تنوع ژانرها و چابک‌سازى تولید
«جام‌جم» در گفت‌وگو با مهدی نقویان رویکرد جدید مرکز سیما فیلم را بررسی کرد

تنوع ژانرها و چابک‌سازى تولید

با پخش ۳سریال جدید در تلویزیون

تنور آنتن گرم شد

درآخرین ماه بهار ۱۴۰۲ آنتن شبانه حال و هوای تازه‌ای گرفته و با سریال‌های جدید به استقبال تابستان می‌رود. احتمالا شما هم شنیده‌اید که برخی به خالی بودن آنتن تلویزیون اشاره می‌کنند اما تعدد قصه‌های تلویزیونی در این روزها و تنوع موضوعات آنها نشانی بر دست پر این رسانه است.
درآخرین ماه بهار ۱۴۰۲ آنتن شبانه حال و هوای تازه‌ای گرفته و با سریال‌های جدید به استقبال تابستان می‌رود. احتمالا شما هم شنیده‌اید که برخی به خالی بودن آنتن تلویزیون اشاره می‌کنند اما تعدد قصه‌های تلویزیونی در این روزها و تنوع موضوعات آنها نشانی بر دست پر این رسانه است.
کد خبر: ۱۴۱۱۶۱۳
نویسنده ​​​​​​​نوشین مجلسی - گروه رسانه

با پایان گیل‌دخت سریال سوران راهی آنتن شبکه یک سیما شده است، سریال تب و تاب از شبکه دو شب گذشته به پایان رسید، نیکان در شبکه سه در حال پخش است و سریال‌های متعدد داخلی و خارجی هم از دیگر شبکه‌های سیما پخش می‌شود. در ادامه به تعدادی از سریال‌هایی که این شب‌‎ها روی آنتن می‌روند پرداختیم تا مخاطبان بیشتر با جزئیات آنها آشنا شوند. مدتی است آنتن با فضای تازه سراغ قصه‌هایی رفته که هر کدام در بخشی از ایران روایت می‌شود.‌ تنوع قومی یکی از ویژگی‌هایی است که در آثار اخیر تلویزیون شاهد هستیم. گیل‌دخت که پخش آن به تازگی تمام شد راوی ماجراهایی در خطه گیلان بود، «نون.‌خ» در نوروز و رمضان ستاره‌های کُرد داشت و این روزها هم سریال‌ شبکه یک سیما قصه یک قهرمان کرد را نمایش می‌دهد. از سوی دیگر در سریال‌های شبانه شاهد تنوع ژانر و موضوع هم هستیم و از کمدی تا درام اجتماعی و از سوژه‌هایی خانوادگی تا دغدغه‌های اقتصادی یا مسائل جوانان از اقشار مختلف را شامل می‌شود.

«سوران» در پی «گیل‌دخت»
با پایان سریال نون خ در شبکه یک سیما، سریال خاطره‌انگیز محاکمه با بازی بزرگانی چون زنده‌یادان عزت‌ا... انتظامی، هما روستا و اسماعیل شنگله راهی آنتن شد و این سریال همچنان آنتن شبانه این شبکه را پر می‌کند. سریال جدید «سوران» هم با پایان «گیل‌دخت» جای این سریال را گرفت و در زمانی متفاوت یعنی چهارشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه در جدول پخش قرار گرفته است. «- همین الانم باورم نمیشه، همش میگم نکنه یه خواب شیرین باشه که هر لحظه ممکنه ازش بپرم...!؟ - خواب نیست همه چی عین واقعیته. من و تو و بچه‌هامون...» این چکیده رمزآلود اما عاشقانه متعلق به سریال ۱۸ قسمتی سوران تازه‌ترین محصول مرکز سریال سوره، به کارگردانی سروش محمدزاده، نویسندگی عباس ریاحی و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده است. این اثر که اقتباسی آزاد از کتاب عصرهای کریسکان به قلم کیانوش گلزارراغب است، مبارزات مردم کُرد در پیش و پس از انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد. سریال تلویزیونی سوران روایتگر زندگی شهید سردشتی، مبارز آزاده شمال‌غرب ایران است که حاضر نشده بود مردم و میهنش را بفروشد تا سرباز استعمار و استکبار شود و به آغوش حزب بعث برود. همین هم باعث شده بود ضدانقلاب‌ کینه‌اش را به دل بگیرد. سردشتی تجربه سه دوره زندانی شدن داشت اما با همه اینها‌ از مسیر خود برنگشت و در برابر دشمنان مردم کوتاه نیامد.مجتبی فرآورده، تهیه‌كننده سریال سوران پیش از این در گفت‌وگو با جام‌جم درباره پرداختن به تاریخ بیان کرده بود: با نگاهی به تاریخ كشور در ۱۰۰ سال اخیر به‌ویژه در تاریخ چهل و اندی سال پس از انقلاب متوجه حضور قهرمانان گمنامی هستیم كه هیچ وقت نام و یادی از آنها به میان نمی‏آید. در حالی‌كه تعداد این قهرمانان گمنام، چه در دوران مبارزات آزادی‌خواهانه پیش از انقلاب و چه در روزهای پرتلاطم انقلاب اسلامی بسیار زیاد است و ما موظفیم این قهرمانان را به مردم این سرزمین معرفی كنیم.
مهدی نصرتی، علیرضا جعفری، توماج دانش‌بهزادی، مریم کاظمی، مصطفی کولیوندی، محمدرضا صولتی، گلنوش قهرمانی، احمد صدفی، هلن نقی‏لو، روزبه رئوفی، احمد جعفری، علی اکبر اصانلو، ارشیا عبدالهی، آرش نیازی، مدیا ذاکری، حمید محرابی، علیرضا حنفی، شاهو شاهمرادی و سیمین بهفر بازیگران سریال هستند. «سوران» همچنین بازیگر تازه‌ای به اسم آسو پاشاپور را به جعبه جادو معرفی کرده و از بازی زنده‌یاد حسام محمودی هم بهره برده است.

«چشم‌بندی» با جواد رضویان
آنتن تلویزیون این روزها خالی از گونه کمدی نیست و مخاطبان با تماشای فصل جدید سریال چشم‌بندی، لبخند به لب‌هایشان می‌آید. فصل اول این سریال در ۵۰ قسمت سال‌ گذشته پخش شد و سری تازه آن هم به تازگی روی آنتن رفته است. قصه این فصل با حضور برخی از بازیگران فصل گذشته و تعدادی چهره تازه از جمله جواد رضویان از این قرار است: محسن برهانی و پدرش «جهان» که به تازگی زندگی عاشقانه‌ای را آغاز کرده این‌بار درگیر حل پرونده دزدی یک بار چند میلیون دلاری می‌شوند. آنها از یکسو باید با یک باند خطرناک به سرکردگی «نادر» و «فیروز» و از سوی دیگر با علایق شخصی و خانوادگی‌شان بجنگند.شاهد احمدلو که در جایگاه کارگردان تجاربی در ژانرهای گوناگون دارد، در قالب کمدی شاید بیشتر با فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه کنی؟» در اذهان مانده باشد. او البته در قاب تلویزیون هم سریال‌های کمدی چون سه دونگ، سه دونگ را داشت. او در دو فصل چشم‌بندی با سلیم ثنایی (تهیه‌کننده) و امیر ابیلی (سرپرست نویسندگان) همکاری داشته است.
حمید لولایی، مرجانه گلچین، شهرام قائدی، سروش جمشیدی، نعیمه نظام‌دوست، سیاوش مفیدی، مجید شهریاری، محمد شیری، پریسا رضایی و... تعدادی از چهره‌های این سریال هستند که هر روز ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه از دریچه شبکه سه با بینندگان ملاقات می‌کنند. این سریال به دلیل فضای کمدی که دارد تا آغاز ماه محرم همراه مخاطبان است.

یک عبور چالش‌برانگیز
علی سرآهنگ در جایگاه کارگردان و کامران مجیدی به عنوان تهیه‌کننده، سریالی با عنوان نیکان را در ۳۰ قسمت روی آنتن شبکه سه سیما فرستادند. این سریال محصول مرکز سیما فیلم است و چهره‌هایی همچون پژمان بازغی، سیما تیرانداز، شقایق فراهانی، رضا داوودنژاد، با معرفی مه‌لقا می‌نوش‌زاد همراه با رویا جاویدنیا، سام کبودوند، مهدی صباغی، فروغ قجابگلو، نادر شهسواری، آزاده مهدی‌زاده، مریم شعبانی، امید سلیمی، نوا نعمتی، محمد یادگاری، نسیم مسلمی، رزا ماندنی، حسین شفیعی، حسین توکلی، فریده دریامج، مهری آل‌آقا، سعید بحرالعلومی، صادق سراهنگ، رونیکا بهرام‌زاده، محمدعلی اکبرشاهی، بهنام تشکر، مریم سعادت و اصغر نقی‌زاده در آن ایفای نقش می‌کنند. اگر از علاقه‌مندان دنبال کردن این سریال هستید، می‌توانید «نیکان» را ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه از شبکه سه سیما دنبال کنید. ساعت‌های بازپخش سریال هم ۳۰ دقیقه بامداد، ۱۰ و ۵ دقیقه و ۱۴ و ۱۰ دقیقه روز بعد است. این سریال در خلال موضوعی اجتماعی و روز، دغدغه‌های دختری نوجوان و چالش‌های او برای پیمودن مسیری دشوار را به تصویر می‌کشد که سوژه‌ای نسبتا تازه برای آنتن است. مجیدی، تهیه‌کننده سریال پیشتر در گفت‌وگو با جام‌جم درباره پرداختن به دوره نوجوانی در این سریال عنوان کرده بود: واقعیت این است که من همیشه دغدغه حوزه کودک و نوجوان داشته‌ام و این انگیزه باعث شد ساخت این سریال را بپذیرم. نیکان نوجوانی است در بستر خانواده و جامعه که دچار مشکلاتی می‌شود ولی در نهایت با تلاش و پشتکار بر آنها فائق می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها