فارس: معاون آموزش و پرورش عمومی با بیان اینکه شیوهنامه اجباری شدن تحصیل تا پایان راهنمایی هفته آینده ابلاغ میشود، گفت: جریمه والدین محروم کننده فرزندان از تحصیل حداکثر یک میلیون تومان است.
کد خبر: ۱۴۳۷۰۳

علی باقرزاده در نشست خبری که امروز در ساختمان زندهیاد علاقهمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ، اظهار داشت: 10.5 میلیون دانشآموز ابتدایی و راهنمایی در 97 هزار مدرسه تحصیل میکنند.
وی ادامه داد: 70 درصد دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی در نقاط شهری تحصیل میکنند ضمن اینکه به طور میانگین 47 درصد دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی را دختران دانشآموز تشکیل میدهند.
باقرزاده اظهار داشت: این معاونت 6 برنامه راهبردی دارد که شامل تعمیق تربیت اسلامی و تقویت هویت دینی و ملی، بهبود مدیریت آموزشگاهی و منابع موجود در آموزش و پرورش عمومی، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، تحقق عدالت آموزشی، تقویت پژوهش و تحقیق و توسعه فناوری اطلاعات در آموزش عمومی و توسعه مشارکت همه جانبه در آموزش و پرورش عمومی است.
وی ادامه داد: رویکرد آموزش و پرورش عمومی، نواندیشی، نوآوری و خلاقیت، عدالت، مهرورزی، پژوهش محوری، افزایش بهرهوری و کیفیت است.
معاون آموزش و پرورش عمومی، ارتقای منزلت معلمان را نیز از دیگر رویکردهای این معاونت ذکر کرد.
باقرزاده فراهم کردن فرصت دسترسی به مدرسه را یکی از وظایف این معاونت ذکر کرد و گفت: ماده 52 قانون برنامه چهارم توسعه، آموزش تا پایان دوره راهنمایی را اجباری کرده است.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید در همه جا امکان تحصیل دانشآموزان را فراهم کند و خانوادهها نیز باید فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.
باقرزاده اظهار داشت: تعدادی از این خانوادهها که فرزندانشان را از تحصیل محروم کردند در استانهای کشور به مراجع قضایی معرفی شدند و جریمه آنها نیز تا سقف یک میلیون تومان است.
وی ادامه داد: شیوهنامه اجباری شدن تحصیل تا پایان دوره راهنمایی و الزامی کردن این کار هماکنون آماده است و در صورت تأیید وزیر آموزش و پرورش، هفته آینده به آموزش و پرورش استانهای کشور ابلاغ خواهد شد.
معاون آموزش و پرورش عمومی امکاناتی مانند مراکز آموزش از راه دور، مدارس مرکزی و مدارس شبانهروزی را در جهت افزایش پوشش تحصیلی ذکر کرد.
وی افزود: در حال حاضر یک هزار و 180 مدرسه شبانهروزی دخترانه و پسرانه در کشور وجود دارد که 170 هزار دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند.
باقرزاده اظهار داشت: در گذشته با 10 دانشآموز ابتدایی یک کلاس تشکیل میشد که هم اکنون با 5 دانشآموز یک کلاس تشکیل میشود. در دوره راهنمایی نیز در گذشته با 15 دانشآموز یک کلاس تشکیل میشد که اکنون با 10 نفر یک کلاس تشکیل میشود.
وی به کلاسهای چند پایه در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 48 هزار کلاس چند پایه در کشور داریم. در مناطقی که تعداد دانشآموزان در پایههای مختلف کم است، کلاسهای چند پایه تشکیل میشود.
معاون آموزش و پرورش عمومی گفت: قریب به اکثریت کلاسهای چند پایه مختلط هستند.
باقرزاده اظهار داشت: با اقداماتی که برای افزایش پوشش تحصیلی انجام دادیم، تنها در سال گذشته 66 هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل شامل 30 هزار دانشآموز ابتدایی و 36 هزار دانشآموز راهنمایی تحصیل را ادامه دادند.
وی به آمار پوشش تحصیلی اشاره کرد و گفت: پوشش تحصیلی واقعی در مقطع ابتدایی 95 درصد و پوشش تحصیلی ظاهری در این مقطع 112 درصد است. پوشش تحصیلی واقعی در مقطع راهنمایی 80 درصد و پوشش ظاهری این مقطع 115 درصد است. معاون آموزش و پرورش عمومی در خصوص تعداد دانشآموزان خارج از مدرسه گفت: در مقطع راهنمایی تعداد دانشآموزان خارج از مدرسه حدود 350 هزار نفر است.
معاون آموزش و پرورش عمومی در بخش کیفیت آموزشی گفت: یکی از اقدامات در جهت کیفیت بخشی به آموزش و پرورش عمومی، برگزاری الگوهای مناسب در تدریس در سطح مدرسه، شهرستان و استان است.
وی افزود: سال گذشته نزدیک به 100 هزار نفر از معلمان آموزش و پرورش عمومی در این طرح شرکت کردند.
باقرزاده به برنامههای مکمل آموزشی و فوق برنامهها نیز در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: یک میلیون و 300 هزار دانشآموز سال گذشته آموزش مهارتهای زندگی را دیدند.
وی به بحث مشاوره نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر تمام مدارس راهنمایی تحت پوشش طرح معلم مشاور قرار گرفتند. در دوره ابتدایی نیز 10 درصد مدارس تحت پوشش قرار گرفتند که امسال این تعداد به 15 درصد میرسد. معاون آموزش و پرورش عمومی با بیان اینکه طرح کرامت در 50 درصد مدارس ابتدایی اجرا میشود، گفت: در نظر داریم که این طرح سال آینده در مقطع راهنمایی اجرا شود.
باقرزاده به اصلاح نظام ارزشیابی دوره راهنمایی اشاره کرد و اظهار داشت: در اصلاح نظام ارزشیابی دیگر کلمه امتحان بیان نمیشود و در ارزیابی دانشآموز، فعالیتهای مکمل و خارج از کلاس نیز تأثیر خواهد داشت.
وی ادامه داد: رویکرد این نظام کاهش اضطراب و استرس است. ضمن اینکه یک نمره از ارزشیابی تکوینی در هر درس توسط خانوادهها داده میشود.
معاون آموزش و پرورش عمومی گفت: ارزشیابی تکوینی در کارنامه درج میشود. بر این اساس الگویی طراحی میشود و خانوادهها بر این اساس به فرزند خود نمره میدهند.
وی ادامه داد: همایش ارزشیابی توصیفی آبان در بوشهر برگزار میشود که تاکنون 7 هزار مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
باقرزاده اظهار داشت: تجهیز 62 مدرسه راهنمایی به آزمایشگاه رایانه، توسعه کتاب و کتابخوانی و اجرای طرحهای خوداتکایی در مدارس شبانهروزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش عمومی است.
وی گفت: در راستای ارتقای منزلت معلمان، 70 هزار معلم ابتدایی تشویق کتبی شدند. امسال نیز تشویق همه معلمان چندپایه و مدیر آموزگاران در دستور کار است.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح همیار پلیس تلفات جادهای 10.04 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: این طرح امسال نیز ادامه خواهد داشت.
معاون آموزش و پرورش عمومی اظهار داشت: بر این اساس پلیس همیارها رتبهبندی میشوند.
وی به بحث سلامت روانی و روحی دانشآموزان دختر اشاره کرد و ادامه داد: مسئولان تصمیمگیرنده در مورد دختران 9هزار و 400 ساعت آموزش دیدند.
باقرزاده در مورد آموزش قرآن در مدارس نیز گفت: 350 نفر به طور ویژه آموزش قرآن دیدند که این افراد به 9 هزار معلم پیشدبستانی و 22 هزار معلم پایه اول تا سوم ابتدایی این آموزشها را منتقل کردند.
وی در خصوص سهم دانشآموزان دختر در آموزش ابتدایی نیز گفت: در سال 84-1383 سهم دانشآموزان دختر 48.74 درصد، در سال 85-1384 سهم دانشآموزان دختر 48.83 درصد و در سال 86 - 1385 این میزان به 48.97 درصد رسید.
معاون آموزش و پرورش عمومی در خصوص سهم روستاییان از آموزش ابتدایی نیز گفت: در سال 84-1383 سهم روستاییان 41.67 درصد، در سال 85_1384 این سهم به 40.14 درصد و در سال 86-1385 این میزان به 39.07 درصد رسید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها