گزارش «جام‌جم» از پشت پرده کلاهبرداری در پوشش صیغه های مجازی

تله صیغه‌یاب

گزارش تپش از روش‌های مجرمان سایبری برای کلاهبرداری و سوء‌استفاده در پوشش مدلینگ

سراب شهرت و پول

این روزها اگر لا‌به‌لای اخبار حوادث روزنامه‌ها بگردید با خبرهای زیادی در مورد سوء‌استفاده از زنان و دختران جوان به بهانه مدلینگ روبه‌رو می‌شوید. مجرمان این حوزه پس از شکار طعمه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی یا مهمانی‌ها، سراغ‌شان رفته و به بهانه این‌که چهره‌شان زیباست از آنها می‌خواهند به‌عنوان مدل فعالیت‌شان را آغاز کنند.
این روزها اگر لا‌به‌لای اخبار حوادث روزنامه‌ها بگردید با خبرهای زیادی در مورد سوء‌استفاده از زنان و دختران جوان به بهانه مدلینگ روبه‌رو می‌شوید. مجرمان این حوزه پس از شکار طعمه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی یا مهمانی‌ها، سراغ‌شان رفته و به بهانه این‌که چهره‌شان زیباست از آنها می‌خواهند به‌عنوان مدل فعالیت‌شان را آغاز کنند.
کد خبر: ۱۴۰۸۲۲۸
نویسنده مجید غمخوار - تپش

حیف است که از درآمد میلیونی مدلینگ در این شرایط اقتصادی محروم شوند. با این حرف‌ها، اعتماد آنها را جلب کرده و پس از مدتی، چند عکس از آنها در آتلیه‌های زیرزمینی و غیرمجاز با لباس‌های نامناسب گرفته و از اینجا نقشه وارد فاز تازه‌ای می‌شود. آزار و اذیت، قاچاق و کلاهبرداری گزینه‌های پیش روی قربانیان است تا عکس و فیلم‌های‌شان منتشر نشود. تعدادی به دلیل ترس از آبرو و شرایط خانوادگی تن به این خواسته‌های شوم داده و گروهی هم با گزارش موضوع به پلیس فتا، از قربانی شدن دخترانی دیگر جلوگیری می‌کنند. همه چیز از یک پیام در دایرکت اینستاگرام آغاز می‌شود. معمولا شکارچیان دختران با پیام «وای چقدر چهره شما فتوژنیک است بانو» وارد دایرکت شده و پروژه سیاه خود را شروع می‌کنند. این افراد که هدفی جز سوء‌استفاده از دختران و بعضا زنان ندارند با این پیام‌ها سر صحبت را باز کرده و کم‌کم با وعده فریبنده مدلینگ با حقوق بالای ۱۰۰ میلیون، زنان و دختران جوان که اغلب کم‌سن‌وسال هستند را جذب و نقشه‌های شوم خود را عملی می‌کنند.در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ اولین باری بود که ماجرای قاچاق دختران برای مدلینگ به خارج از کشور و سوء‌استفاده از آنها جنجالی شد. با افزایش فعالیت این باندها و فریب صدها دختر، نیروهای انتظامی و امنیتی وارد عمل شده و خیلی زود با اطلاع‌رسانی و برخورد با قاچاقچیان دختران و سر شبکه‌ها، جلوی قاچاق دختران به خارج از کشور گرفته شد. البته در سال‌های اخیر و با گسترش فضای مجازی، بار دیگر سودجویان با ترفند مدلینگ به فکر کاسبی افتاده و شروع به جذب دختران جوان در فضای مجازی کردند.

اخاذی میلیونی با سوءاستفاده از تصاویر زنان
با افزایش جولان این مجرمان در فضای مجازی، پلیس فتا هم دست به کار شد تا با شناسایی این افراد و برخورد با اقدامات مجرمانه‌شان، از قربانی شدن دختران جلوگیری کند. بسیاری از این افراد با ادعای داشتن آتلیه، دختران را با وعده حقوق میلیونی فریب داده و به آتلیه‌های زیر‌زمینی می‌کشند. این افراد پس از مدتی فعالیت و پرداخت چند دستمزد و جلب اعتماد دختران، یکباره نقشه شوم خود را عملی می‌کنند. برخی از این افراد در همان آتلیه‌های زیر‌زمینی اقدام به آزار و اذیت دختران کرده و با استفاده از تصاویری که از آنها در اختیار دارند، آنها را مجبور به سکوت و همراهی با خواسته‌های شوم‌شان می‌کنند. عده‌ای دیگر نیز پس از تهیه عکس‌های برهنه از دختران از آنها به‌عنوان ابزار فشار استفاده کرده و از دختران می‌خواهند پول به حساب‌شان واریز کرده و در غیر این صورت تصاویر آنها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

آتلیه مدلینگ قانونی نداریم
یک عکاس خبری که در حوزه تبلیغات هم فعالیت می‌کند، در مورد آتلیه‌های مدلینگ به تپش می‌گوید: ما چیزی به نام آتلیه مدلینگ نداریم و آنچه وجود دارد کانون‌های تبلیغاتی هستند که به صورت قانونی با مجوز فعالیت می‌کنند. این کانون‌ها به ساخت تیزر یا تهیه عکس‌های تبلیغاتی اقدام می‌کنند. وی افزود: آنچه مهم است این‌که اگر فردی می‌خواهد وارد حوزه مدلینگ شود باید با کانون‌های دارای مجوز همکاری کند تا مشکلی برایش پیش نیاید. افرادی با یک دوربین و اجاره اتاقی ۲۰‌متری و تجهیز آن با چند میلیون تومان مدعی می‌شوند عکاس مدلینگ هستند و نیاز به چند دختر به‌عنوان مدل دارند و همین می‌تواند باعث ایجاد حواشی یا سوءاستفاده شود.
این عکاس خبری با اشاره به این‌که اگر قرار به انتشار تصاویر در تبلیغات باشد، حجاب از سوی مدل‌ها رعایت می‌شود، افزود: اگر قرار باشد به‌عنوان مثال لباسی را تبلیغ و از آن فیلم و عکس تهیه شود و لباس باز باشد به‌هیچ‌وجه از صورت مدل عکاسی نمی‌شود و اگر فردی در آتلیه‌ای تاکید به گرفتن عکس کامل داشت می‌توان به نیت او شک کرد. در بسیاری از موارد ما از تکنیک فتوشاپ استفاده کرده و لباس را در تن هنرپیشگان خارجی یا مدل‌های خارجی می‌کنیم و نیازی به عکس کامل از مدل زنده نداریم. به گفته این عکاس فعال در صنعت مدلینگ، بسیاری از دختران خودشان برای معروف شدن، جذب فالوئر در اینستاگرام، تن به هر خواسته‌ای می‌دهند و همین باعث شده شیادان در حوزه کاری ما ورود کنند. بسیاری از آتلیه‌های زیرزمینی خانه‌ها و واحدهای کوچک شمال شهر هستند که افراد برای رسیدن به نیت شوم خود یک یا بعضا چند ماه اجاره کرده و خیلی زود با پس دادن واحد، متواری می‌شوند. وی تاکید می‌کند که بهتر است اگر فردی می‌خواهد وارد صنعت مدلینگ شود با واحدهای صنفی شناخته شده دارای مجوز همکاری کنند، چرا که این واحدها هیچ‌گاه اقدام به سوءاستفاده از دختران و زنان نمی‌کنند و اعتبار خود را زیرسؤال نمی‌برند.کریم حیدری، جامعه‌شناس هم درباره دلیل گرایش جوانان به سمت مدلینگ می‌گوید: موضوع مهم در حوزه مدلینگ این است که این موضوع از بطن جامعه نشأت گرفته است. وقتی تب یک موضوعی در جامعه بالا می‌گیرد قطعا گرایش افراد به‌ویژه جوانان به آن افزایش می‌یابد. شش سال قبل تب مدلینگ در ایران آغاز و بعد از مدتی فروکش کرد اما امروز به مدد فضای مجازی و نیاز جوان به دیده‌شدن، تب مدلینگ این‌بار با فضای مجازی شروع شده و با مشاهده افرادی با تیپ و ظاهر و هیکل‌های آنچنانی در شبکه‌های اجتماعی به سمت مدلینگ می‌روند و با الگو‌گیری از این افراد، سعی می‌کنند خودشان را شبیه آنها کنند، البته این مسیر خطرات بسیاری را برای جوانان از جمله از دست دادن اعتماد به نفس، کلاهبرداری و سوء‌استفاده جنسی را همراه دارد. وی تاکید دارد: موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که بیکاری تاثیر مستقیمی روی گرایش به این کار دارد. برخی جوانان بیکار برای پر کردن اوقات فراغت و درآمد حداقلی با این تب همراه شده و هیچ‌گاه به خطرات آن فکر نمی‌کنند. برای آنها مهم است خود را بازیابی کرده و به دیگران ثابت کنند.

الکس مشهورترین قاچاقچی دختران
یکی از معروف‌ترین باندهای قاچاق دختران در ایران به سرکردگی فردی به نام شهروز معروف به الکس اداره می‌شد که فعالیت‌های خود را در آمریکا آغاز و پس از دیپورت شدن به دبی آمد. او در دبی با همدستی فردی به نام مانلی و مادرش سایتی را راه‌اندازی و سپس با انتشار تصاویر برهنه مانلی در سایت، اقدام به جذب دختران به بهانه مدلینگ کرد. او دختران را پس از فریب، آزار داده و سپس آنها را در اختیار افراد پولدار قرار می‌داد. با مشخص شدن فعالیت‌های جنسی الکس در دبی او دیپورت شد و سپس به مالزی رفت. او در آنجا نیز با کمک مادرش و مانلی به فعالیت مجرمانه خود ادامه داد. با نشان دادن خودروها و ویلاهای لوکس به دختران، آنها را فریب داده و مدعی شد اگر با او همکاری کنند این زندگی در انتظارشان است. سرانجام سال ۹۹ الکس به همراه مانلی و مادرش دستگیر و به ایران بازگردانده شد.او اعتراف کرده است که در طول ۱۰ سال چند دختر جوان را فریب داده و از آنها سوءاستفاده کرده و سپس آنها را در اختیار باندهای مافیایی قرار داده است.‌

سراب معروفیت و درآمد میلیونی
سرهنگ رامین پاشایی - معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا
چندی قبل پرونده‌ای به پلیس فتا ارجاع شد که در آن تعدادی دختر و خانم مدعی بودند صاحب یک برند معروف پوشاک از آنها کلاهبرداری و سوء‌استفاده می‌کند. وقتی پرونده را بررسی کردیم متوجه شدیم مردی جوان که خود را صاحب برند معروفی جا زده و به بهانه این‌که برای کارهایش دنبال چند مدل خانم است، از آنها عکس‌های خصوصی گرفته و سپس دست به سوءاستفاده و کلاهبرداری زده و مدعی شده اگر با او همکاری نکنند، عکس‌ها را برای اعضای فامیل و خانواده آنها ارسال می‌کند. این متهم در سیستان و بلوچستان دستگیر و مشخص شد از زنان و دختران در کرمانشاه و سیستان و بلوچستان کلاهبرداری و سوءاستفاده می‌کرده است. این پرونده بهانه‌ای است تا یادآور شوم این روزها با افزایش تب مدلینگ در جامعه، شاهد سوءاستفاده مجرمان از زنان و دختران هستیم. در این روش، آقایی با یک خانم می‌آیند تصویر شما را در فضای مجازی به‌خصوص در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌بینند، بعد به شما پیام می‌دهند و این‌قدر قشنگ کارشان را انجام می‌دهند که شما فکر می‌کنید ایشان صاحب یک صنعت خاص پوشاک یا برند خاص در مد است. آن‌قدر قشنگ دروغ گفتند که جزو شخصیت‌شان شده و مهندسی اجتماعی را بلد هستند و فنون خاص فضای مجازی را هم می‌شناسند و می‌آیند پیام می‌دهند به شما، در شبکه اجتماعی که ما از شما خوش‌مان آمده و چهره شما خوب است و اندام‌تان مناسب کاری است که می‌خواهیم، نظر شما را جلب می‌کنند و بعد می‌آیند به شما می‌گویند برای این که تخصصی می‌خواهیم کار کنیم نیاز به یک‌سری عکس و تصاویر داریم و عکس‌های خیلی خاص از شما می‌گیرند، من از روی پرونده صحبت می‌کنم؛ اصلا در این روال اینها هیچ‌وقت با شما رودررو نمی‌شوند و با شما صحبت نمی‌کنند، فقط چت؛ گاهی اوقات وویس‌هایی هم برای شما می‌فرستند، اول احتمال دارد که یک خانم پشت پرده این قضیه باشد به شما می‌گوید عکس‌های برهنه ارسال کنید. می‌گوید این عکس‌ها را برای ارزیابی از شما می‌خواهیم، وقتی که شما تصاویر را ارسال می‌کنید از اینجا به بعد فرآیند مجرمانه شروع می‌شود و این‌قدر قشنگ اینها این نقش را بازی می‌کنند و بعد قول و وعده‌هایی به شما می‌دهند و فیلم و عکس‌هایی برای شما می‌فرستند که برای شما باورپذیر است، من نمی‌دانم با چه دلیلی خودتان را قانع می‌کنید که عکس خصوصی که با آن حالت را برای آنها می‌فرستید به امید این‌که در صنعت مدلینگ وارد شوید، به محض این که عکس را فرستادید کلاهبرداری شروع می‌شود. در صورت مواجه شدن با این مجرمان، موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهید و مطمئن باشید پلیس فتا از شما حمایت کرده و از سوء‌استفاده مجرمان جلوگیری می‌کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها