در پی درگیریهای خونین چند روز گذشته در کربلای معلا که باعث کشته شدن 52 کشته و زخمی شدن بیش از 300 نفر شد برخی از مسوولان عراقی انگشت اتهام خود را به سمت برخی از کشورهای عربی خلیج فارس نشانه رفتند و هدف از این توطئه را اختلافافکنی میان شیعیان تفسیر کردند.
کد خبر: ۱۴۳۸۶۹

به گزارش خبرگزاری الموسوعه در حالی که برخی از جریانات داخلی عراق جنبش صدر را مسوول این درگیریها اعلام کردهاند یکی از مسوولان این جنبش ضمن رد هرگونه دخالتی در حوادث خونین کربلا گفت: کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی امارات و قطر با حمایت از برخی گروههای عراقی در حوادث اخیر این شهر مقدس دست داشتند.
عبدالمهدی مطیری، معاون مقتدی صدر با رد هرگونه دست داشتن نیروهای جیش المهدی در حوادث اخیر کربلای معلی گفت هدف این کشورها ایجاد جنگ داخلی میان گروههای شیعه عراق است.
در همین حال نوری المالکی نخست وزیر عراق گفت: افراد مسلح در کربلا قصد داشتند حرم امام حسین (ع) را تخریب کنند.
او که برای رسیدگی به حوادث اخیر در کربلا به این شهر سفر کرده بود گفت: تحقیقات اولیه نشان میدهد که افراد مسلح تلاش میکردند با یورش به حرم امام حسین (ع) آن را تخریب کنند.

دستگیری 72 فرد مسلح در کربلا

در همین حال منابع خبری از دستگیری 72 فرد مسلح در کربلا خبر دادند. به نوشته سایت اینترنتی الجزیره، وزارت دفاع عراق در بیانیهای اعلام کرد: در پی درگیریهای خونین در شهر کربلا نیروهای امنیتی عراق 72 فرد مسلح را طی عملیاتی در این شهر دستگیر کردند.
براساس این بیانیه نیروهای امنیتی عراق مقادیر زیادی سلاح را طی این عملیات که در سراسر کربلا صورت گرفت، مصادره کردند.
یک مقام امنیتی عراق خاطرنشان کرد: نوری مالکی، نخست وزیر عراق دستور اخراج هر یک از اعضای سیستمهای امنیتی را در صورت شانه خالی کردن از مسوولیت خود، صادر کرده است. در عین حال مقتدی صدردستور تعلیق کلیه فعالیتهای نظامی ارتش مهدی را حداقل به مدت 6 ماه صادر کرد. این تصمیم بلافاصله مورد استقبال نوری مالکی و امریکا قرار گرفت.
دولت عراق در بیانیهای اعلام کرد: با این تصمیم فرصت مناسبی برای متوقف ساختن فعالیت بقیه گروههای مسلح در عراق فراهم شده است. دولت عراق افزود: جناح صدر از گروههای سیاسی مهم در سطح عراق به شمار میآید و به طور فعال در روند سیاسی مشارکت خواهد کرد.
موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق نیز ضمن استقبال از تصمیم مقتدی صدر اظهار کرد: اگر فعالیت لشکر مهدی متوقف شود، سطح خشونتها در کشور تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. ناآرامیها درکربلای معلی عصر روز دوشنبه پنجم شهریور پس از آن آغاز شد که تعدادی مرد مسلح که خود را وابسته به جیشالمهدی معرفی میکردند با نیروهای امنیتی دولتی و نیز نیروهای وابسته به احزاب مجلس اعلای اسلامی و الدعوه عراق در کربلا درگیر شدند. در جریان این درگیریهای دو روزه،52 نفر کشته و بیش از 300 نفر زخمی شدند. بسیاری ازقربانیان این درگیری زائرانی بودند که برای شرکت درجشن میلاد امام زمان (عج) از سراسر عراق به کربلا آمده بودند.

انتقال 6 هزار زائر ایرانی
به نجف در سایه تدابیر شدید امنیتی

در همین حال مدیر گردشگری استان کربلا اعلام کرد که در پی حوادث اخیر شهر کربلا، 6 هزار زائر ایرانی مستقر در این شهر مقدس، به ایران بازگردانده خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری قطر، احمد عبدالحسین اعلام کرد: در پی حوادث اخیر کربلا، نیروهای پلیس عراق برای حفظ امنیت زائران ایرانی حرم مطهر امام حسین(ع) که تعداد آنها بالغ بر 6 هزار نفر است، این افراد را به نجف اشرف منتقل کردهاند و در مرحله بعد این افراد به ایران اعزام خواهند شد.
این اقدام پس از آن صورت گرفت که هتلهای محل اقامت زائران ایرانی در کربلا در درگیریهای دو روز اخیر این شهر هدف قرار گرفت. عبدالحسین گفت: پس از آرام شدن اوضاع در کربلا اجرای توافقات حاصله در زمینه گردشگری میان ایران وعراق که به موجب آن روزانه 1500 زائر ایرانی به کربلا اعزام میشوند از سر گرفته خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها