دومین مرحله ثبت نام جایگزینی خودروهای فرسوده فردا آغاز می شود

فارس: مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده گفت: دومین مرحله ثبت نام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای دوگانهسوز از فردا آغاز میشود.
کد خبر: ۱۴۴۳۱۲

مهدی داداشی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال 85 تاکنون 270 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده که این رقم شامل اسقاطهای نیمه اول سال 85، اسقاط در قالب تبصره 13 و طرح نقدی جایگزینی خودروهای فرسوده میشود.
وی افزود: از ابتدای سال 85 تاکنون 220 هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازها تحویل داده شده است.
تاکنون نیز 210 هزار فقره وام 5 میلیون تومانی با بهره 7 درصد در قالب تسهیلات 5 بانک عامل ملی، ملت، سپه، صادرات و تجارت در قالب جایگزینی خودروهای فرسوده پرداخت شده است.
به گفته وی، مرحله نخست طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در خردادماه در قالب طرح نقدی آغاز شد و هماکنون نیز ادامه دارد. دومین مرحله ثبت نام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای دوگانهسوز از فردا آغاز خواهد شد.
داداشی تصریح کرد: در این مرحله متقاضیان با مراجعه به سایت اینترنتی www. farsoode.ir نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام می کنند. مهلت ثبتنام نیز به مدت 12 روز تا پایان روز شنبه 24 شهریورماه خواهد بود.
مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده یادآور شد: این مرحله به عنوان پیش ثبت نام محسوب شده و متقاضیان به هنگام مراجعه به این سایت باید مشخصات خود و خودروی فرسوده خود را از روی کارت خودرو وارد کرده و خودروی جایگزین را نیز انتخاب نمایند. اطلاعات مربوط به این خودروها نیز روی سایت موجود میباشد.
وی با اشاره به خودروهایی که متقاضیان میتوانند انتخاب کنند، افزود: خودروهای جایگزین شامل سمند، پژو 405، پژو پارس، پژو 206 صندوق دار، پژو روا، پیکان وانت، سایپا صبا و نیسان وانت است. متقاضیان در هنگام ثبتنام حتما تلفن تماس معتبری را نیز وارد نمایند. پس از پایان ثبت نام یک شماره 8 رقمی به متقاضی داده میشود که باید آن را یادداشت کرده و نزد خود نگه دارد.
داداشی گفت: متقاضیان تاکسی در سال جدید در قالب طرح نوسازی یا توسعه ناوگان تاکسیرانی کشور باید اقدام نمایند. این طرح شامل مسافربرهای شخصی ساماندهی شده یا تاکسیهای موقت نخواهد شد و به زودی سازمان تاکسیرانی برای این موارد فراخوان خواهد داد.
به گفته وی، در مرحله پیش ثبتنام جایگزینی خودروهای فرسوده، مسئولیت وارد کردن صحیح اطلاعات با متقاضی است و باید دقت کنند اشتباهی در این زمینه رخ ندهد. زمانی که متقاضی برای اسقاط خودرو به مراکز اسقاط مراجعه میکند نیز باید سند به نام شده خودرو را به همراه داشته باشد.
وی خاطرنشان ساخت: ثبتنام در این طرح، هیچ امتیاز و اولویتی برای متقاضی محسوب نمیشود، لذا قابل واگذاری و خرید و فروش نیست. پس از پایان مهلت ثبتنام، اطلاعات ورودی به سایت پالایش شده و اعتبار آنها با اطلاعات دریافتی از نیروی انتظامی سنجیده میشود. بر این اساس خودروهایی که قبلا اسقاط شده و یا اطلاعات آنها غلط است، حذف میشوند.
مجری طرح در ادامه یادآور شد: بر اساس شاخصهایی که در نظر گرفته شده است، پس از پایان ثبتنام از متقاضیان خواسته میشود اطلاعات تکمیلی را ارسال نمایند. از روز 15 مهرماه نتایج ثبتنام، افراد واجد شرایط و اولویتهای زمانی مربوطه در سایت درج خواهد شد.
افرادی که ثبتنام کردهاند با مراجعه به سایت از آخرین وضعیت خود مطلع خواهند شد.
به گفته وی، امسال 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده، اسقاط و جایگزین میشود که از این رقم 200 هزار دستگاه در قالب جایگزینی با خودروهای دوگانهسوز جدید و مابقی به صورت طرح نقدی جایگزین خواهد شد.
از 200 هزار خودروی مذکور 20 هزار خودرو سهم نوسازی تاکسیها و 180 هزار دستگاه نیز سهم خودروهای سواری و وانت است که باید نوسازی شوند.
داداشی در ادامه یادآور شد: به زودی تردد تاکسیهای فرسوده، در سطح کشور ممنوع خواهد شد. به گفته وی، پس از اعلام نتایج در سایت، متقاضیان باید شماره ملی و شماره 8 رقمی که در هنگام ثبت نام به آنها داده شده را وارد نمایند. پس از اعلام نتایج از متقاضی خواسته میشود شعبه بانکی که میخواهد برای دریافت تسهیلات به آن مراجعه نماید، نمایندگی خودروسازی موردنظر که برای دریافت پیش فاکتور به آن مراجعه خواهد کرد و شهر مورد نظر که قصد اسقاط خودروی خود در آن شهر را دارد، مشخص نماید.
وی خاطرنشان ساخت: خودروهای دولتی حق استفاده از تسهیلات تبصره 13 برای اسقاط خودروهای فرسوده خود را ندارند و دستگاههای دولتی باید با هزینه خود نسبت به این کار اقدام نمایند.
داداشی، شرط فرسودگی را سن خودروها اعلام کرد و افزود: برای خودروهای 4 سیلندر و کمتر سن فرسودگی 30 سال، برای خودروهای 6 و 8 سیلندر و بیشتر یا دو دیفرانسیل سن فرسودگی 25 سال، برای وانتبارها 20 سال و برای تاکسی این سن 15 سال میباشد.
به گفته وی، تاکنون 7084 نفر متقاضی دریافت تاکسی ثبتنام کرده اند که 5224 نفر به شعبات بانکی مراجعه و 3335 نفر پرونده اعتباری آنها در بانک تکمیل شده است. از هفته آینده و با هماهنگی شرکتهای خودروساز، متقاضیان تاکسی برای انجام مراحل بعدی کار راهنمایی خواهند شد.
مجری طرح در ادامه یادآور شد: افرادی که سال گذشته در طرح جایگزینی خودروی اسقاطی خود ثبتنام کرده ولی خارج از ظرفیت بودند، امسال مجددا ثبت نام نمایند. در سال جاری منابع مالی 5 بانک عامل که برای این طرح اختصاص یافته 1764 میلیارد تومان است. دولت نیز بابت پرداخت این وامها به بانکها 110 میلیارد تومان یارانه اختصاص داده است.
به گفته وی، بخشی از تسهیلاتی که دولت در اختیار مردم میگذارد، در قالب تحقیقات گمرکی است که رقم آن بالغ بر 300 میلیارد تومان میباشد. بر این اساس به تاکسیها مبلغ 5 میلیون تومان با اقساط حدود 98 هزار تومان با تخفیف گمرکی 3 میلیون تومان برای تاکسیهای سمند و پژو و 2 میلیون تومان برای صبا، روا و سایپا 141 اختصاص یافته است.
وی افزود: برای وانتهای جایگزین با ظرفیت حمل بار بیش از 1 تن، 7 میلیون تومان وام با اقساط 137 هزار تومان و تخفیف گمرکی 2 میلیون تومان و برای وانتهای با ظرفیت حمل 1 تن و کمتر و نیز سواریها وام 5 میلیون تومانی با اقساط 98 هزار تومان و تخفیف گمرکی 1 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
داداشی تاکید کرد: به غیر از مراجعه به سایت مذکور و ثبتنام در آن، هیچ گونه ثبتنام دیگری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با عنوان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در قالب تبصره 13 پذیرفته نمیشود و معتبر نیست لذا مردم هوشیار باشند و با دقت عمل نمایند.
به گفته وی، افرادی که در طرح نقدی شرکت کرده اما هنوز به مراکز اسقاط خودرو مراجعه نکردهاند نیز میتوانند با مراجعه به سایت، ثبت نام نمایند. از نیمه دوم آبان ماه به تدریج کار تحویل خودروها آغاز میشود.
داداشی تصریح کرد: مجری طرح نوسازی کامیونها و اتوبوسهای فرسوده برون شهری، وزارت راه است. هم اکنون نیز مراحل امضای قرارداد خرید با خودرو سازها و دریافت تسهیلات از بانکها را میگذراند. با نهایی شدن مذاکرات، وزارت راه فراخوان آن را اعلام خوهد کرد. در حال حاضر سن کامیونهای فرسوده 40 سال و اتوبوسها 35 سال در نظر گرفته شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها