شیخ ابراهیم زکزاکی دیروز وارد تهران شد

مجاهد انقلابی راه تبیین

مروج اسلام انقلابی در قلب آفریقا

حركتی كه از سوی شیخ ابراهیم زكزاكی در زاریا به عنوان بزرگترین شهر دانشگاهی نیجریه شروع كرد با الهام از انقلاب اسلامی و مبتنی بر محبت اهل بیت بود. تلاش فرهنگی این چهره برجسته فكری در این منطقه مهم‌ترین حركت در برابر هجمه‌های فرهنگی غرب در آفریقا بود.
حركتی كه از سوی شیخ ابراهیم زكزاكی در زاریا به عنوان بزرگترین شهر دانشگاهی نیجریه شروع كرد با الهام از انقلاب اسلامی و مبتنی بر محبت اهل بیت بود. تلاش فرهنگی این چهره برجسته فكری در این منطقه مهم‌ترین حركت در برابر هجمه‌های فرهنگی غرب در آفریقا بود.
کد خبر: ۱۴۲۵۶۲۵
نویسنده جعفر قناد باشی كارشناس حوزه آفریقا
مدتها بود كه مردم آفریقا و همچنین كشورهای پرجمعیت این قاره منتظر شخصی بودند كه مبتنی بر اعتقاداتشان تكاپویی را در جهت مخالفت با فرهنگ غرب آغاز كند. سال‌ها بود كه غربی‌ها با استفاده از رسانه‌های جدید در پی نفوذ فكری بودند و فعالیتی كه شیخ زكزاكی شروع كرد پاسخی به انتظارات مردم مظلوم آفریقا بود كه نه تنها سده‌ها در مواجه تازیانه‌های استعمار سیاسی و اقتصادی قرار داشتند بلكه به صورت نامرئی هم در معرض استعمار فرهنگی بودند. 
 
شیخ زكراكی با الهام از ایده‌ها و اندیشه‌های امام خمینی و با كمك جوانان تحصیلكرده زاریا توانست كانون مقاومتی در نیجریه ایجاد كند كه تمام قامت در برابر سلطه فرهنگی غرب بیاستد و جلوی نفوذ آنها را بگیرد.
 
حركت او گرچه جنبه مذهبی داشت و باعث گرایش بسیاری از مردم نیجریه شد اما نوع فعالیت‌ها چنان بسط و گسترشی پیدا كرد كه علاوه بر مسلمانان سایر گروه‌های دینی هم به این كانون گرایش پیدا كنند و حتی این حركت در دیگر كشورهای همسایه نیجریه را هم مورد توجه قرار گیرد. 
 
طبیعی بود كه این تكاپوی فرهنگی و نفوذ آن استعمار غربی و ارتجاع عربی را نگران كند و از این رو این اتحاد نامقدس حركت وسیعی را شروع كرد تا به كانون ضربه بزند. در گام اول شخصیت شیخ زكزاكی مورد تخریب رسانه‌ای قرار گرفت و در گام بعدی حاكمیت وارد برخوردهای خشن نظمی شد و بارها اجتماعات آنها مورد حمله قرار گرفت و مساجد و مقرهای این جریان شیعی منهدم شد و شیخ زكزاكی و پیروان او به زندان رفتند و حتی شش فرزند او به شهادت رسید. گذشته از این بواسطه حمله پلیس نیجریه متاسفانه او دچار نقض عضو شد. با این وصف و برغم آسیب‌هایی بالایی كه این حركت فرهنگی بواسطه تحركات استعمار انگلیس و اقدامات عناصر نفوذ در ارتش متحمل شد اما شیخ زكراكی و پیروانش دست از مقاومت برنداشتند و كماكان با جدیت در جهت تعظیم شعائر دینی كوشیدند و با شور فراوان در مراسم عزاداری عاشورا شركت كردند و حتی به سبك دوستداران اهل بیت در ایران راهپیمایی اربعین را برگزار كردند.
 
ایستادگی و مقاومت شیخ زكزاكی و شیعیان نیجریه در مقابل سلطه گری غرب و نقاق ارتجاع و همچنین استبداد سیاسی حاكی از آن است كه تلاش‌های مخرب دشمنان اسلام برای منحرف كردن اذهان عمومی از فعالیت فرهنگی جریان شیعی در این كشور و همچنین كشورهای پیرامونی از اصالت برخوردار است. اصالتی كه هم برگفته از تعالیم و آموزه‌های اسلامی است و هم ریشه در كانون‌های تمدنی قرون گذشته آفریقا دارد. تاریخ گواه آن است كه این منطقه حتی در دوران قرون وسطی در عرصه فرهگ و تمدن نقش آفرین بود و اكنون مردم نیجریه با رهبری شیخ ابراهیم زكزاكی با بهره گیری از آموزه‌های دینی و همچنین با الهام از اندیشه‌های امام خمینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی در پی بازگشت به گذشته غنی فرهنگی خود هستند. 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها