تقویت مغز

تمام بخش‌های مغز فعال هستند اما با کمک برخی راهکارها می‌توان آنها را فعال‌تر کرد. مغز انسان به دو نیمکره راست و چپ تقسیم‌بندی شده که هر کدام طرف متضادشان را در بدن کنترل می‌کنند. بر اساس تئوری راست‌مغزی ــ چپ‌مغزی؛ سمت چپ مغز منطق و تحلیل و سمت راست مغز خلاقیت و شهود را در افراد کنترل می‌کند.
کد خبر: ۱۴۵۸۰۵۱
نویسنده معصومه صبور روح وحید - کارشناس مشاوره

 برای برخی مباحث مثل ریاضیات و زبان، فعالیت هر دو نیمکره مغز مورد نیاز است. زمانی که نیمکره راست مغزتان را به کار می‌گیرید، شخصیتی دیداری دارید و بر تصاویر متمرکز می‌شوید، خلاق‌تر هستید، بینش و بصیرت بیشتری دارید اما زمانی که نیمکره چپ مغزتان را به کار می‌گیرید، ادراک بیشتری دارید، اعمال‌تان هدفمند است و به عقل‌تان بیشتر از احساسات خود تکیه می‌کنید.

برای آن‌که نیمکره چپ خود را قوی کنید، باید به ریاضی و فلسفه برگردید، در طبیعت گردش کنید و از حس شنوایی‌تان برای بیشتر و بهتر لذت‌بردن کمک بگیرید، جدول و پازل حل کرده و فن بیان و سخنرانی را تمرین کنید. مغز انسان‌ها از میلیون‌ها سلول عصبی به نام نورون تشکیل شده که رشد آنها توانمندی‌های فردی را افزایش می‌دهد و این رشد وابسته به باورهای شما نسبت به توانمندی‌های‌تان است و با اصلاح باورهای‌تان ارتباط میان نورون‌های مغزتان بیشتر می‌شود. یادگیری مهارت‌ها و فعالیت‌های جدید باعث ایجاد ارتباطات جدید بین‌نورونی و ساخته‌شدن یک مسیر عصبی جدید می‌شود و با تکرار آموخته‌ها، سلول‌های عصبی نیز قوی‌تر می‌شوند. احساس عدم کفایت در انجام کارها به‌دلیل ارتباط ناقص سلول‌های عصبی با یکدیگر است؛ برای تقویت این ارتباطات باید بیشتر تلاش کنید. سعی کنید کارهای متفاوتی انجام دهید و از امتحان‌کردن کارها و مهارت‌های جدید نترسید. با فعال نگه‌داشتن مغز ذهن‌تان را هوشیار نگه ‌دارید. افرادی که از نظر ذهنی فعالیت‌های چالش‌‌برانگیزی انجام می‌دهند، کمتر در معرض بیماری آلزایمر قرار دارند و از قدرت مغز بیشتری برخوردار هستند. 

کتاب‌خواندن و خلق تصاویر مرتبط با موضوع، مکالمه‌های طولانی، رادیو گوش‌دادن، قرار دادن تخم‌مرغ و غلات در وعده صبحانه، استشمام بوهای جدید، به خاطر سپردن شماره تلفن‌ها، وارونه‌کردن اشیای آشنا و برهم‌زدن نظم موجود، استفاده از دست مخالف، تغییر مسیر دادن روزانه و امتحان‌کردن مسیر‌های جدید، تقویت حس چشایی، استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که کمی با هم متفاوت هستند، قرار دادن انواع توت‌ها، عسل، خرما، شکلات تلخ، کافئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و دانه‌های آجیل، نخود، بلوبری، کلم بروکلی، چغندر، آویشن، رزماری، جینسینگ و چای سبز در رژیم غذایی، مصرف هشت لیوان آب طی روز، افزایش ارتباطات اجتماعی، انجام بازی‌های کامپیوتری، کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، افزایش مهارت‌ها، ورزش‌کردن، قدم‌زدن در طبیعت، مدیتیشن و خواب کافی به‌عنوان راهکارهایی جهت تقویت ذهن توصیه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها