نگاه به سریالی با ستاره‌های نوجوان

همراهی چند نسل با دنیای شیرین دریا

ساخت سریال برای گروه سنی نوجوان تبحر خاصی می‌خواهد و به همین دلیل هر کسی سراغش نمی‌رود یا می‌شود گفت میان آثار تولید شده برای این گروه، تعداد انگشت‌شماری به موفقیت رسیدند و واقعا زبان گویای این نسل بودند.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۶۶
نویسنده ​​​​​​​نوشین مجلسی - گروه رسانه

در حالی‌که آثار بسیاری به نام این گروه سنی تولید شده اما اغلب به کام بزرگسالان بوده یا آن‌قدر به دنیای کودکان نزدیک شده که جذابیت چندانی برای نوجوانان نداشته است.

از سریال‌های موفق در این زمینه می‌توان از «دنیای شیرین دریا» نام برد. این سریال سال‌ها پیش به کارگردانی بهروز بقایی روی آنتن رفت؛ سریالی که سال ۷۷ ستاره‌های نوجوان و جوانی را به تصویر می‌کشید که هرکدام با توانایی، نقش‌های خود را بازی می‌کردند و به شخصیت‌های باورپذیری بدل شدند که هنوز هم در ذهن بسیاری از مخاطبان مانده‌اند.

در این سریال که با محوریت زندگی دختری جوان با نام دریا قصه‌هایش را به تصویر می‌کشید، زنده‌یاد پوپک گلدره، بازی می‌کرد و همچنین هنرپیشگان دیگری از سنین مختلف همچون فرهاد بشارتی، مهسا ملاپور، عطیه غبیشاوی، امیر محمدزاده، حمزه شیرعلیپور و... حضور داشتند.

سریال در فضای سرسبز گیلان و در روستایی می‌گذشت که خانواده دریا و خانواده عموی او در آنجا سکونت داشتند. دریا، دختری زاده پدری اهل گیلان و مادری جنوبی بود که این پیوند نمادی از یکپارچگی ایران از شمال تا جنوب را به نمایش درمی‌آورد. اغلب بازیگران سریال ته‌لهجه گیلگی داشتند و با پوشش روستاییان آن منطقه مقابل دوربین ظاهر شدند که برای تماشاگران جذابیت داشت.

دریا، دختری منطقی و مستقل بود که می‌کوشید حلال مشکلات خانواده و دیگر اهالی ده باشد. البته در این مسیر با چالش‌هایی هم مواجه می‌شد و گاهی اشتباه می‌کرد اما با راهنمایی بزرگ‌ترها به مسیر اصلی برمی‌گشت.

او خاطرات خود را می‌نوشت و برای بینندگان هم با لهجه شیرینش روایت می‌کرد و این صدا هنوز در ذهن بسیاری از ما باقی مانده است. زنده‌یاد پوپک گلدره با این مجموعه تلویزیونی بیش از پیش نزد مخاطبان جعبه جادو شناخته و محبوب شد.

این بازیگر در قامت دریا، شخصیتی شبیه بسیاری از خواهران بزرگ‌تر در خانواده‌ها را داشت که با محبت، اعضای کوچک‌تر را همراهی و هدایت می‌کنند و پیشرو آنان هستند. رابطه عاطفی میان این خانواده که پدر خود را ازدست داده بودند و ارتباط صمیمانه آنها با خانواده عموی‌شان مشابه روابط فامیلی قدیمی و دوستانه‌ای است که برای ما ایرانیان خاطرات شیرینی دارد و سرشار از درس‌هایی است که در خلال این رفت‌وآمدها و همیاری‌ها گرفته‌ایم. دنیای شیرین دریا، چه در زمان نخستین پخش و چه پس از آن برای بسیاری از مخاطبان تلویزیون در سنین مختلف تماشایی است و از این رو می‌توان آن را سریالی بدون تاریخ انقضا برای گروهای سنی مختلف به‌ویژه نوجوانان دانست.

کسانی که می‌توانند در جایگاه پدر و مادر، کودکان، بزرگان روستا، نوجوانان و جوانان سریال، نشانی از خود پیدا کنند و به بیننده دنیای شیرین دریا بدل شوند.

همان‌طور که اشاره شد در این میان احتمالا نوجوانان سهم بیشتری خواهند یافت و حتی امروز هم می‌توانند تماشاگر این سریال باشند که از شبکه آی‌فیلم در حال بازپخش است و با ماجراها و چالش‌ های دریا در مواجهه با خانواده و اهالی ده خود را بیابند و از برخورد هم‌نسل‌شان با واقعیت زندگی، درس‌های شیرین بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها