مجلس از برنامه‌ های رمضانی سیما تجلیل کرد

برای «قرآن»

آنچه برخی برنامه‌های رمضانی ازجمله «محفل» در تلویزیون به اثبات رساند، دروغ بودن برخی ادعاها درباره تغییر تفکر نسل‌های جوان در جامعه است. هرچند که مخاطب چنین برنامه‌هایی را نمی‌توان صرفا جوان دانست اما مساله مهم این بود که توانست نشان دهد چقدر مخاطبان تلویزیون دل در گروی قرآن و مفاهیم قرآنی دارند.
کد خبر: ۱۴۰۷۳۴۰
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

این مساله درست همان چیزی است که معاون سیما هم در مراسم تجلیل مجلس از برنامه‌های رمضانی سیما بیان کرد.

مراسمی که بهانه‌اش تقدیر از برنامه‌های رمضانی بود اما بهانه‌ای شد برای بیان برخی آمار و ارقام در حوزه مخاطبان و تماشای برنامه‌های تلویزیونی. برنامه فوق با حضور اعضای فراکسیون قرآن، نماز و عترت مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاونان سیما و معاون حقوقی و امور مجلس رسانه‌ملی برگزار شد تا از زحمات برنامه‌سازان قدردانی شود و عوامل تولید برنامه‌‌‌های «محفل»، «زندگی پس از زندگی» و «دل‌آرام» تجلیل شوند.

معاون سیما در این مراسم به آماری اشاره کرد که خود تاییدی بر فعالیت‌های تلویزیون در ماه مبارک رمضان بود. برنامه‌های محفل و زندگی پس از زندگی پیش از این هم مورد قدردانی رئیس سازمان صداوسیما قرار گرفته بودند و تجلیل از آنها در این مراسم به‌خوبی نشان داد که صدای رسانه‌ملی در فرهنگ‌سازی قرآنی به بسیاری از نهادها رسیده است.

مراسم قدردانی از برنامه‌های رمضانی سیما که در محل کمیسیون اصل۹۰ برگزار شد، با حضور افرادی همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بود.

پژمان فر در این مراسم، با اشاره به تولیدات فاخر رسانه‌ملی، به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی و ملی، ویژه‌برنامه‌های رمضان امسال را نوآورانه و متفاوت با گذشته دانست و اظهار کرد: اقبال جامعه به برنامه‌های دینی و قرآنی فرصتی برای ترویج سبک زندگی ایمانی است.

به گزارش جام‌جم، وی با بیان این‌که طرح‌ها و اقدامات رسانه‌ملی در حوزه قرآن، شایسته قدردانی است افزود: فراکسیون قرآن و عترت مجلس، همه تلاش خود را به کار گرفته است تا در کنار برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، ویژه برنامه‌های قرآنی را توسعه دهد. رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس خاطرنشان کرد: این فراکسیون در دوره‌های مختلف، درصدد فراهم‌کردن زمینه فعالیت‌های قرآنی در سراسر کشور بوده است؛ امسال هم تلاش می‌کنیم در چارچوب قانون برنامه هفتم، فصل مباحث قرآنی را باز کنیم تا به‌عنوان یک تکلیف بالادستی طی پنج سال آینده، موجب رونق برنامه‌های قرآنی شود به‌طوری‌که شاهد نباشیم کسی قادر به روخوانی و روان‌خوانی کلام وحی نباشد.

گزارشی از آمار مخاطبان
‌محسن برمهانی، معاون سیما هم در این جلسه گفت: برگزاری چنین جلسه‌ای را کمتر شاهد بوده‌ایم که اهتمامی به برنامه‌‎های تلویزیونی شود، برنامه‌هایی که مورد توجه جامعه قرار گرفته باشد و مجلس هم نسبت به آن حساس شود و بخواهد از آنها قدردانی کند. وی با بیان این‌که از این جهت که وقتی وارد ساختمان مجلس می‌شویم فرض‌مان بر این است که گزارش بدهیم گفت: بنده توضیحاتی درباره رمضان امسال سیما و همچنین به استناد نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما گزارشی ارائه می‌کنم.

وی تصریح کرد: سازمان صداوسیما یکی از ارکان تحولی خود را در این دوره، تحول در برنامه‌سازی و نحوه انتقال مفاهیم و مطالب می‌داند. ما برنامه محفل را یک برنامه تحولی می‌دانیم، افزایش مخاطب در برنامه زندگی پس از زندگی هم تحول در حوزه مخاطب است. همچنین برنامه دل‌آرام با نحوه پرداختن به موضوع‌ها و سوژه‌هایش رویکرد تحولی داشت. وی ادامه داد: همکارانی هم در طراحی این برنامه‌ها داشتیم، عزیزانی از مجموعه‌های مختلف همچون کمیته امداد، شهرداری و اوقاف تا سازمان تبلیغات اما درباره سازمان تبلیغات باید بیشتر بگویم چون سازمان تبلیغات نه‌‌‌تنها در برنامه محفل که در قریب به یک سال گذشته که در معاونت سیما مشغول خدمت هستم، در بسیاری از پروژه‌های بزرگ سازمان صداوسیما که به چشم مخاطب آمده، کنار ما بوده و این خروجی درواقع حاصل همراهی و هم‌افزایی مجموعه سازمان تبلیغات نیز بوده است.

یک‌سوم مردم ایران با تلویزیون قرآن خواندند
معاون سیما افزود: درواقع سازمان تبلیغات و سازمان صداوسیما توانستند با تعریف جبهه فرهنگی مشترک ظرفیت‌های‌شان تجمیع و هم‌افزا شده تا محصولی را در تلویزیون با مخاطب میلیونی شاهد باشیم. وى گفت: براساس آمار مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، بینندگان افطار ۴۱درصد و بیننده‌های برنامه‌های سحر هم ۲۲درصد بوده‌اند.

برمهانی ادامه داد: براساس این آمار، بینندگان شب قدر فقط از طریق تلویزیون رقم ۵۰.۵درصد و مخاطبان ترتیل‌خوانی رقم ۳۲.۸درصد بوده است. یعنی یک‌سوم مردم ایران قرآن را با رسانه‌ملی تلاوت کردند. بینندگان سخنرانی‌های معارفی ۳۱.۶درصد و مناجات و ادعیه ۳۲.۲درصد بوده که این آمار در بین حدود ۱۷شبکه ملی و البته شبکه‌هاى استانی تقسیم می‌شود.

معاون سیما خاطرنشان کرد: درعین‌حال بینندگان زندگی پس از زندگی ۲۶.۷درصد و محفل حدود ۲۰درصد بوده است. تلاش زیادی برای برنامه زندگی پس از زندگی انجام شده که به این جایگاه شاخص رسیده و خوشبختانه برنامه محفل در نخستین تجربه ساخت خود به چنین جایگاهى دست یافته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در این نشست، ظرفیت سازمان صداوسیما را مهم‌ترین امکان برای تبلیغ مباحث دینی و سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی خواند و اظهار امیدواری کرد رسانه‌ملی، بتواند در دوره جدید تحول خود، تولیدات و آثار ارزشمندی به مخاطبان ارائه کند.

در حاشیه این نشست، سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن قدردانی از حمایت‌های مجلس شورای اسلامی، اقدامات سازمان در دوره تحول را مبتنی بر معارف و آموزه‌های قرآنی برشمرد و ابراز کرد: حوزه مجلس صداوسیما تلاش می‌کند در اجرای طرح تحول سازمان، از همفکری همه کارشناسان و صاحب‌نظران به‌ویژه نمایندگان محترم مجلس که نمایندگان اقشار مختلف هستند، بهره‌مند شود.

به دنبال حاکم‌شدن روح قرآن هستیم
سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما افزود: در طرح تحول بنا نداریم صرفا بر تعداد و زمان برنامه‌های قرآنی و معارفی بیفزاییم بلکه درصدد هستیم روح قرآن بر تمام برنامه‌ها اعم از ترکیبی، نمایشی و مستند حاکم شود به این معنا که از آموزه‌های وحیانی در ایده‌پردازی، طراحی، ساخت و پخش برنامه‌ها استفاده شده و مجموعه‌ای از تولیدات رسانه‌ای، فرهنگی و هنری، مبتنی بر دستورات قرآن، روی آنتن رادیو و تلویزیون برود. سهرابی با بیان این‌که در این طرح جامع، گروه‌های سنی مختلف جانمایی ویژه‌ای دارند گفت: قرآن برنامه کامل زندگی بشریت از بدو تولد تا انتهای زندگی است بنابراین مخاطبان شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در هر سنی که هستند این حق را دارند که انگاره‌ها و آموزه‌های دینی و قرآنی را در قالب‌های مختلف و به شیوه‌های هنری گوناگون ببینند و از نزدیک لمس کنند. در این جلسه، از عوامل تولید برنامه‌های محفل، زندگی پس از زندگی و دل‌آرام قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها