نشست خبری رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و اعلام پایان تصویربرداری از دفاتر دستنویس دفاتر اسناد رسمی کشور روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۸ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۹۵۶۶

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ابتدای نشست درخصوص بحث تمام الکترونیکی شدن ارائه خدمات ثبتی و تنظیم اسناد رسمی صحبت نمود و اعلام کرد با گذشت یک دهه در سازمان ثبت اسناد رسمی هر روز شاهد رشد و شکوفایی خوبی در این راستا هستیم به طوری که سیستم سنتی حذف و سیستم الکترونیکی جای آن را گرفته است.، تنظیم اسناد با اعتبار بسیار بالا در حال انجام می باشد و نحوه استعلام سوابق و اسناد با شکل بهتری صورت می گیرد. الکترونیکی شدن ارائه خدمات، بحث شفاف سازی در نظام کل کشور است که تلاش بر این است تا مراجعه حضوری افراد کم و هزینه و وقت کمتری در این مورد صورت پذیرد. بدون مراجعه حضوری به دادگاه کار دادرسی انجام شود و همچنین اشخاص از منزل و محل کار  خود با دادگاه ارتباط برقرار نموده و دادرسی انجام گیرد.


خندانی همچنین اضافه کرد: همان طور که در گذشته دفاتر اسناد رسمی محضر نام داشت و نیاز  بود افراد برای انجام کارهای خود به صورت حضوری مراجعه کنند. در حال حاضر با هماهنگی قوه قضاییه و سازمان ثبت گام های بزرگی برداشته شده است و دفاتر اسناد رسمی به صورت 100 درصدی همه موارد به صورت الکترونیکی انجام می شود البته برحی از سازمان ها باید همراهی لازم را در این فرآیند داشته باشند که هماهنگی های لازم در این باره صورت گرفته است. و تمامی استعلامات به صورت الکترونیکی انجام گیرد.و شخص فقط برای امضا به دفتر مورد نظر مراجعه کند. در این مورد فرد به صورت الکترونیکی محل دفتر را انتخاب نموده و سوابق خود به دفتر ارسال می کند و تنها یک مرتبه برای مشاهده اصل اسناد به دفتر مراجعه و نیاز به رفت و آمدهای غیر ضروری نیست.


رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد : در ادامه این تمام الکترونیک شدن اسکن دفاتر دستنویس مورد استفاده در دفاتر اسناد رسمی، مراجع قضایی و مراجع اداری می باشد، تا این دفاتر نیز به فرآیند الکترونیکی متصل شوند. خوشبختانه با همکاری چهارجانبه کانون سردفتران، سازمان ثبت ، کانون های استانی و همکاران در سراسر کشور این موضوع پر اهمییت و پیچیده که غریب به 900.000 هزار جلد دفتر دستنویس در کشور موجود است و در یک فرآیند کاملا دقیق به صورت شفاف و واضح اسکن و عکسبرداری شوند.

تصویربرداری۹۰۰ هزار جلد دفاتر دست‌نویس اسناد رسمی
 
از اواسط بهمن سال گذشته این موضوع کلید خورد و کارگاه ها و نیروهای انسانی آموزش دیده استخدام شدند تا به صورت دقیق و فنی این کار انجام گردد. قابل ذکر است در سالگرد شروع این اقدام بصورت 100 درصدی از تمامی دفاتر دستنویس عکسبرداری و اسکن صورت گرفت و کار ذخیره سازی نیز انجام شد.


رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص مسئولیت این کانون در موضوع مولدسازی گفت: در کانون، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون تقسیم اسناد دولتی وجود دارد که موضوعات مربوطه باید در این کمیسیون به سردفتران ارجاع شود. در خصوص طرح مولدسازی اگر به مرحله معامله و فروش برسد، ساز و کارهای لازم حتماً تهیه خواهد شد.


وی در باره تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی گفت: این موضوع در فرآیند انجام است و هر زمان که نهایی شد، اعلام خواهد شد.


خندانی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم که دریافتی هیچ حوزه‌ای در کشور مطابق با سه سال قبل باشد. با افزایش هزینه‌ها، این موضوع بر کار دفاتر اسناد رسمی تأثیر مستقیم دارد؛ اما همکاران با صبوری کامل با هزینه‌های سه سال قبل کار را انجام دادند و لازم است یک به‌روزرسانی در این حوزه صورت گیرد.


رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره حضور بانوان در کانون گفت: از زمانی که حضور بانوان در دفاتر اسناد رسمی محقق شد فکر می‌کنم در آینده تعداد سردفتران خانم از سردفتران آقا نیز بیشتر شود.


وی درباره کمک به افراد بی بضاعت گفت: هشت هزار و ۷۰۰ دفترخانه در کشور به صورت فعال داریم و یکی از وظایف کانون کمک به اشخاص بی بضاعت برای تنظیم سند است و ساز و کار مشخصی در این خصوص وجود دارد. با توجه به شرایط اقتصادی فرد، همکاران زمانی که با فردی مواجه شوند که اوضاع اقتصادی خوبی ندارد، قطعاً مساعدت خواهند کرد.


رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره میزان توازن دفاتر اسناد رسمی با میزان مراجعان گفت: در حال حاضر توازن لازم در کشور برقرار است و البته در برخی از حوزه‌ها تعداد دفاتر به اندازه میزان مراجعه نیست و این موضوع به دلیل عدم رعایت توازن است. ساز و کار برای نظارت بر دفاتر اسناد رسمی پیچیده و دقیق است و در تمامی استان‌ها دادگاه انتظامی مستقر است و رسیدگی‌ها به صورت دقیق برگزار می‌شود. تعداد سردفتران معلق شده نسبت به جمعیت اصلاً قابل توجه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها