بحران مشروعیت برای پادشاه اسپانیا

خوان کارلوس ، پادشاه اسپانیا حداقل 30 سال است که کسب و کار را کنار گذاشته و روزهایش را با دریانوردی با قایقهای گرانقیمت
کد خبر: ۱۴۵۶۱۵
، شرکت در مسابقات موتورسواری و دیگر سرگرمی های پرهزینه در حالی سر می کند که از او به شکلی واقعا شاهانه پذیرایی می شود.
این سبکی از زندگی است که الیزابت دوم ، ملکه انگلیس حتی نمی تواند رویایش را هم در سر بپروراند.با این همه ، نشانه هایی از احتمال محروم شدن کارلوس اول از سرگرمی هایی که عمیقا به آنها علاقه مند است ، وجود دارد. پس از آن که پاره ای نشریات اسپانیا اقدام به انتشار هزینه های سرسام آور زندگی اعضای خاندان سلطنتی این کشور کردند، پادشاه تحت فشار فزاینده افکار عمومی ، حسابرسی مستقل را مامور بررسی میزان هزینه های خود و خانواده اش و سامان دادن به این هزینه ها کرد که برای سالها از چشم عموم پنهان نگاه داشته شده بود.
این اقدام آنچنان خشم دیگر اعضای خاندان سلطنتی را برانگیخت که آن را اقدامی نمادین و تصمیمی بروکراتیک از سوی یکی از اعضای داخلی خانواده عنوان کردند. در نقطه مقابل گروههای اپوزیسیون اسپانیا که خواستار تغییر سیستم سیاسی این کشور به جمهوری هستند این اقدام را پیروزی ای برای خود می پندارند.
خوان تاردا، سخنگوی پارلمانی حزب کاتالان که از جمله احزاب جمهوریخواه اسپانیا است ، می گوید: هزینه های خاندان سطنتی موضوعی است که تاکنون از مردم پنهان شده بود. وی می افزاید، تلاش برای سامان دادن به میزان خرجکرد اعضای این خانواده اولین گام در مسیر تقدس زدایی از شخص پادشاه و اطرافیان او است.
کاتالان به همراه دیگر احزاب چپگرای اسپانیا در تلاش هستند خاندان سلطنتی را وادار کنند نحوه هزینه شدن بودجه 12 میلیون دلاری این خاندان را که از جیب مالیات دهندگان اسپانیایی تامین می شود، مشخص کنند. آنان یک قدم به پیش گذاشته اند و خواستار ارسال نتیجه حسابرسی جاری از هزینه های خاندان سلطنتی برای پارلمان هستند.
این ضربه ای دیگر به خاندان سلطنتی اسپانیا و شخص کارلوس اول است که در سال 1975 به دستور ژنرال فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا و مدتی پیش از مرگش تاجگذاری کرد و صاحب عنوانی شد که هیچ قدرت اجرایی یا اختیار مداخله در امورکشور را به وی اعطا نکرده است. این اواخر امور چندان بر وفق مراد پادشاه و اعضای خاندان سلطنتی نبوده است. اکتبر سال گذشته میلادی بود که مقامات محلی در منطقه ولوداس روسیه تحقیقاتی را پیرامون شایعه شکار یک قلاده خرس اهلی از سوی کارلوس اول اتخاذ کرد.
کارلوس اول که عاشق شکار است از سوی دوستداران طبیعت در روسیه به شکار نمونه های نادر و کمیاب متهم شده اما هیچیک از این اتهامات به اندازه ماجرای شکار خرس اهلی مساله ساز نبوده است.
خانواده سلطنتی در سال جاری بارها هدف حملات انتقادی رسانه ها قرار گرفته اند، هفته نامه طنز El Jueves چندی پیش کاریکاتوری از پرنس فیلیپه ، ولیعهد اسپانیا منتشر کرد. این کاریکاتور که به تن پروری اعضای خاندان سلطنتی اشاره داشت به قدری اهانت آمیز بود که همه نسخه های آن شماره جمع آوری شد و سردبیر این نشریه به دادگاه احضار شد.
توهین به اعضای خاندان سلطنتی اسپانیا و لطمه زدن به وجهه ولیعهد این کشور جرم تلقی می شود و افراد خاطی به تحمل زندان تا حداکثر 2 سال محکوم می شوند. احضار سردبیر El Jueves نتیجه ای معکوس در بر داشت و به جای آن که اقدامی بازدارنده باشد، موجب شد این ماجرا در کانون توجه رسانه های بین المللی قرار گیرد. کار تا آنجا بالا گرفت که نسخه اینترنتی این نشریه تا 2000 دلار خرید و فروش شد.
در ادامه یکی از سناتورهای باسک با شکستن سنت احتراز از انتقاد از خاندان سلطنتی ، اعضای این خاندان را افرادی تن پرور توصیف کرد. وقتی کارلوس اول در سال 1975 به پادشاهی رسید بسیاری او را کوتوله ای سیاسی دانستند که زیر سایه دیکتاتوری رشد یافته و عنصری برای مشروعیت بخشیدن به دولت فرانکو است. با مرگ فرانکو مشخص شد خوان کارلوس خوابهای دیگری دیده است.
پادشاه سعی کرد نقشی موثر در هدایت کشور به سوی دموکراسی ایفا کند، بی آن که زمینه برای قدرت گرفتن نیروهای راستگرا فراهم آید. نظرسنجی های انجام شده در اسپانیا نشان می دهد بیشتر مردم این کشور به پادشاه علاقه مند هستند و به او احترام می گذارند اما این الزاما به آن معنا نیست که وضعیت برای جانشین کارلوس اول که ژانویه سال آتی میلادی 70 ساله می شود هم به همین منوال خواهد بود.
بیشتر ساکنان مادرید، پایتخت اسپانیا از هزینه های سنگین عروسی پرنس فیلیپه با لئیزیا اورتیز، روزنامه نگار سابق در سال 2004 میلادی و ریخت و پاشهایی که در آن مراسم صورت گرفت ابراز ناخرسندی می کنند و به توانمندی های ولیعهد برای تکیه زدن بر جای پدرش شک دارند.


شیما خیری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها