مشتریان بانک نورثرن راک (Northern Rock) پنجمین بانک رهنی بزرگ و نخستین بانک مسکن این کشور، برای خارج کردن پس اندازهای خود از این بانک درمقابل شعبات آن در سراسر بریتانیا صف کشیده اند.
کد خبر: ۱۴۵۹۱۰

به گزارش شبکه BBC ، بانک نورثرن راک اولین نهاد مالی بریتانیایی است که از بحران های مالی جهانی که در پی مشکلات موسسات وام مسکن در آمریکا پدید آمدند، آسیب دیده است.
ازروز پنجشنبه گذشته که بانک مسکن نورثرن راک برای پرداخت دیون خود از بانک مرکزی بریتانیا درخواست وام اضطراری کرد، مشتریان این بانک تاکنون حدود دو میلیارد دلار از پس اندازهای خود را از این بانک بیرون کشیده اند.
آلیستر دارلینگ، وزیر خزانه داری بریتانیا گفت ، بانک مرکزی بریتانیا برای ایجاد سیستم با ثبات بانکی مداخله کرده است و مردم می توانند از حساب های خود طبق معمول استفاده کرده، اقساط بانکی خود را مانند همیشه پرداخت کنند.

بانک نورثرن راک هم بر این نکته پافشاری می کند که هنوز قادر به پرداخت دیون خود و انجام تعهداتش است.
با این حال ، روز جمعه ارزش سهام بانک نورثرن راک در بازار بورس لندن 32 درصد تنزل کرد و بر قیمت سهام چند بانک دیگر نیز تاثیر منفی گذاشت.
از جمله، ارزش سهام بانک الیانس اند لیسستر ، بانک برادفورد اند بینگلی که در زمینه اعطای وام مسکن فعالیت گسترده تری دارند به ترتیب حدود 8 درصد و 7 درصد و ارزش سهام بانک HBOS 4 درصد تنزل یافتند.
در عین حال، مقامات دولتی تلاش کردند مانع از تاثیر گذاری ماجرای مراجعه بانک نورثرن راک به بانک مرکزی بر بخش مالی و پولی این کشور شوند و به ویژه اجازه ندهند بخش مسکن گرفتار بحران شود.

روز جمعه، هزاران نفر از مشتریان بانک نورثرن راک که نگران ورشکسته شدنش بودند، برای خارج کردن پس اندازهای خود به شعبات این بانک در سراسر بریتانیا مراجعه کردند.
انجمن بانکداران بریتانیا می گوید ، نورثرن راک بانکی است قابل اطمینان و دارای وضعیت خوبی است و دارندگان پس انداز در این بانک و یا وام گیرندگان از این بانک مطلقا نباید دلیلی برای نگرانی داشته باشند.
گرچه بانک های تجاری بریتانیا از حق درخواست وام موقت از بانک مرکزی این کشور برخوردارند، اما این امکانات به عنوان راه چاره نهایی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا به وجود دشواری در فعالیت بانک دریافت کننده تعبیر می شود.

آلیستر دارلینگ، وزیر خزانه داری گفته بود ، هدف ازاین اقدام بانک مرکزی فراهم کردن امکان ادامه فعالیت عادی بانک وام گیرنده بوده است.
او افزود ، وضعیت کنونی نباید باعث نگرانی سپرده گذاران یا وام گیرندگان این بانک شود و آنها می توانند مطابق معمول از خدمات بانکی نورثرن راک استفاده کنند.
به گفته دارلینگ، مشکل بانک نورثرن راک ناشی از دشواری هایی است که بخش وام مسکن ایالات متحده با آن دست به گریبان بوده است.
در هفته های گذشته، موسسات اعطای وام مسکن درجه دو در آمریکا به دلیل ناتوانی تعدادی از وام گیرندگان در بازپرداخت بدهی خود با مشکل مواجه شدند که تاثیری گسترده بر بازارهای سهام کشورهای دیگر نیز داشته است.
این بحران همچنین باعث شد تا بانک های تجاری بریتانیا، که معمولا برای تامین نیازهای خود به یکدیگر وام می دهند، از بیم ناتوانی طرف مقابل در بازپرداخت به موقع این وام ها، نرخ بهره بیشتری را تقاضا کنند و همچنین در دادن این وام ها احتیاط بیشتری به خرج دهند.

در نتیجه، اقدام اکثر بانک های تجاری در افزایش نرخ بهره از جمله برای وام های مسکن بوده که به نوبه خود به نگرانی در مورد احتمال ناتوانی برخی از دارندگان وام در پرداخت اقساط این وام ها و ایجاد بحران در بخش مسکن بریتانیا دامن زده است.
بانک نورثرن راک که یک بانک مسکن تخصصی است شرایط سهل تری را برای اعطای وام به متقاضیان اعمال می کرده و در مقایسه با سایر موسسات مبالغ بیشتری را هم به صورت وام در اختیار آنها قرار می داده است.
به همین دلیل، ظاهرا بانک های دیگر از دادن وام موقت به این بانک برای تامین نیاز آن به پول در گردش خودداری ورزیده یا خواستار دریافت بهره سنگین تری شده بودند و در نتیجه این بانک ناگزیر شد برای تامین نیاز خود به بانک مرکزی مراجعه کند.
وزیر خزانه داری بریتانیا گفته است ، در حال حاضر سیستم بانکی از نقدینگی کافی برخوردار است و خودداری سایر بانک های تجاری از تامین نیاز بانک نورثرن راک صرفا ناشی از شرایط خاص این بانک بوده است و به طور تلویحی، روش بانک را مورد انتقاد قرار داد.

بهای مسکن در بریتانیا در سال های اخیر به دلایل گوناگون رشد سریعی داشته است که مستلزم اعطای وام های مسکن سنگینتر بوده است ، درحالی که متقاضیان وام مسکن نیز به دلیل پایین بودن نرخ بهره از دریافت این نوع وام ها استقبال کرده اند.
روند افزایش نرخ بهره در تعدادی از کشورهای غربی باعث بروز نگرانی در توانایی برخی از دارندگان وام به پرداخت اقساط وام ها شده است که بیشترین تاثیر آن در بازار وام درجه دو مسکن آمریکا بروز کرد.
گیرندگان این نوع وام ها به دلیل نامناسب بودن سابقه مالی یا کمبود درآمد قادر نیستند از بانک ها یا موسسات معتبر وام مسکن تقاضای وام کنند و به همین دلیل مشتری موسسات وام درجه دو مسکن هستند که البته این موسسات نرخ بهره بالاتری را هم دریافت می کنند.
بانک نورثرن راک در سال 1965 به عنوان موسسه اعتباری ساختمان تاسیس شد اما در سال 1997 با استفاده از قانون اجازه فعالیت بانک های تجاری در زمینه وام مسکن عملیات بانکی را هم آغاز کرد اما وام مسکن همچنان مهمترین بخش از فعالیت آن را تشکیل می داده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها