مراسم تاجگذاری چارلز سوم در حالی برگزار شد که موجی از اعتراضات در میان جمهوریخواهان و مخالفان سلطنت، بر فضای مراسم سایه افکند.
مراسم تاجگذاری چارلز سوم در حالی برگزار شد که موجی از اعتراضات در میان جمهوریخواهان و مخالفان سلطنت، بر فضای مراسم سایه افکند.
کد خبر: ۱۴۰۶۹۳۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

در اولین آیین تاجگذاری پس از ۷۰ سال در بریتانیا، چارلز سوم، هشت‬ ماه پس از به سلطنت رسیدن در پی مرگ مادرش ملکه الیزابت دوم، طی مراسمی در کلیسای وست مینستر تاج پادشاهیی بریتانیا را در حضور ۲۳۰۰ مهمان برسرگذاشت. این در حالی بود که درست در نزدیکی محل برگزاری مراسم، نیروهای امنیتی و پلیس انگلیس مشغول دستگیری و ضرب و شتم مخالفان ریخت و پاش‌های بی حد و حصر کاخ باکینگهام بودند.

درست در زمانی که مطابق اعلام منابع رسمی خزانه‌داری و دولتی در انگلیس، تورم در این کشور وضعیتی بی‌سابقه پیدا کرده و اعتصاب پرستاران و پزشکان و دیگر اقشار این کشور به واسطه عدم افزایش متناسب حقوق ( ناظر بر تورم) ادامه دارد. در روز مراسم، دو کالسکه طلایی سلطنتی برای جابه‌جایی چارلز سوم و ملکه کاملیا در نظر گرفته شده‌بود و هزینه‌ای هنگفت پذیرایی از مهمانان این مراسم، خشم شهروندان ناراضی از دوران پسابرگزیت را برانگیخت. حضور بیش از ۱۰هزار نیروی پلیس در مسیر برگزاری مراسم، به وضوح نشان‌دهنده گستردگی اعتراضات بوده‌است.

هو شدن پادشاه غیرمردمی
همزمان با تاجگذاری شاه و ملکه جدید انگلیس(پرنس چارلز و همسرش) صدها نفر از مخالفان سلطنت در میدان ترافالگار لندن که در آنجا این مراسم به شکل زنده روی اسکرین‌های بزرگ پخش می‌شود، تاجگذاری را هو کردند. صدای مراسم تاجگذاری از بلندگوهایی قوی در این میدان پخش می‌شد. به گفته گزارشگر بی‌بی‌سی، هر بار که واژه «شاه» در این مراسم به زبان آورده شد، مخالفان فریاد کشیدند: «شاه من نیست.»آنها همچنین در بخش‌های مختلف مراسم با هو کردن، اعتراض خود را نشان دادند. یکی از معترضان در این‌باره گفته‌است: «او فقط یک آدم عادی است.»در زمانی که بعد از مراسم مسح شاه توسط اسقف اعظم کلیسا، جمله «خدا شاه را حفظ کند» اعلان شد، معترضان پر سر و صداتر از هر زمانی هو کردند و شعار دادند «شاه من نیست.»

دوگانه‌ای که پررنگ‌تر شده‌است
اگرچه شبکه بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های وابسته به نهاد سلطنت در انگلیس درصدد ایجاد نوعی حاشیه امنیت رسانه‌ای برای حفظ این نهاد و کاخ باکینگهام هستند اما دوگانه سلطنت -جمهوریت هر روز در این کشور پررنگ‌تر می‌شود. یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش محبوبیت پادشاه و ملکه در انگلیس، تناسب نداشتن زندگی اعیانی آنها با واقعیات جاری اقتصادی و معیشتی در این کشور است. نکته مهم‌تر این‌که اکنون در لندن، شاهد ترکیب دو پدیده هستیم: پادشاهی که خصوصا در بین جوانان محبوبیت ندارد و دولتی که به واسطه ناتوانی در حل حداقلی معضلات جاری در انگلیس، به دولت حداقلی مشهور است.

پرده‌برداری از دموکراسی انگلیسی
دولت انگلیس که مداخله‌گرایی در امور کشورهای دیگر به بهانه‌های حقوق بشری را به مثابه نوعی سیاست و راهبرد ثابت در دستور کار قرار داده‌است، اکنون با همراهی پلیس و نیروهای امنیتی، ملزومات و بایسته‌های سرکوب مخالفان نهاد سلطنت را فراهم کرده‌است.پلیس لندن که پیش از این تهدید کرده بود هیچ‌گونه مخالفتی را در جریان برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم، تحمل نخواهدکرد، رهبر یک گروه جمهوریخواه و همراهانش را بازداشت کرده‌است. گراهام اسمیت، رهبر این گروه به همراه پنج نفر از همراهانش، صبح دیروز در مرکز لندن دستگیر شد. او که از مخالفان سلطنت و طرفدار برقراری جمهوری در بریتانیاست، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی، این پرسش را مطرح کرده که آیا «پایبندی به سنت‌ها »، استدلال درستی برای این همه هزینه برپایی مراسم است یا نه؟ این مراسمی است که برای هیچ‌کس معنایی ندارد.

نظرسنجی‌هایی که معنادار است
در این میان، نمی‌توان به سادگی از کنار نظرسنجی‌های انجام شده در انگلیس در خصوص رشد انگیزه‌های ضد سلطنتی در میان نسل‌های جدید گذشت. جنبش اعتراضی ضد سلطنتی پس از مرگ الیزابت دوم و به تخت نشستن چارلز در بریتانیا جانی تازه‌ گرفته‌است. نتایج یک نظرسنجی جدید که در ماه آوریل توسط موسسه نظرسنجی «YouGov» مستقر در لندن انجام شده، نشان می‌دهد حمایت از نظام کنونی در بریتانیا به میزان قابل توجهی نسبت به نظرسنجی‌های قبلی کاهش داشته‌است. تنها ۳۶ درصد بریتانیایی‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله گفته‌اند مایل به حفظ نظام کنونی هستند. این در حالی است که در مقام مقایسه، در سال ۲۰۱۳ این رقم ۷۲ درصد بود. اکنون مقامات انگلیسی نسبت به آینده شدیدا وحشت‌زده هستند. قطعا جابه‌جایی نسل‌ها در لندن و دیگر شهرهای انگلیس، معنایی جز تضعیف بیشتر و در نهایت، سقوط نهاد سلطنت در انگلیس نخواهدداشت. قطعا حتی تزئین اصول و بنیان‌های سلطنت و جذاب نشان دادن مناسبات جاری ضد مردمی در کاخ باکینگهام، در آینده‌ای نزدیک دیگر ضامن بقای این نهاد غی دموکراتیک در انگلیس نخواهدبود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها