند.تجمیع‌ نامه معظم‌له به دانشجویان آمریکایی و پیام اخیر ایشان به حجاج بیت‌ا... الحرام، نشان‌دهنده آن است که مقاومت، حریت و آزادگی مقید و محدود به مسلمانان نیست و انسان‌های آگاه و عدالت‌طلب در سرتاسر جهان را حول خود متحد می‌سازد. این همان باور کلان و اساسی امامین انقلاب اسلامی بوده که با گذشت ۴۵ سال از پیروزی این نهضت شکوهمند، تبلور پیدا کرده است. جهانشمول بودن مقاومت و متعلقات آن، از ابتدا در قاموس و گفتمان انقلاب اسلامی وجود داشت اما تبلور فرامرزی و بین‌المللی آن نیازمند به یک آگاهی و باور فراگیر (در سطح جهانی) بود. اکنون به همان نقطه رسیده‌ایم.

نکته سوم
، معطوف به آثار پسینی و تبعی اعلام برائت جهانی علیه رژیم اشغالگر قدس و آمریکاست. برائت جهانشمول از دشمنان بشریت، محدود به یک روز، ساعت یا نقطه نیست. جنگ غزه، بیداری جهانی را شکل داده و حج امسال، نقطه عطفی در تثبیت این بیداری در سطحی بسیار وسیع و گسترده محسوب می‌شود. حج، مصداق بازگشت انسان به خویشتن و فطرت پاک خود است و این فطرت پاک، هرگز ظلم و ستم به یک ملت ستمدیده، محروم و بی‌پناه را نمی‌پذیرد. این همان رمز وحشت دشمنان از ظرفیت‌های بی‌همتای مراسم حج امسال و تاثیر آن بر تشدید بیداری جهانشمول بشریت علیه اشغالگری و تجاوز است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها