تلویزیون به وسعت خانواده بزرگ
گزارش «قاب کوچک» از پر سابقه‌ترین برنامه خانواده محور که این روزها با نگاهی متفاوت روی آنتن می‌رود

تلویزیون به وسعت خانواده بزرگ

رسانه‌ملی این روزها بیش از پیش نگاهی متفاوت از سبک زندگی بانوان را روانه آنتن می‌کند

فصل نو خانواده در تلویزیون

«خانواده» کلید‌واژه‌ای که این روزها می‌توان در بدنه رسانه‌ملی دید و شنید. مسأله‌ای بسیار مهم که طبق سیاست‌گذاری‌های از پیش تعیین‌شده توسط مدیران رسانه‌ملی برنامه‌ریزی مناسبی برای تولیدات محتوایی و برنامه سازی برای آن شده است.
«خانواده» کلید‌واژه‌ای که این روزها می‌توان در بدنه رسانه‌ملی دید و شنید. مسأله‌ای بسیار مهم که طبق سیاست‌گذاری‌های از پیش تعیین‌شده توسط مدیران رسانه‌ملی برنامه‌ریزی مناسبی برای تولیدات محتوایی و برنامه سازی برای آن شده است.
کد خبر: ۱۴۰۹۶۶۶
نویسنده محمدعلی میرزایی - روزنامه‌نگار

به طور اساسی بعد از تغییر و تحول در ساختار رسانه‌ملی، تولیدات برنامه در قالب خانواده‌محوری و زن‌محوری در فرم و محتوا شکل رسمی به خود گرفت؛ به‌طوری که نیمی از برنامه‌ها با ترکیب و تنوع محتوایی در تلویزیون با موضوع خانواده و بانوان روانه آنتن می‌شود. از سویی ساخت و پردازش برنامه‌هایی با محوریت سرگرمی یا به اصطلاح مسابقه و در خلال آن آموزش مفاهیم و ارزش‌های خانواده می‌تواند برای مخاطب بسیار جذاب باشد و ضمن به‌کارگیری توانایی فردی آنها موجب رشد و ارتقای فرهنگ در سطح جامعه شود. همان‌طور که گفته شد تلویزیون و برنامه‌های آن نقش بسیار مهمی را در تحکیم بنیان‌های خانواده ایفا می‌کنند و با شناخت نیازهای جامعه و اجرای الگوهای مناسب رفتاری می‌توان از این وسیله در جهت تحکیم پیوندهای خانوادگی استفاده خوبی کرد و سبب جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شویم.

اهمیت ساخت برنامه‌های تلویزیونی در حوزه خانواده
ساخت برنامه‌های تلویزیونی در حوزه تحکیم و تربیت خانواده و فرزندان از همان دهه ۷۰ با برنامه سیمای خانواده در شبکه یک سیما شروع و پس از اقبال مخاطبان نسبت به این برنامه در شبکه‌های دیگر ادامه یافت. برنامه تلویزیونی به‌خانه برمی‌گردیم یکی دیگر از برنامه‌های موفق حوزه خانواده بود که به محض روی کار آمدن شبکه پنج ساخته و پخش شد. در یکی دو سال اخیر نیز برنامه‌های تلویزیونی خوبی در حوزه خانواده و تحکیم آن، مشاوره و ارائه راهکار برای زندگی مناسب به زوج‌های جوان، تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج، فرزندآوری و تربیت درست فرزندان ساخته و پرداخته شده است. نکته جالب این‌که خوشبختانه برنامه‌های خانواده دیگر قالب خشک و روتین گذشته را که یک مجری و کارشناس خانواده روبه‌روی دوربین بنشینند و در موضع تربیت فرزند و اصلاح رفتار خانواده صحبت کنند، ندارد و به اهمیت به آموزش و فرهنگ‌سازی به زبان نمایش و سرگرمی توجه شده است.

فصل سوم مسابقه «آشپزی با مامان»؛ شبکه پنج سیما
فصل سوم مسابقه «آشپزی با مامان» با اجرای لاله صبوری از این هفته روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت۲۱ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود و روز بعد حوالی ۱۵ دقیقه بامداد بازپخش خواهد شد. مهم‌ترین هدف این مسابقه آشپزی، تکریم مقام مادر و یادآوری نقش و جایگاه حمایتی او در خانواده است. در هر قسمت از برنامه دو گروه شرکت‌کننده به اتفاق مادران خود برای طبخ غذای پیشنهادی کارشناس، با یکدیگر رقابت می‌کنند. بنا بر این گزارش یکی از ویژگی‌های این فصل از برنامه رقابت همزمان دو گروه شرکت‌کننده در فضایی با نشاط و دوستانه است که پس از طبخ غذای پیشنهاد شده به داوری گذاشته می‌شود. فصل سوم آشپزی با مامان به تهیه‌کنندگی علیرضا خوش‌بیان، هر هفته چهارشنبه و پنجشنبه ساعت۲۱ تماشایی می‌شود.

برنامه «از مامان بگو» شبکه یک سیما
این برنامه با رویکرد توجه ویژه به زنان و بانوان ایرانی با حضور مهمانان و موضوعات مختلف روانه آنتن می‌شود و شامل آیتم‌های مختلفی همچون «هزار و یک‌‌شب» با محوریت روایت‌خوانی و داستانگویی، «هم‌خونه» با موضوع گفت‌وگو بین مادربزرگ‌ها، نوه‌ها و دیگر اعضای خانواده، «شیرین عسل» با تمرکز بر بیان و گویش استان‌‌های مختلف و مرور تکیه‌کلام‌های لهجه‌های گوناگون، «مثل یک کوه» و... خواهد بود. تهیه‌کننده این برنامه مریم نیکان‌لو و مجری، زهرا شوقی است.

برنامه «مامان‌ها»
برنامه «مامان‌ها» چالش‌ها، دشواری‌ها و پستی‌و‌بلندی‌های مسیر مادری را نشان می‌دهد و سعی می‌کند تصویر دقیقی از زنان امروز و مشکلات و موضوعات مهم زندگی آنها تصویر کند، بدون این‌که بخواهد نماد مادر سمبلیک تلویزیون را بشکند. این برنامه مدتی پیش مهمان منازل ایرانی‌ها در شبکه سه سیما بود. بخشی از عوامل فصل دوم این برنامه عبارتند از تهیه‌کننده: سیدمجتبی حسینی، گروه سردبیری: سیدمیلاد ناظمی و فاطمه نبوی و مشاور پروژه: منصوره مصطفی‌زاده.

برنامه«بی‌مرز با حجاب» شبکه ۲ سیما
اما یکی از برنامه‌هایی که تاثیر بسزایی در شناخت سبک زندگی اسلامی بانوان به‌ویژه در حوزه بین‌الملل داشته؛ «بی‌مرز با حجاب» است. برنامه‌ای که تثبیت هویت اسلامی در نگاه مخاطب، تبیین منزلت و جایگاه زن و خانواده از نقطه‌نظر اسلام و تفاوت آن در غرب، بررسی چالش‌های پیش روی زنان مسلمان در غرب، ایجاد حس اعتماد به نفس در مخاطب برای تکریم داشته‌های فرهنگی و دینی خود و از جمله مصادیق موجود در برنامه است. در این برنامه سبک زندگی اسلامی، توجه به کرامت، عزت و وظایف زن و خانواده در غرب و اشتغال زنان مورد توجه قرار گرفته است. تهیه‌کننده، کارگردان و مجری این برنامه شیدا نیکوروین است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها