به گزارش روابط عمومی رسانهملی، سریالسازی در تلویزیون رونق گرفته ومخاطبان عزیزرسانهملی ازنوروز،شاهد به بار نشستن تلاشهای چندماهه این مرکز هستند. در ادامه با مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم در این خصوص گفتوگو کردهایم.
از تغییر و تحولات مرکز سیمافیلم در دوره جدید مدیریتی رسانهملی شروع کنیم. تحول در سیمافیلم را چطور ارزیابی میکنید؟ آیا آسیبشناسی در مسیر جدید اجرا شده است؟
هر تحولی نیازمند تغییرات ساختاری و اداری است که این تغییر در مرکز سیمافیلم اتفاق افتاده است. قبلا گروههای فیلموسریال در معاونت سیما هم در شبکهها و هم در سیمافیلم مستقر بودند و تعاملی دوسویه وجود داشت. بخشی از تولید سریالها در سیمافیلم و بخشهایی در شبکهها صورت میگیرد. اینکه نیمی از سریال در یکجا و نیمی از آن در جای دیگر تولید میشد، آسیبی بود که مدیران قبلی هم به آن توجه کرده اما به دلایل مختلف نتوانسته بودند ساختار را اصلاح کنند. در مقاطع مختلف، جستهوگریخته اصلاحاتی در ساختار رخ میداد اما هیچگاه این اتفاق بهصورت کامل نیفتاد تا آنکه در دوران تحول عملیاتی شد و گروههای فیلموسریال در شبکهها بهصورت کامل حذف و در سیمافیلم ادغام شدند. البته حذف به معنای کوچکشدن نیست، بلکه فیلموسریال شبکهها تحت یک مدیریت واحد قرار گرفت و مرکز سیمافیلم که پیش از این یک گروه «الف ویژه» و یک گروه فیلم و سریال داشت، اکنون به غیر از الف ویژه دارای چهار گروه تاریخی، اجتماعی، حادثهای و طنز شد که هرکدام زیرگروههای متنوعی دارند. مثلا در گروه تاریخی دارای زیرگروههای دفاع مقدس، انقلاب، پهلوی، ایران، اسلام و...هستیم. این تنوع گونهای خودش را در تولیدات به شکل ملموستری نشان میدهد. ادارهکل فیلمنامه هم که پیش از این در مرکز سیمافیلم بود از این مرکز جدا شد و ذیل معاونت سیما قرار گرفت. بهعبارتدیگر اکنون مرکز سیمافیلم تولیدکننده است و فیلمنامههایی را که در دفتر فیلمنامه مصوب و به این مرکز ارسال میشود را تولید میکند.
آیا در آینده تغییرات دیگری از حیث ساختار و روند حرکت شاهد خواهیم بود یا مرکز سیمافیلم تثبیت شده است؟
همانطور که گفته شد وظیفه اصلی مرکز سیمافیلم تولید سریال است و بر همین مأموریتش متمرکز میشود و از حیث ساختار، تثبیت شده است. یک مزیت و کارکرد مثبت این تغییرات آن است که کاغذبازیهای اداری حذف شده و مدیریت واحد، ناظر بر تولیدات است، قیمتگذاریها یکدست شده، موازیکاری حذف و تنوع گونهای (ژانری) افزایش یافتهاست.
وضعیت تولید چگونه است؟ چه تعداد از طرح و فیلمنامههای تصویبشده در دفتر فیلمنامه به دست گروههای چهارگانه سیمافیلم رسیده و در مراحل تولید قرار گرفته است؟
مرکز سیمافیلم، مرکز صبا، مرکز سیمرغ، دفتر فیلمنامه و مرکز تولید آثار کوتاه، پنج مرکز تولید برای آنتن هستند که هرکدام وظایفی برعهده دارند. بنده یکسال است که در مرکز سیمافیلم حضور دارم. ابتدا به علت تغییرات یادشده، ارسال فیلمنامه به سمت مراکز تولید کم بود، اما اکنون به یک استاندارد رسیدهایم. تا ۴ ــ ۳ ماه قبل این نگرانی وجود داشت که فیلمنامه و طرح، کم است، درحالیکه باید سالانه چندین سریال ساخته شود. اکنون این نگرانی رفع و این خلأ پر شده است. برخی از فیلمنامهها خارج از کاغذبازی اداری تصویب شدهاند تا آنتن خالی نماند و اکنون به یک روال معمول رسیده و در چرخهای درست و منظم قرار گرفتهایم. بالغ بر ۱۲۰ فیلمنامه در دفتر فیلمنامه معاونت سیما در دست اجراست و کار در مراحل مختلف بهصورت موازی پیش میرود.الان ۵۲ کار در مراحل مختلف تولیدی داریم که از این تعداد ۱۸ کار در حال تولید است، ۱۲ کار در مرحله پیشتولید قرار دارند که بهزودی باید مقابل دوربین بروند و پنج کار نیز تولیداتشان تمام شده و مراحل پستولید را میگذرانند. ۱۷ فیلمنامه هم تصویب شده و اکنون در دست ماست.
با این اوصاف به نظر میرسد ۱۴۰۳ را بتوان سال بهار تولیدات سیمافیلم نامید.
از ماه مبارک رمضان تولیدات جدید روی آنتن رفته است. کیفیت کارها مقبول است و موضوعات متنوعی داریم که به برخی از آنها برای نخستینبار در تلویزیون پرداخته شده است. هر تحولی ممکن است اختلالها و وقفههایی در پی داشته باشد و یک توقفی رخ دهد تا تولیدات با نظام جدید کلید زده شود. تلویزیون در دو سال گذشته چنین دورانی را پشتسر گذاشت، اما اکنون دیگر مراکز تولید پنجگانه معاونت سیما روی روال افتادهاند. اتفاق مهمیکه رخداده این است که آنتن دیگر گروگان تولید نیست. ما تا اردیبهشت سال ۱۴۰۴ جدول پخشمان مشخص و بسته شده است.اکنون فرصت برنامهریزی برای آنتن بهوجود آمده و ما زمان مناسبی هم در اختیار داریم تا بتوانیم تبلیغات خوبی برای کارها انجام دهیم. قبلا نمیدانستیم یک ماه بعد چه سریالی قرار است روی آنتن برود که تبلیغاتش را شروع کنیم، اما حالا میدانیم که تا یک سال بعد چه سریالی روی آنتن است. این یک امتیاز بزرگ است که تولید از آنتن پیشی گرفته است و کارها ذخیره و در زمان مناسب خودش پخش میشود. ویژگی مهم دیگر احیای سریالهای مناسبتی است. مدتی بود که کار دفاع مقدسی، دهه فجری و ... نداشتیم. خوشبختانه برای ایام محرم و صفر کار در حال تولید است که تیرماه به آنتن میرسد. برای دفاعمقدس سریال داریم و برای دهه فجر سال آینده هم دو سریال خواهیم داشت.
در برنامه هفتم توسعه که بودجه درنظرگرفتهشده برای اجرای آن حواشی بسیاری در زمستان سال ۱۴۰۲ به همراه داشت، رسانهملی مکلف شده است که هرساله یک سریال الف ویژه و تعدادی سریال در موضوعات مشخص تولید کند. سیمافیلم در سال آینده برای عمل به برنامه هفتم توسعه چه خواهدکرد؟
در یکی دو سال گذشته بارها مطرح کردهایم که تلویزیون این آمادگی را دارد که همزمان ۱۰ سریال الف ویژه را جلوی ببرد، اما فقط اراده تلویزیون نیست و باید نهادهای تصمیمگیر برای آن هزینه کنند،زیراطرحهای عظیمی هستند.در بودجه برنامه هفتم توسعه، یکی از بخشهایی که مشمول افزایش بودجه شده ساخت سالانه سریالهای «الف» است.همین حالا دو سریال الف ویژه «سلمان فارسی» و«موسی(ع)» همزمان پیش میروند وهزینههای هنگفتی دارند،چراکه مطابق با استانداردهای بینالمللی ساخته میشوند وجزوچنداثرسنگین دنیا هستند که هم انتقال فناوری و هم ساختوسازهای عظیمی دارند. با تکلیف جدید که برعهده سازمان قرار گرفته فیلمنامههای آمادهای وجود دارند که میتوانیم همین حالا کلیدشان را بزنیم و سال بعد آنها را مقابل دوربین ببریم.
روند تأمین بودجه و پیشرفت دو سریال الف ویژه سلمان فارسی وموسی(ع) چگونه است؟
اینکه بگوییم مشکل مالی ندارند درست نیست، اما با تدابیر اتخاذشده و برگزاری جلسات مرتب هفتگی با حضور مدیران ارشد تلویزیون، هرگاه به مشکلی برمیخوریم آن را رفع و دربارهاش تصمیمگیری میکنیم. سلمان فارسی طبق زمانبندی در حال تولید است. حدود یکسال دیگر تولید فصل ایران طول میکشد و فصل سوم که صدر اسلام است عمدتا در شهرک نور فیلمبرداری خواهد شد.
سال ۱۴۰۲ شاهد پخش چند سریالی بودیم که پخششان برای چند سال به تعویق افتاده بود؛ آیا سریالهای بلاتکلیف دیگری باقی ماندهاند که برای آنها تصمیمگیری نشده باشد؟ سریال آقای عیاری چه سرنوشتی پیدا کرد؟
یکی از کارهایی که در یکسال گذشته انجام دادیم تعیین تکلیف سریالهای در آرشیو مانده بود. وضعیت حدود ۹۰ درصد از سریالهای بلاتکلیف روشن شد و به کمک آنها بخشی از خلأ آنتن را هم پر کردیم که شاهکارشان «سرزمین مادری» بود. پخش سرزمین مادری به علت داشتن برخی حواشی، آسان نبود. جلسات داخلی و بیرونی بسیاری برگزار شد و افراد بسیاری کمک کردند تا پخش سرزمین مادری را آغاز کنیم که به لطف خدا حاشیه جدیدی نداشت. اکنون تقریبا کاری که بلاتکلیف مانده باشد بهجز کار آقای عیاری نداریم. این کار مطمئنا از تلویزیون پخش نمیشود و قبل از حضور بنده در سیمافیلم تعیین تکلیف و قرار شده بود به بیرون از سازمان واگذار شود که مذاکرات صورت گرفته و دوستان بیرون از سازمان باید پاسخ دهند.
استاندارد کمیت سریالهای روی آنتن
چرا آثارنمایشی تازهتولید و جدیدی که درچند ماه اخیرشاهد پخش آنها بودیم،برخی به لحاظ کیفی در رتبه بالایی قرار نداشتند؟
صادقانه بخواهم بگویم آنتن در یک سال گذشته خالی بود و تمام عزممان را جزم کرده بودیم که کمیت را به یک استانداردی برسانیم که موفق هم شدیم. در ششماهه دوم سال ۱۴۰۲هیچوقت زیر ۱۵سریال دوربین روشن نداشتهایم. این آوردهای برای تلویزیون داشت که بهرهاش را درسال۱۴۰۳میبینیم. خیالمان آسوده شده است که۱۴۰۳آنتن با رسیدن تولیدات جدید، خالی نخواهد ماند.گام دوم ما کیفیسازی تولیدات است. میپذیریم توانی که باید برای کیفیت میگذاشتیم،چون آنتن ازتولیدعقب بود به آن اندازه که باید بالا نبود و تمرکز زیادی روی آن نداشتیم اماحالا که دغدغه سریالسازی از حیث کمی برطرف شده، در زمینه کیفیسازی تلاش خواهیمکرد.