فارس: پرویز داودی، با تاکید بر اینکه ایران خواهان عراقی پیشرفته و با ثبات است، گفت:ایران پروژههای بسیار مناسبی را برای توسعه و رفاه حال مردم عراق در دست اجرا دارد.
کد خبر: ۱۴۱۹۰۷

پرویز داودی معاون اول رئیسجمهور کشورمان پنجشنبه گذشته در گفتگو با خبرنگاران که با حضور نوری المالکی نخستوزیر عراق انجام شد، اظهار داشت: ایران برای مردم و دولت عراق اهمیت ویژه و خاصی قائل است و توسعه روابط بین دو کشور در زمینه مختلف در صدر برنامههای سیاست خارجی ایران است.
وی با تاکید بر اینکه سفر نخستوزیر عراق در جهت تعمیق و استحکام هر چه بیشتر این روابط برادرانه بوده است گفت: ما خواهان عراق مستقل، امن و با ثبات و پیشرفته هستیم. معاون اول رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما معتقدیم خروج نیروهای اشغالگر از عراق موجب تأمین امنیت و استقرار ثبات در این کشور خواهد شد، تصریح کرد: در جلساتی که با هیئت عراقی داشتهایم مسائل دو جانبه مورد بازنگری قرار گرفت و برای سرعت بخشیدن به تفاهمات و توافقات، مذاکرات خوبی انجام شد.
وی با اشاره به اینکه وزارتخانههای نیرو، نفت و ارتباطات پروژههای خوبی را در عراق در حال انجام دادن دارند، اظهار داشت: ایران در پروژههای انتقال نفت به کشور عراق برای رفاه حال مردم این کشور پروژههای خوبی در دست دارد که از آن جمله میتوان به بازسازی شبکه توزیع برق در شهر مقدس کربلا و نجف اشرف که به زودی به پایان خواهد رسید اشاره کرد.
داودی همچنین با بیان اینکه برای رفع مشکل مردم عراق در ایام زمستان برای تامین سوخت مردم عراق توافقات و قراردادهای خوبی بسته شد، اظهار داشت: قرار است فردا با حضور وزیر نفت عراق قرارداد پروژههای زیربنایی خطوط انتقال نفت از آبادان و بصره به امضا برسد که این امر در جهت رفع نیازهای مردم عراق خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور کشورمان با اشاره به اینکه ایران آمادگی خود را برای احداث پالایشگاه در کربلا اعلام کرده و بررسی اولیه آن نیز در حال انجام شدن است، تاکید کرد: هر دو کشور علاقهمند به توسعه عملکرد بخش خصوصی و افزایش حجم تجارت بین دو کشور هستند.
داودی با اشاره به مسائل امنیتی عراق، گفت: مسائل امنیتی در عراق مسئله بسیار مهمی است و ما امیدواریم که در این عرصه شاهد امنیت و ثبات در عراق باشیم چرا که امنیت عراق را امنیت خود و منطقه میدانیم و معتقدیم دشمنان دو کشور در جهت ایجاد فتنه در حال توطئه شوم هستند که باید آنها را خنثی کرد.
معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر اینکه ثبات در عراق را به دو عامل خروج نیروهای بیگانه و عدم نیروهای خارجی و اقتدار دولت مردمی آقای نوری المالکی میدانیم، اظهار داشت: دو کشور تروریست را در تمام ابعاد محکوم میکنند. وی در پایان با بیان اینکه قطعا9 ایران در راستای همکاریهای امنیتی و اقتصادی بین تهران و بغداد تلاش مستمر کرده و خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که دولت و مردم عراق در امنیت، رفاه و آسایش کامل قرار گیرند.

*آمریکا به واسطه سیاست های غلط خود در عراق پریشان است
منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر پنجشنبه در حاشیه مراسم بدرقه رسمی نخستوزیر عراق در گفتگو با خبرنگاران در خصوص مذاکرات صبح امروز با همتای عراقیاش اظهار داشت: در مدت دو ساعت گفتگو با آقای هوشیار زیباری بحث و گفتگوی خوبی انجام شد و در حوزههای مختلف، روابط دوجانبه تحولات داخلی عراق و مسائل منطقهای مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی ارزیابی مذاکرات ایران و آمریکا پیرامون عراق، زندانیان ایرانی در عراق، ساماندهی دور جدید فعالیت کنسولگری ایران در اربیل و سلیمانیه، ماموران کنسولی ربوده شده ایران و موضوع همسایگان را از جمله موارد مورد گفتگو با همتای عراقیاش برشمرد و تأکید کرد: جلسه صبح امروز نشان داد تهران و بغداد باید تبادلنظرهای بین دو کشور را گسترش دهند.
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه قرار شد کمیسیون مشترک سیاسی به ریاست معاونین وزرای خارجه دو کشور تشکیل شود، از عزیمت «محمدرضا باقری» معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه به بغداد در آینده نزدیک خبر داد.
منوچهر متکی با بیان اینکه در این دیدار همکاریهای اقتصادی در زمینه زیربنایی مطرح شد، خاطرنشان کرد: بار دیگر اراده سیاسی مسئولین دو کشور مبتنی بر تقویت روابط مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: در این دیدار طرفین بر عملیاتی و اجرایی شدن توافقات در حوزههای نفت و انرژی ابراز امیدواری کردند. وزیر خارجه با اشاره به بازداشت غیرقانونی ماموران کنسولی ربوده شده ایرانی در اربیل، گفت: اقدام زشت نظامیان آمریکا در بازداشت ماموران کنسولی ایران در اربیل در این جلسه محکوم شد و طرف عراقی بر تداوم تلاش برای آزادی آنها تاکید کرد.
متکی با اشاره به کارنامه سیاه و سیاستهای غلط آمریکا در عراق، ربایش ماموران سرکنسولگری ایران در اربیل توسط آمریکاییها را از جمله موضوعاتی خواند که آمریکا باید نسبت به آن پاسخگو باشد.
وزیر خارجه با بیان اینکه آمریکا به واسطه سیاستها و عملکرد غلط خود امروز بسیار پریشان و نگران است و در شرایط بسیار دشواری در عراق قرار دارد، تصریح کرد: آمریکا برای خلاص شدن از این وضعیت باید سیاستهای خود را تصحیح کند.
وی گفتگوهای ایران و آمریکا درباره عراق را از دیگر موضوعات مورد بحث با همتای عراقیاش عنوان کرد و بر حمایت از ساختار سیاسی و دولت عراق و برداشتن گامهای عملی در مسیر امنیت این کشور تاکید کرد.
متکی دستیابی به این اهداف را به تصحیح سیاستهای غلط گذشته آمریکا در عراق و پذیرش تعهدات آمریکا نسبت به این کشور که در رأس آن حمایت جدی و عملی از دولت مالکی است، منوط دانست.
وزیر خارجه کشورمان درباره امنیت عراق بر سپردن پرونده امنیتی عراق به خود عراقیها تاکید کرد و گفت: اگر این امر محقق شود میتواند به برداشته شدن گامهای موثر درباره آینده گفتگوها امیدوار بود.
وی در پایان بار دیگر از تمامی مردم ایران خواست که به صورت غیرقانونی برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر نکنند و گفت: از مسئولین عراقی خواستهایم که زائران ایرانی بازداشت شده که به صورت غیرقانونی به عراق سفر کردهاند را مورد عفو قرار دهند.

*زیباری خواستار ادامه گفتگوهای ایران و آمریکا شد
در دیدار روز پنجشنبه «هوشیار زیباری» وزیر امور خارجه عراق با وزیر خارجه کشورمان در تهران راههای تقویت همکاریهای دوجانبه، امور کنسولی، مناسبات سیاسی، تجاری و همچنین افزایش گذرگاههای مرزی و لایروبی اروندرود مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
در این ملاقات وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت امنیت عراق برای منطقه و ایران، گفت:مذاکرات سه جانبه ایران، عراق و آمریکا نیز به منظور حمایت از دولت عراق و ساختار قانونی موجود در این کشور و با هدف افزایش امنیت در عراق صورت گرفت.
متکی سرنخ ناامنیهای عراق را ناشی از رویکردهای نامناسب عوامل فرامنطقهای دانست و به همین مناسبت برگزاری اجلاس وزرای خارجه همسایگان عراق را ضروری و مفید ارزیابی کرد.
وی در ادامه طرح آمریکا برای بینالمللی کردن مسئله عراق و فلسطین را برای فرار از مسئولیت توسط آمریکا خواند و اظهار داشت: طرح همکاریهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه در چارچوب اجلاس همسایگان و همکاریهای جمعی میتواند در تقویت امنیت منطقهای موثر باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مشکل عراق باید در داخل عراق و توسط مردم عراق حل و فصل شود.
متکی در پایان با تاکید بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر مناسبات بین دو ملت ایران و عراق، مذاکرات دوجانبه را راهکار مناسبی برای افزایش تفاهم و تقویت همه جانبه مناسبات معرفی کرد و از همتای خود خواست تا مساعی لازم برای آزادی دیپلماتهای اسیر و همچنین ایرانیان زندانی در عراق انجام شود.
زیباری نیز از افتتاح کنسولگریها به عنوان ابزار موثر در توسعه مناسبات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یاد کرد و گفت: تلاش برای آزادی زندانیان ایرانی به ویژه دیپلماتهای اسیر ایرانی، همواره مورد اهتمام دولتمردان عراق بوده و امیدواریم این مهم هر چه زودتر تحقق یابد.
وی فائق آمدن بر گروههای مسلح در عراق را بهترین راه برای دستیابی به امنیت در عراق ذکر کرد و برخورد با همه گروههای تروریستی را سیاست اصولی دولت عراق معرفی کرد. وزیر خارجه عراق در پایان روند مذاکرات سه جانبه ایران، عراق و آمریکا را مثبت ارزیابی و خواستار ادامه آن شد.

*سفر به تهران بابی برای اجرایی کردن توافقات گذشته بود
نوری المالکی نخست وزیر عراق پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران که با حضور پرویز داودی معاون اول کشورمان انجام شد، اظهار داشت: مسلما9 دیدار ما از ایران به علاقهمندی دو کشور در توسعه روابط بر میگردد و به همین دلیل این دیدارها میتواند بسیار مثمر ثمر باشد.
وی با اشاره به مشترکات فراوان میان دو کشور و دو ملت، گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور با چالشهای مشترکی روبرو هستند، واقعیت این است که برای تحقق آرمانها و اهداف مشترک دو کشور باید برای حفظ منافع دو کشور تلاش شود.
نوری المالکی با بیان اینکه نه تنها این دیدار بلکه دیدارهای گذشته نیز برای حل و فصل مسائل و برطرف کردن چالشها بوده است، بیان داشت: یکی از مسائل بسیار مهم میان دو کشور مسئله پرونده امنیتی بود که هر دو کشور تلاش میکنند در مورد چالشهای امنیتی به نتیجه برسند که البته کشورهای دیگری نیز هستند که برای مقابله با این چالشها در منطقه با ما هم نظر هستند.
نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه در سفر خود به تهران فقط به پرونده امنیتی اکتفا نکرده است، گفت: روابط اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور را مورد بحث و گفتگو قرار دادیم و به نتایج بسیار مؤثری دست یافتیم. وی با بیان اینکه در عرصه اقتصادی هر دو کشور تلاش کردهاند با مرور پروندهها و مسائل اقتصادی و موافقتنامههای به امضا رسیده به نتایج مورد نظر دست یابند، تصریح کرد: در این دیدار اشکالات و موانعی که در راه اجرایی کردن این موافقتنامهها وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفت.
نوری مالکی با تاکید بر اینکه ما در این دیدارها کاملا9 احساس کردیم که ایران علاقهمند است و آمادگی کامل دارد که روابط اقتصادی دو کشور به پیشرفت قابل توجهی برسد، گفت: البته این آخرین دیدار ما از ایران نیست و بابی برای گشودن راه عملی برای اجرا کردن توافقات و موافقتنامهها بین دو کشور میباشد.
وی پس از گفتگو با خبرنگاران با بدرقه رسمی پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور کشورمان به سفر رسمی خود پایان داد و برای زیات مرقد مطهر امام رضا(ع) راهی شهر مشهد مقدس شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها