فوت و فن‌های نگهداری از یک گیاه آپارتمانی بی دردسر

دراسنا، آپارتمانی و زیبا

دراسنا یک گیاه آپارتمانی زینتی محبوب است که در آب و هوای نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند و انتخابی عالی برای نگهداری در آپارتمان یا فضای باز است. رشد دراسنا در خانه ۹۰سانتی‌متر است.
کد خبر: ۱۴۳۵۳۲۰
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
 
برگ‌های دراسنا نیز براق و به طول ۳۰ سانتی‌متر خواهد بود. برگ‌های تیره و زیبای گیاه دراسنا با طرح‌های ظریف خود، آن را بسیار منحصربه‌فرد کرده و در اکثر لیست‌های خرید گل و گیاه آپارتمانی قرار داده است.این گیاه روش نگهداری آسانی دارد، بنابراین اگر به‌تازگی پرورش گیاهان آپارتمانی را شروع کرده‌اید، می‌تواند انتخابی عالی برای شما باشد.

نور
بعضی از انواع دراسنا مثل دراسنا بلالی در نور کم نیز رشد بسیار خوبی دارد اما سایر گیاهان خانواده دراسنا، نور زیاد، فلیتر شده و غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد و از بودن در مکانی روشن لذت می‌برد اما فراموش نکنید که نور مستقیم خورشید به برگ‌ها آسیب می‌زند؛ مگر این‌که گیاه در طبیعت اصلی خود نیز تحت نور مستقیم خورشید رشد کرده باشد. در نتیجه مکانی را برای دراسنا انتخاب کنید که ضمن دریافت نور کافی، از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. در طول نگهداری از گیاه دراسنا به این نکته توجه داشته باشید که اگر برگ‌های گیاه کمرنگ و بلندتر شدند، یعنی گیاه به نور بیشتری نیاز دارد و بایدبه‌محیطی روشن‌تر منتقل شود.

خاک و کود
 دراسنا در خاکی غنی با مقادیر بالای الیاف طبیعی و زهکشی عالی رشد می‌کند. الزامی برای کود دادن به گیاه دراسنا در طول نگهداری از آن وجود ندارد اما قطعا کوددهی صحیح شرایط رشد گیاه را بهتر خواهد کرد. بهتر است سالی یک یا دو بار کود مناسب دریافت کند. به‌این‌منظور کود مایع چندمنظوره گیاهان آپارتمانی یا کود امولسیون ماهی انتخابی مناسب و پاسخگوی نیازهای دراسناست.

آبیاری
شهرت دراسنا، به نیاز کم آن به آبیاری است! برای این گیاه همیشه آبیاری کم بهتر از آبیاری زیاد است اما نباید اجازه دهید که خاک گیاه کاملا خشک شود و موقع خشک شدن خاک نیز، باید آن را به‌خوبی آبیاری کنید؛ طوری‌که آب به همه قسمت‌های خاک آن برسد. برای این کار گلدان را در سینک یا ظرفی عمیق قرار داده، سپس به‌آرامی شروع به آب دادن به گلدان گیاه کنید. آبدهی به گلدان باید تا زمانی ادامه پیدا کند که آب اضافه از زیر گلدان خارج شود. در مورد تعداد دفعات آبیاری در طول هفته و نگهداری از گیاه دراسنا، باید گفت که تعداد دفعات آبیاری به ویژگی‌های محیطی گیاه مثل میزان نور ورودی، اندازه گلدان، میزان رطوبت هوا و مواردی از این قبیل بستگی دارد. باید خاک گلدان دراسنا را هر چند روز یک‌بار چک کنید معمولا هنگامی که نیمه بالایی خاک خشک شد، زمان مناسبی برای آبیاری دراسناست. آب مناسب برای دراسنا، آب تصفیه‌شده، باران و یا آب مقطر است، چراکه این گیاه نسبت به نمک و املاح موجود در آب لوله‌کشی حساس است. درنظر داشته باشید که دراسنا خاک خشک را ترجیح می‌دهد و خاک همواره خیس، زمینه‌ساز ابتلای این گیاه به انواع بیماری‌های قارچی و پوسیده شدن ریشه آن است. پس یادتان باشد بیش‌ازحد گیاه را آبیاری نکرده و آب اضافه‌ای که از زیر گلدان خارج می‌شود را دور بریزید تا با گلدان در تماس نباشد، زیرا ممکن است باعث عدم تهویه هوا و ایجاد بیماری‌های قارچی در گیاه شود.

دما و رطوبت
دمای محیط نگهداری از گیاه دراسنا باید بین ۱۵‌تا۲۴ درجه باشد اما دمای ایده‌آل آن محدوده بالاتراز۱۸درجه سانتیگراد است. درنظر داشته باشید که سرمای ناگهانی می‌تواند به برگ‌ها آسیب زده و آن را از بین ببرد، درنتیجه در فصول گرم سال گیاه را از دستگاه‌های سرمایشی دور کرده و در فصول سرد سال نیز در نزدیکی پنجره و درهایی که مدام باز و بسته می‌شود، قرار ندهید. در مورد رطوبت مورد نیاز دراسنا باید گفت که گیاهان خانواده دراسنا از تابستان‌های گرم و مرطوب لذت می‌برند. اگر در محیطی با تابستان‌های خشک زندگی می‌کنید، سعی کنید با استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا یا اسپری کردن آب در اطراف گیاه، رطوبت محیط را افزایش دهید. 

گلدان
یک گلدان خوب، باید زهکشی مناسب را برای خاک فراهم کند. پس شرط اولیه انتخاب گلدان برای هر گیاه‌، داشتن حفرات زهکشی متعدد در سطح زیرین است اما برای دراسنا چون این گیاه خاک خشک را می‌پسندد، گلدان‌های سفالی مناسب است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها