واحد مرکزی خبر: متن قرارداد 123 در باره همکاری هسته ای هند و امریکا امروز به طور رسمی منتشر شد.
کد خبر: ۱۴۱۳۲۰

بر اساس متن 22 صفحه ای این قرارداد هند و امریکا در فعالیتهایی از جمله راکتور هستهای و چرخه سوخت هسته ای از جمله انتقال فناوری در مقیاس صنعتی و تجاری همکاری خواهند کرد.
خبرگزاری هندی پی تی ای اعلام کرد این قرارداد طوری عملی خواهد شد که هیچگونه محدودیتی در برنامه هستهای نظامی هند ایجاد نشود.
در این قرارداد هیچ اشاره ای به انجام ازمایش هستهای از سوی هند نشده است. بر اساس این قرارداد هند میتواند با کمک امریکا ذخایر سوخت هسته ای استراتژیک به منظور مقابله با هرگونه قطع عرضه سوخت هستهای ایجاد کند.
همچنین دو طرف موظف هستند یک سال پیش از لغو همکاری هستهای یکدیگر را اگاه کنند اما قبل از تصمیم نهایی در این باره دو کشور باید دلایلی را که به قطع شدن این همکاری منجر شده است بررسی کنند.
در این قرارداد امریکا متعهد شده است برای دسترسی کامل هند به بازارهای سوخت بین المللی از جمله دسترسی به عرضه مداوم و معتبر سوخت از شرکتهای کشورهای مختلف گروه عرضه کننده سوخت هسته ای کمک کند.
همچنین امریکا حق دارد سوخت و فناوری هسته ای را از هند پس بگیرد اما ان کشور باید هزینه ان را جبران کند.
امریکا همچنین متعهد شده است تا به هند درخصوص گفتگو با اژانس بین المللی انرژی اتمی برای امضای قرارداد سوخت با این اژانس کمک کند.
توافقنامه هستهای هند و امریکا 40 ساله است و برای 10 سال هم قابل تمدید می باشد. بر اساس این قرارداد هند تاسیسات جدید ملی برای باز فراوری سوخت استفاده شده تحت نظارت اژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد خواهد کرد.
پی تی ای افزود در صورت قطع عرضه سوخت به هند امریکا و هند به طور مشترک از گروهی از کشورهای دوست مانند روسیه فرانسه و انگلیس خواهند خواست تا اقداماتی را برای عرضه سوخت هسته ای اتخاذ کنند.
بر اساس این قرارداد هند مجاز به غنی سازی حد اکثر 20 درصدی ایزوتوپ اورانیوم 235 می باشد.در این قرارداد هند موافقت کرده است تمام کالاها و تجهیزات هستهای صادر شده از امریکا را تحت نظارت دائم خود قرار دهد.
هند و امریکا گروه مشترکی را برای اجرای قرارداد هستهای غیرنظامی و گسترش همکاری ها در این باره تشکیل خواهند داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها