«جام‌جم» از برگزاری بیست‌و‌پنجمین دوره از نمایشگاه ایران‌هلث گزارش می‌دهد

ایران‌هلث‌؛ عرضه توانمندی‌ها تا جذب سرمایه خارجی

برپایی رویدادها و نمایشگاه‌های بزرگ، فرصت مغتنم کسب‌وکارها برای عرضه توانمندی‌ها و محصولات‌شان است. نمایشگاه ایران‌هلث به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد در حوزه تجهیزات و خدمات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی، شرایطی برای معرفی کسب‌وکارهای نوآور حوزه سلامت به سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا فعالان این حوزه بتوانند مسیر توسعه و پیشرفت خود را هموار سازند.
کد خبر: ۱۴۵۸۳۱۴
ایران‌هلث‌؛ عرضه توانمندی‌ها تا جذب سرمایه خارجی
بیست‌و‌پنجمین دوره از نمایشگاه ایران‌هلث نیز با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و ابتکارات متنوع پارک فناوری پردیس از۲۹اردیبهشت امسال به مدت چهار روز در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد تا عرصه‌ای برای بروز و ظهور و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم سازد. در آیین افتتاحیه این نمایشگاه از ۱۶محصول فناورانه حوزه سلامت رونمایی شد؛ محصولاتی که بیشترشان تا پیش از این وارداتی بود، اما اکنون با توان متخصصان ایرانی در کشور ساخته می‌شو‌د. دستگاه رادیولوژی دیجیتال، الیزا ۹۶تستی، کیت کمی لومینانس، پمپ تزریق یک‌بار مصرف الاستموریک، ونتیلاتور، کاردیاک فمورال، سوزن ورس، کانولای آئورت نان رینفورسد کرود تیپ، ماشین بیهوشی، اینجکتور ماده حاجب، ساکشن پالسی، لنز تماسی طبی سخت، دستگاه اسمارت کاف، چمبر هیومدیفایر نوزاد، ECG خانگی و کیت تشخیص اعتیاد ازجمله محصولات رونمایی شده این نمایشگاه بود. در ادامه با برخی از این محصولات بیشتر آشنا می‌شویم و به رویداد‌های نمایشگاه خواهیم پرداخت.  
 
کمبود دارو یا تجهیزات پزشکی ازجمله چالش‌هایی است که گاهی کشور را درگیر می‌کند؛ مساله‌ای که می‌تواند سلامت بسیاری از بیماران جامعه را به مخاطره بیندازد. در این بین شرکت‌های نوظهور تولیدکننده، دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌های صنعت تجهیزات و ملزومات پزشکی می‌توانند با‌تولید محصولات فناورانه متنوع و گسترده، ضمن رفع نیاز‌هایی کشور، وابستگی به واردات این ملزومات را نیز کاهش دهند. طی سال‌های اخیر این شرکت‌های سلامت‌محور با وجود اعمال تحریم‌ها و موانع بسیار زیاد، توانسته‌اند بالاترین گردش مالی و اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را داشته باشند وبا تولید محصولاتی نوین که مطابق با استاندارد‌های روز ساخته شده است، سهم بسزایی دررفع نیاز‌های بخش سلامت جامعه ایفا کنند. دراین نمایشگاه نیز بیش از۶۰۰محصول درحوزه‌های تجهیزات مصرفی وغیرمصرفی پزشکی، تجهیزات دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی عرضه شد که می‌تواند نیاز‌های بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی را برطرف سازد و وابستگی کشور به واردات این محصولات را از میان ببرد.  
 
توسعه صادرات محصولات سلامت محور در نمایشگاه ایران‌هلث
مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و رئیس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه ایران‌هلث در‌این‌خصوص می‌گوید: از حوزه‌های پرظرفیت علمی کشور حوزه سلامت است‌؛ عمق دانش دارو و تجهیزات پزشکی و ظرفیت و کشش دانش‌بنیان این حوزه‌ها به جهت درگیری شرکت‌ها بسیار بالاست. از این زاویه شرکت‌ها می‌توانند روی موضوعات و محصولات زیادی کار کنند. بازار داخلی و صادراتی محصولات این حوزه نیز بسیارخوب است‌؛ اکنون بسیاری از محصولات حوزه تجهیزات پزشکی در بازار خارجی به فروش می‌رسد.  نمایشگاه ایران‌هلث که از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های حوزه سلامت با محوریت تجهیزات پزشکی است، ظرفیت مناسبی برای بومی‌سازی، توسعه و صادرات محصولات حوزه سلامت به‌وجود آورده است. طی دو، سه سال اخیر پارک فناوری پردیس به منظور تقویت شرکت‌های فناور ودانش‌بنیان واستارت‌آپ‎ها و توسعه تبادل فناوری آنها به این حوزه وارد شده است.  امسال نسبت به سال گذشته در بعد داخلی و خارجی نمایشگاه رشد قابل‌توجهی داشته است.حدود ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور، نوپا و استارت‌آپ در این نمایشگاه حضور دارند.حدود ۶۰ رویداد جانبی نیز دراین نمایشگاه برگزار می‌شود و ۲۰۰ مهمان خارجی در طول برگزاری نمایشگاه بازدید داشته‌اند.همچنین تعداد قابل‌توجهی شرکت خارجی دراین نمایشگاه به ارائه محصول‌شان پرداختند. هدف اصلی از دعوت و حضور این مهمانان، توسعه صادرات محصولات این شرکت‌هاست. 
     
حضور ۱۶ کشور در بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه ایران‌هلث
امین‌رضا خالقیان، دبیر بیست‌وپنجمین نمایشگاه ایران‌هلث می‌گوید:این نمایشگاه بزرگ‌ترین رویداد حوزه سلامت است. این نمایشگاه علاوه بر این‌که ویترین توانمندی‌های سلامت کشور محسوب می‌شود، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و دسترسی به بازار شرکت‌ها ایجاد کرده است. حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این نمایشگاه بسیار مهم است تا بتوانند مذاکرات تجاری‌سازی با طرف‌های مورد انتظار را داشته باشند.هدف اصلی این نمایشگاه تهیه بسته‌‌ای برای توسعه بازار تجهیزات پزشکی است. امسال ۶۱۵ شرکت در این دوره از نمایشگاه شرکت کرده‌اند. دراین دوره پذیرای هیأت تجاری از۱۶کشور مانند ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، هند، هلند، بلژیک، تایلند، فرانسه، کره‌جنوبی، ژاپن، چین و روسیه بودیم. دو کشور چین و روسیه نیز علا‌وه برحضور، پاویونی در این نمایشگاه برپا کرده‌اند.حضور این شرکت‌ها نسبت به سال‌های قبل ۳۵درصد رشد داشته است.قطعا بازدید این کشورها فرصتی برای توسعه بازار شرکت‌ها ایجاد می‌کند.وی بیان می‌کند:دراین نمایشگاه سالن اختصاصی نیزبرای شرکت‌های نوپا و شتاب‌دهنده‌های تخصصی برپا شد.۶۰نشست تخصصی هم از دیگر رویدادهای جنبی این نمایشگاه به‌شمار می‌رود که در آنها اقدام به عرضه فناوری و ارائه دستاوردهای حوزه سلامت به متقاضیان شد. 
   
ایران‌هلث رویداد قابل رقابت با عرب‌هلث 
دهقانی فیروز‌آبادی،معاون علمی،فناوری واقتصاددانش‌بنیان رئیس‌جمهور درآیین افتتاح این نمایشگاه بیان کرد:امروز صنعت سلامت بسیار توانمند است. اگر مانعی برای این صنعت ایجاد نکنیم، افق‌های بزرگی برای کشور ترسیم خواهد کرد. درطی دوران مختلف سیاست توسعه سلامت و امنیت موردتوجه همه دولت‌هاقرارگرفته است. نتیجه این توجه باعث شده که توان زیرساختی عظیم و برنامه حمایتی قوی در این دو حوزه ایجاد شود.در این دوره نیزحمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و توجه به حوزه‌های راهبردی امنیت و سلامت مورد توجه قرار گرفته است.بیشترین حمایت مالی، تسهیلات و تنظیم‌گری معاونت علمی نیز مربوط به حوزه سلامت‌است.  وی افزود: اگر دو اقدام اساسی درکشوراجرایی شود،قطعا اتفاقات کلانی دراین حوزه رخ خواهدداد. ازجمله آنها این است که متعهد شویم اگرفردی دراین‌حوزه سرمایه‌گذاری‌می‌کند،معادل۷۰درصدخارجی،ازتولیدات‌داخلی‌خریداری شودتا به این ترتیب سرمایه‌گذاران دلگرم‌تر در این حوزه فعال بمانند.اقدام دوم نیزاعطای ارزترجیحی به مصرف کننده‌ نهایی است. این اقدامات می‌تواند ما را در ترازبزرگ‌ترین کشورهای فعال درحوزه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت قراردهد.دهقانی خاطرنشان کرد: ازچالش‌های اکنون کشور این است که هرمجموعه‌ای به‌صورت پراکنده اقدام به انجام‌کاری‌می‌کند.این مسأله باعث شده توانمندی‌ها وعظمت دستاوردهای این حوزه دیده نشود‌؛ در حالی که ما شرکت‌های قابلی داریم که می‌توانند ایران‌هلث را تبدیل به رویدادی بزرگ‌تر از عرب‌هلث کنند. 

صرفه‌جویی ارزی و اشتغال‌زایی با ساخت دستگاه رادیولوژی دیجیتال
دستگاه رادیولوژی دیجیتال از‌جمله دستگاه‌هایی است که در نمایشگاه ایران‌هلث امسال رونمایی شد‌؛ دستگاهی که نمونه تلسکوپی آن برای نخستین‌بار در ایران ساخته شده ودربخش‌های ICU ،CCU واورژانس کاربرد دارد.مجید عرب، قائم مقام شرکت دانش‌بنیان سازنده دراین خصوص می‌گوید:این دستگاه تشخیصی بیشتربرای بیمارانی استفاده می‌شود که قادرنیستند به بخش رادیولوژی مراجعه کنند از این رو دستگاه را به بالین بیمار می‌برند.حمل و نقل این دستگاه کاملا راحت است. توان چرخشی بالایی نیز دارد و می‌تواند به سمت عقب و جلو با سرعت کم یا زیاد حرکت کند. کیفیت تصویر این دستگاه زیاداست. این دستگاه کم‌ترین دوز پرتوی دریافتی و بالاترین توان و قدرت برای عکسبرداری را دارد که می‌تواند تمام نیازهای بخش‌های ICU و CCU و اورژانس را برطرف سازد. قیمت نمونه مشابه خارجی این دستگاه ۵۰۰هزاریورو است.اکنون نیز به‌دلیل اعمال تحریم‌ها برای واردات این دستگاه _که بیشتر در کشورهای ژاپن، اروپایی و آمریکایی ساخته می‌شود_ با پاره‌ای از مشکلات مواجه هستیم. با ساخت این محصول، ضمن اشتغال‌زایی جوانان، ۱۰تا۱۲هزار یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهیم آورد. 

پایش خلوص اکسیژن بیماران با ساخت دستگاه ایرانی
دستگاه خلوص‌سنج اکسیژن التراسونیک و دستگاه کنترل‌کننده هوشمند فشار‌ کاف لوله‌تراش از دیگر محصولات عرضه شده در این نمایشگاه است. پژوهشگران پارک علم و فناوری خوزستان این دستگاه‌ها که از الزامات بخش درمانی و بیمارستان هستند را تولید کرده‌اند.مسلم بگل، مدیرعامل این شرکت در این خصوص می‌گوید:دستگاه خلوص‌سنج یا آنالیزر اکسیژن یک ابزار دقیق برای سنجش کیفیت اکسیژن خروجی از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی وصنعتی است. این دستگاه جزو ابزارهای پرکاربرد است که خلوص اکسیژن تولید شده در آنها اهمیت حیاتی دارد زیرا اکسیژن تولیدی این دستگاه‌هاباگذشت زمان کاهش می‌یابد و کاهش خلوص آن در خاصیت درمانی اکسیژن‌ساز اثر مستقیم دارد.ما اکنون نمونه متحرک و ثابت این دستگاه را ساخته‌ایم. دستگاه کنترل‌کننده هوشمند فشار کاف لوله تراشه نیز زمان بستری بیماران درICU را کاهش می‌دهد وعوارض لوله‌گذاری را نیز برای بیماران کمتر می‌کند. دستگاه کنترل‌کننده هوشمند فشار کاف لوله تراشه به علت این‌که قیمت زیادی دارد به کشور وارد نمی‌شود. این محصول با یک‌پنجم قیمت نمونه مشابه خارجی تولید می‌شود. دستگاه خلوص‌سنج نیز تولید داخل دارد اما ما یک‌سری به روزرسانی روی آن اعمال کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری به مسئول تجهیزات ارائه دهد. 
   
بی‌نیازی از واردات کتتر با بومی‌سازی محصول ایرانی
پژوهشگران یکی‌ازشرکت‌های دانش‌بنیان حاضر درنمایشگاه نیزموفق شده‌اندبرای نخستین‌باردرایران کتتر(Catheter) آنژیوگرافی و تشخیصی را تولید کنند‌؛ کتتر لوله‌ای نازک، معمولا بلند وقابل انعطاف است که درطیف گسترده‌ای از توابع دانش پزشکی و بهداشت کاربرد دارد.مظفر اقبال،مدیرعامل این‌شرکت می‌گوید:صفرتاصددانش این محصول که بیشتردرحوزه آنژیوگرافی قلبی برای مشاهده گرفتگی عروق کاربرد دارد، اکنون در کشور بومی‌سازی شده است و تمام قطعات آن نیز صددر‌صد در داخل تولید می‌شود. به جز این محصول اکنون محصولات دیگری نیز درحیطه آنژیوگرافی تولید می‌کنیم که تا پیش از این به کشور وارد می‌شدند.  درحال حاضر تولید این محصولات سالانه ۱۰میلیون دلارصرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ عدد کتتر در کشور مورداستفاده قرارمی‌گیرد اما بیشتر مراکز درمانی با کمبود این محصول مواجه هستند. اکنون کیفیت این محصول به گفته متخصصان بهتر از نمونه مشابه خارجی است و با قیمت ۳۰درصد کمتر از نمونه‌های آمریکایی و اروپایی در بازار عرضه می‌شود که می‌تواند صد درصد نیاز کشور را پاسخگو باشد. 

ساخت بخیه استیل ضد زنگ برای عمل جراحی قلب
پژوهشگران یکی ازشرکت‌های دانش‌بنیان حاضردرنمایشگاه نیزموفق به طراحی وساخت بخیه استیل ضد زنگ شده‌اند‌؛این محصول پس از عمل باز قلب برای بستن استخوان ناحیه جناق سینه کاربرد دارد.حجت میرزایی، مدیر تولید این شرکت می‌گوید: از ویژگی‌ها و مزیت‌های مهم این محصول زیست‌سازگاری آن است‌؛ اکنون برای عمل‌های جراحی، بخیه‌های پلاستیکی و جذبی مرسوم است اما برای ناحیه جناق سینه که استخوانی مقاوم داریم نیاز به قدرت و توان بیشتری است که باید از بخیه‌های فلزی و غیر‌قابل جذب استفاده کرد. این بخیه مانند ایمپلنت است که به‌طور مادام‌العمر در بدن بیمار باقی می‌ماند از این رو باید زیست‌سازگار و از استانداردهای لازم برخوردار باشد. وی می‌افزاید:اکنون محصول ما استانداردها وتاییدیه‌های لازم ازمراکز مطرح قلب ایران را دریافت کرده است وخواص مکانیکی آن مانندنفوذوخمش ودیگر مولفه‌های آن نیز قابل مقایسه بانمونه‌های مشابه اروپایی و آمریکایی است. کیفیت این محصول نه فقط با نمونه‌های مشابه خارجی برابری می‌کند بلکه قیمت آن نیز نصف نمونه‌های مشابه خارجی است.

فرزانه صدقی - گروه دانش
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها