فارس: رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس سندی را افشا کرد که در آن، صدام دستور استفاده سلاح های شیمیایی برضد نیروهای نظامی عراق در خلال جنگ تحمیلی را صادر کرده بود.
کد خبر: ۱۴۵۲۳۱

سردار میرفیصل باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشستی خبری و در آستانه هفته دفاع مقدس به بیان ویژگیهای این هفته در سال جاری پرداخت و گفت: امسال بیست و هفتمین سالگرد شروع دفاع مقدس در حالی آغاز میشود که صدام در جهنم گرفتار غضب و انتقام الهی است و ملت ما نیز در اوج اقتدار و عزت اسلامی خود پلکان تعالی را میپیماید.
وی با بیان اینکه بیتردید دفاع مقدس یکی از اصلیترین و آشکارترین جنبههای ظهور دین در عرصههای سیاسی و اجتماعی بشریت در دوران معاصر بود که بر اساس آن یکی از فروع دین یعنی جهاد دفاعی به بروز رسید، گفت: صدام و حزب بعث دریافت درستی از پیامهای رحمانی انقلاب نداشتند و با تشویق و حمایت شیطان بزرگ در صدد برآمدند تا با آن مقابله کنند چون صدام به دلیل خباثت باطنی و حرص وطمع مستعد حمله به ایران بود.
باقرزاده یادآور شد: صدام تلاش میکرد خلاء نبود جمال عبدالناصر را پر و خود را قهرمان قادسیه معرفی کند و بر این اساس به قدرت ارتش خود و همراهی مردم مناطق مرزی ایران دلبسته بود اما این را نفهمید که حرکتش، گام برداشتن در راه زوال و مجاهدت ملت ایران ،حرکت به سوی متعالی شدن و رشد کردن است.
وی با اشاره به تلاش دولتهای غربی وشرقی برای پنهان نگه داشتن اسناد حمایت خود از صدام، از تلاش جدی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس برای جبران کردن این نقیصه خبر داد.
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در ادامه، مهمترین سوال مبنایی از مردم را این دانست که "اگر ایستادگی نمیکردیم چه میشد؛" و اظهار داشت: خوب است از ائمه جمعه و جماعات تا رسانهها به این مسئله بپردازند چرا که پاسخ به این سؤالات موجب جلوهگر شدن ارزش دفاع ومجاهدت رزمندگان دفاع مقدس است و قرار است مسابقهای نیز در سه سطح نخبگان، دانشجویان و دانشآموزان در این خصوص برگزار شود.
باقرزاده با یادآوری اینکه دشمنان همیشه تلاش میکردند به جای ملت ایران، سازمانهای بینالمللی تصمیمگیری کنند اما در طول جنگ هیچگاه به سازمانهای بینالمللی اعتماد نکردیم، گفت: ما اصل موجودیت این سازمانها را قبول داشتیم اما به خاطر ناکارآمدی آنها، رجوع به این سازمانها به مانند دوشیدن گاو نر است.
وی برنامههای امسال هفته دفاع مقدس را با رویکردی برای بازشناسی این میراث ارزشمند عنوان کرد و افزود: در روز شنبه 31 شهریور ماه که مصادف با سالروز آغاز جنگ تحمیلی است، رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور کاملا9 متفاوت با سالهای بعد برگزار می شود.
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به نامگذاری روزهای هفته دفاع مقدس گفت: اول مهرماه روز "ملت، مرزنشینان و دفاع مقدس" است که دیدار با خانواده شهدا مرزنشینان در دستور کار نهادهای انقلابی است.
به گفته باقرزاده، دوم مهرماه روز "سربازان، دانشآموزان و دفاع مقدس" است که باتوجه به تاکید رهبر انقلاب اسلامی برای تقدیر از سربازان نمونه، دانشآموزان نیز به نزدیکترین پادگانهای نزدیک به مدرسه مراجعه کرده و برنامه های مختلف برای آنها اجرا می شود. همچنین سوم مهرماه روز "آمادگی، ایمنی و دفاع مقدس" است که به دلیل اهمیت موضوع پدافند غیرعامل است.
در روز 4 مهرماه نیز برای اولینبار با عنوان "مردم مظلوم عراق و دفاع مقدس" نامگذاری شده که به خاطر قربانی بودن این مردم در تجاوز صدام و همپیمانان آنهاست. وی در ادامه این نشست خبری برای اولین بار سندی را افشا کرد که نشاندهنده مظلومیت مردم عراق است.
در این سند، بکارگیری سلاح شیمیایی علیه نیروهای نظامی صدام که امری عجیب است، عنوان شده که اگر این موضوع در دنیا بیان شود باید پروندهای مشترک توسط مردم عراق و ایران تشکیل شود تا توأمان از این جنایتکاران شکایت کنند.
باقرزاده اضافه کرد: این سند مربوط به سال 1985 است بر اساس یک طرح به کلی سری پیشنهاداتی از جانب سرلشگر ستاد طالع خلیل رحیم داده شده که بر اساس تصمیم جمعی متخصصان این رژیم که همگی باید جنایتکار جنگی اعلام شوند همچون سرهنگ ستاد اسمع جودی محمد، سرتیب ستاد کنعان خورشید (مسئول مرکز شیمیایی عراق) و دو سرتیب ستاد به نامهای هانی محمود شهابی و نظار عبدالسلام با شماره رمز 922 است که طی گزارشی درخواست میکنند عملیاتی باعنوان "از بین بردن ترس ذاتی" مصادف با تیرماه 1364 انجام شود.
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در خصوص نوع این عملیات بکلی سری گفت: بر این اساس، مقادیری سلاح شیمیایی در منطقه عملیاتی سپاه سوم و چهارم عراق به عنوان تمرین به فرض آمادگی در برابر این سلاح بکار می رود و بعد در این سند میگویند فقط سلامت هواپیما حفظ شود و نیروهای عراقی مهم نیستند تا به همگان القا شود که هواپیمای دشمن این سلاحهای شیمیایی را بر ضد آنها استفاده کردهاند.
وی افزود: صدام هم با آن موافق بوده که در پینوشت این سند، آنرا اعلام کرده است.
سردار باقرزاده با اشاره به تلاش برای یافتن سندهای مربوط به میزان از بین رفتن نیروهای عراقی به خاطر این اقدام جنایتکارانه صدام، گفت که اصل سند و ترجمه آنرا در روز 4 مهرماه در اختیار رسانهها قرار می دهد.
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس تاکید کرد: ملت عراق بدانند اینگونه جنایتها نشان میدهد که حزب بعث و پسماندههای آن کسانی نیستند که به فکر مردم و سرنوشت آنها باشند و در هیچ جای دنیا چنین برخوردی را با نیروهای نظامی خود نمیکنند.
وی همچنین اظهار داشت: به وزارت خارجه پیشنهاد کردهایم تا تلاش کنند در روز 4 مهر ماه، 110 نفر از اهالی بصره دعوت به ایران شوند و با حضور مسئولان، مرز شلمچه به عنوان مرز دوستی اعلام شود و آنها هم در ضیافت افطار کشورمان شرکت کنند و پیشنهاد شد که بندر خرمشهر و بصره برادرخوانده شوند که در دست پیگیری است.
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در خصوص دیگر روزهای هفته دفاع مقدس گفت: 5 مهرماه روز "شهدا، ایثارگران و دفاع مقدس" است که مراسم غبارروبی مرقد شهدا و تجلیل از آزادگان، رزمندگان و جانبازان را در برنامه ها داریم.
بنا به اعلام باقرزاده، 6 مهرماه نیز روز "دشمن شناسی و دفاع مقدس" است و باید تلاش شود نقش استکبار در تکوین، بلوغ و افول جنگ بیان و چگونگی تداوم خصومتها در شرایط کنونی تشریح شود.
وی درخصوص برنامههای اختصاصی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس گفت: محفل انس و همدلی رزمندگان همراه با ضیافت افطار، چاپ 3 عنوان کتاب پژوهشی، انتشار مجله پلاک 8 با توجه به کمبود نشریات دفاع مقدس، تولید 30 قطعه نمایشگاهی برای همه مدارس، تجلیل از قاریان رزمنده با توجه به ماه رمضان، چاپ 30 عنوان کتاب جدید و تجدید چاپ تعدادی کتب کمیاب پس از جنگ، برگزاری اولین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس، پخش مجموعه تلویزیونی خبرنگاران جنگ همزمان با انتشار نسخه ویدیویی و دیویدی، پخش مستند 10 قسمتی در مورد نقش عشایر عرب خوزستانی، تولید 13دیویدی نقد و بررسی فیلمهای دفاع مقدس و سینمای جنگ جهانی، راهاندازی کانون دفاع مقدس در دانشگاهها با همکاری خود دانشجویان برنامه ریزی شده است.
باقرزاده در پاسخ به سؤالی با اشاره به تدوین سالانه دائرهالمعارف دفاع مقدس، علت طول کشیدن آن را سختی و اهمیت موضوع دانست و گفت که جلد نخست آن آماده شده است.
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس با بیان شناسایی 3 هزار نقطه دفاع مقدس از دهانه اروند تا منطقه دالان پرداغ، گفت: اما چون بسیاری طرحهای عمرانی، اقتصادی و نظامی در آن اجرا می شود، کمیسیونی برای بررسی تمام این نقاط و انتخاب بهترین و مهمترین مراکز به منظور ثبت و ساماندهی وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها