سازمان حج و زیارت با ارائه توضیحاتی درباره ممنوع‌الخروجی، کارت واکسن کرونا و تفاوت هزینه‌ ها در حج، به متقاضیان این سفر هشدار داد: در صورت پرداخت نکردن هزینه سفر حج در مهلت تعیین‌شده و یا طی نکردن مراحل پزشکی، انصرافی تلقی شده و نوبت‌شان باطل خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۹۹۸۰۰

به گزارش جام جم آنلاین، مناسک حج از تیرماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و ایران با ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر در این مناسک حضور خواهد داشت.

ثبت‌ نام در کاروان‌ های حج بنابر اعلام سازمان حج و زیارت از دهم اسفندماه به ترتیب اولویت‌های اعلام شده، آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه http://reserve.haj.ir کاروان مورد نظر خود را انتخاب و مراحلی را به ترتیب طی کنند.

هزینه سفر حج قرار است در دو بخش از زائران دریافت شود که بخش نخست آن ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شده است. بخش دوم مبلغ باقی‌مانده این سفر به تناسب کاروان انتخابی تعیین خواهد شد (که زمان دریافت آن از طریق مدیر کاروان به زائر اعلام می‌شود). به زائرانی که در سال ۱۳۹۹ در کاروان‌های حج تمتع ثبت‌نام و هزینه آن را واریز کرده بودند، اعلام شده است مبلغ مابه‌التفاوت هزینه سفر را در یک مرحله پرداخت کنند.

متقاضیان همچنین پس از قطعی کردن ثبت‌نام باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت کنند و با مطالعه مندرجات آن، رسید ثبت‌نام را نزد خود نگه دارند.

چنانچه متقاضی پس از انجام رزرو و ثبت‌نام قطعی، در زمان‌بندی و مهلت اعلام شده از سوی کاروان نسبت به واریز هزینه‌ سفر اقدام کند، منصرف از سفر تلقی شده و رزرو او در کاروان به صورت یک طرفه و سیستمی باطل می‌شود و درصورت تمایل به ثبت‌نام دوباره، باید مراحل را از ابتدا انجام دهد و با توجه در ظرفیت خالی کاروان‌ها اقدام کند.

متقاضیان باید در زمان مربوطه با هماهنگی مدیر کاروان نسبت به مراجعه به پزشک و مراکز پزشکی مورد نظر که از سوی مدیرکاروان معرفی می‌شود، اقدام کند و درصورت تأیید سلامت جسمانی و تأیید پزشک، مراحل نهایی سفر خود را دنبال کند. سازمان حج و زیارت اعلام کرده است درصورت مراجعه نکردن به موقع به پزشک و انجام ندادن معاینات مربوطه و یا تأیید نشدن استطاعت جسمانی، فرآیند ثبت‌نام و اعزام فرد متوقف و فرد دارای اولویت دیگر جایگزین خواهد شد.

مدیر کاروان موظف است با هم‌فکری و هم‌کاری سه نفر از افراد برگزیده از سوی زائران که در اولین جلسه آموزشی انتخاب می‌شوند درباره تهیه ملزومات شخصی زائران نظیر کیف و چمدان، لباس احرام و سایر موارد از قبیل نحوه‌ انتقال به فرودگاه (که به هزینه زائر انجام خواهد شد) تمهیدات لازم را فراهم کنند. نظارت بر این‌گونه هزینه‌ها بر عهده سه نفر تعیین‌شده خواهد بود.

متقاضیان اعزام به حج تمتع که در کاروان ثبت‌نام قطعی کرده‌اند باید درصورت تردید به ممنوع‌الخروج بودن خود قبل از تشرف و در فرصت مقتضی با مراجعه به مراکز مربوطه در این‌باره اطمینان لازم را کسب کنند.

بدیهی است جبران و پرداخت هرگونه خسارات مالی احتمالی در این‌ زمینه برعهده شخص متقاضی خواهد بود.

براساس دستوالعمل وزارت حج و عمره عربستان، درحال حاضر یکی از شروط ورود زائران به این کشور، ارائه کارت واکسیناسیون کووید ۱۹(کرونا) است، بنابراین همراه داشتن این کارت که نشانگر تزریق حداقل دو نوبت واکسن از واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت عربستان بوده، ضروری است. لازم به ذکر است که از بین واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون کشور، واکسن‌های «آسترازنکا»، «اسپوتنیک» و «سینوفارم» در زمره واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت کشور عربستان است. ضمناً تزریق واکسن مننژیت و همراه داشتن کارت زرد مربوط به آن الزامی بوده که دراین‌باره سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی بعدی خواهد داشت.

سازمان حج و زیارت همچنین درباره نحوه دریافت وجه قربانی این توضیح را داده است که پس از توافق با بانک توسعه اسلامی در عربستان و نهایی شدن وجه قربانی، مراتب از طریق کاروان به اطلاع زائران خواهد رسید تا نسبت به واریز آن به حسابی که از سوی این سازمان به آن‌ها اعلام می‌شود، اقدام کنند.

سازمان حج و زیارت همچنین درباره سرانه اسکان زائران در زمان حج توضیح داده است: با توجه به این‌که در حج تمتع بسیاری از امور از جمله مسکن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان سامان‌دهی و به اجرا گذاشته می‌شود و سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل‌ها و یا تقسیم ظرفیت‌ها با محدودیت‌هایی روبروست؛ لذا سرانه زائری اسکان حجاج در مدینه منوره و مکه مکرمه حدود ۴ متر مربع و حداکثر اسکان تا سقف ۵ نفر در هر اتاق (در مدینه منوره)، با احتساب امکانات داخل اتاق تعیین شده و سازمان حج و زیارت بر این اساس نسبت به تامین محل اسکان حجاج اقدام کرده است.

این سازمان همچنین وعده داده که با وجود محدودیت در تعداد هتل در مدینه، تلاش خواهد کرد تا اسکان حجاج در مدینه را در نزدیک‌ترین هتل‌ها به مسجدالنبی فراهم کند. در مکه نیز با توجه به شرایط خاص اسکان، هتل‌های مورد استفاده حجاج در مناطق مختلف است که با توجه به بعد مسافت تا مسجدالحرام، زائران برای تشرف به حرم از اتوبوس‌های مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به ایستگاه‌های اطراف حرم تردد می‌کنند، استفاده خواهند کرد.

این سازمان همچنین این توضیح را داده که هزینه سفر هر زائر باتوجه به هتل محل اسکان کاروان در مدینه و مکه و نیز مدت اقامت کاروان محاسبه و تعیین شده است. بنابراین یکی از دلایل اساسی تفاوت هزینه‌های هر کاروان، مکان اقامت آن‌ها در هر یک از دو این شهر و مدت اقامت آن‌ها است.

همچنین، تفاوت هزینه‌های کاروان‌ها ناشی از اختلاف قیمت اجاره‌بهای مسکن و میانگین بازه زمانی سفر است، از این‌رو به متقاضیان توصیه شده است از ابتدا دقت کافی در انتخاب کاروان خود را داشته باشند؛ زیرا به‌دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جابه‌جایی زائر از کاروانی به کاروان دیگر مقدور نخواهد بود.

سازمان حج و زیارت همچنین اعلام کرده که در صورت دریافت مجوزهای لازم، تمام زائران مدینه اول از ایستگاه‌های پروازی تعیین شده مستقیماً به مدینه اعزام می‌شوند و از طریق جده به ایستگاه‌های پروازی خود در ایران بازخواهند گشت. همچنین زائرین مدینه دوم نیز از ایستگاه‌های پروازی خود مستقیماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدینه باز خواهند گشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها