روایت «جام‌جم» از سالگرد آغاز به کار «شب‌بخیر کوچولو»

شگفتانه‌ای‌ برای بانوی قصه‌گو

نام مریم نشیبا برای چند نسل خاطره است. خاطره شب‌هایی که از دریچه رادیو با صدای گرم او به خواب می‌رفتند. او قریب به ۳۳ سال است که با برنامه «شب‌بخیر کوچولو» از رادیو ایران مخاطبان را همراهی می‌کند. برنامه‌ای که در ۹تیر ۱۳۶۹ روی آنتن رفت و همچنان پخش آن ادامه دارد.
نام مریم نشیبا برای چند نسل خاطره است. خاطره شب‌هایی که از دریچه رادیو با صدای گرم او به خواب می‌رفتند. او قریب به ۳۳ سال است که با برنامه «شب‌بخیر کوچولو» از رادیو ایران مخاطبان را همراهی می‌کند. برنامه‌ای که در ۹تیر ۱۳۶۹ روی آنتن رفت و همچنان پخش آن ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۱۴۴۴۵
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

روز گذشته در ساختمان شهدای رادیو برای برگزاری جشن آغاز به کار این برنامه پرطرفدار و شیرین، شوروحالی به‌پا بود. بسیاری دور از چشم مریم نشیبا و درحالی‌که او در استودیوی شماره ۲۴ مشغول ضبط بود، در تدارک جشنی شگفتانه بودند تا این گوینده پیشکسوت را به ذوق آورند. ما هم کنار مهدی آذرمکان مدیر شبکه رادیویی ایران، کاظم داداشی قائم‌مقام مدیر شبکه و مدیر گروه جامعه و سلامت، گلریز وکیلی تهیه‌کننده برنامه، جمعی از مدیران رادیو و دیگر دست‌اندکاران در این مراسم حاضر بودیم. درادامه گزارشی از این جشن را می‌خوانید.

همه پنهانی آماده بودند تا با پایان ضبط قسمتی از شب‌بخیر کوچولو، مریم نشیبا از استودیو خارج شود و کیک جشن ۳۳سالگی این برنامه و دوربین‌هایی را ببیند که منتظر ثبت لحظه شگفتی او هستند. تیتراژ برنامه پخش شد و نشیبا پا از استودیو بیرون گذاشت. بالاخره لحظه‌ای که منتظرش بودیم، رسید. نشیبا آمد و با دیدن جمعیت، پارچه‌نوشته تبریک و کیکی که تصویر او در حال اجرا رویش چاپ شده بود، چشمانش از تعجب و شوق برق زد و لبانش خندید. به شیوه منحصر‌به‌فردش و با صدایی گرم با حضار خوش و بش کرد و مدام می‌گفت انتظارش را نداشتم!

راز ماندگاری
این گوینده خوش‌انرژی، مقابل خبرنگاران و مدیران رادیو با بیان خاطراتی از آغاز برنامه، از قدیمی‌هایی یاد کرد که در شکل‌گیری این برنامه و آموزش او نقش به‌سزایی داشتند. به گزارش جام‌جم، نشیبا با یادآوری برخی اسامی چون حسن خجسته، ساعد باقری، سهیل محمودی و... گفت: افراد زیادی در این سال‌ها همراه بودند و باعث شکل‌گیری و ماندگاری برنامه شدند. اگر اسم من بیاید، اسم آنها هم باید آورده شود. دختربچه‌ای هشت‌ساله تیتراژ این برنامه را خواند و ماندگار شد. یک گروه کر این ترانه را اجرا کردند اما مورد قبول واقع شد، چون باید حال و هوای کودکانه می‌داشت. به همین خاطر این کودک به زیبایی آن را خواند.این گوینده درباره آغاز به کارش در این برنامه بیان کرد: من تازه لوزه‌هایم را عمل کرده بودم که از من خواستند برای اجرای این برنامه بیایم و هنگامی که یک پاراگراف از قصه پیرزنی که همه حیوانات را در زمستان به خانه‌اش راه می‌دهد را خواندم، پذیرفته شد.گفتند به منزل برو و استراحت کن و بعد برای گویندگی این برنامه بیا. هیچ وقت مسائل مالی برایم مطرح نبود؛ چون محیط کار ما سراسر عشق است. اینجا آدم‌ها انگیزه‌ دارند و به همین دلیل با هر شرایطی به کارشان ادامه می‌دهند. نشیبا ادامه داد: صرف داشتن حنجره خوب و صدای زیبا کافی نیست. این کار تکنیک دارد و لازم است گوینده آموزش ببیند. من هم وقتی انتخاب شدم دوره آموزشی را گذراندم.
این گوینده راز ماندگاری برنامه را چنین توصیف کرد: شنوندگان همیشگی برنامه، راز ماندگاری آن هستند. اگر آنها نخواهند، این برنامه ادامه پیدا نمی‌کند.
یکی از دست‌اندرکاران مراسم هم درباره انتخاب گوینده این برنامه بیان کرد: طرح اولیه برنامه شب بخیر کوچولو متعلق به آقای باقری بوده‌است. وی از کسانی که فکر می‌کنند در زمینه کار کودک توانایی دارند دعوت می‌کنند تا قصه بگویند. برای این کار تعدادی از بچه‌های مهدکودکی را می‌آورند تا واکنش آنها را ببینند. وقتی خانم نشیبا شروع به قصه خواندن می‌کند، بچه‌ها به خواب می‌روند و آقای باقری می‌گوید فقط اوست که می‌تواند برنامه را اجرا و ادامه‌دار کند. نشیبا در ادامه افزود: مهم این است که من بتوانم بزرگ‌ترها را بیدار کنم؛ بچه‌ها که می‌خوابند!

قصه‌گویی با مفاهیم ساده
گلریز وکیلی، تهیه‌کننده برنامه هم که با دختربچه‌اش در این مراسم حاضر شده‌بود، گفت: این برنامه در دهه ۸۰ با وقفه‌ای همراه شد. سال ۸۹ سری تازه آن آغاز به کار کرد که در این سری من با خانم نشیبا همراه شدم.
او که فرزند عذرا وکیلی از اهالی باسابقه رادیوست، خود را از شنوندگان این برنامه در کودکی معرفی کرد و گفت: این برنامه سعی دارد قصه‌هایی با مفاهیم ساده را برای بچه‌ها بیان کند چون در آن ساعت شب و موقع خواب، کودکان نمی‌توانند با مفاهیم پیچیده مواجه شوند. وکیلی یکی از دلایل ماندگاری این برنامه را تیتراژ آن عنوان کرد. در پایان نشیبا همراه با دو کودک کیک ۳۳ سالگی برنامه شب بخیر کوچولو را قاچ کرد و با ذکر دعایی گفت: الهی خالق بال پروانه‌ها همیشه همراه شما و عزیزان‌تان باشد.

«شب بخیر کوچولو» شنوندگان ثابت دارد
مهدی آذرمکان، مدیر شبکه رادیویی ایران در این مراسم عنوان کرد: ما همه دوست داریم صدای خانم شیبا را بشنویم. ایشان دو برنامه خوب گلبانگ و شب بخیر کوچولو را سال‌هاست در رادیو ایران دارد. از زمانی که بچه بودیم، صدای خانم نشیبا را می‌شنیدیم و امروز هم افتخار داریم در رادیو در خدمت‌شان باشیم. برنامه شب بخیر کوچولو حدود ۳۳ است که دارد اجرا می‌شود. خانم نشیبا هم از ابتدا گوینده برنامه بودند. برنامه‌ای که شنوندگان ثابت دارد و همان‌طور که گفتم ما هم جزو شنوندگان برنامه هستیم. امیدوارم خانم نشیبا سال‌ها به اجرای این برنامه ادامه دهد چون بچه‌ها و بزرگ‌‌ترها ایشان را دوست دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها