معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای یزد گفت:امروزه با تقاضای روزافزون برای آب در کنار منابع محدود سفره های آب زیرزمینی، یکی از راهکارهای دولتها برای مدیریت تامین آب به ویژه برای متقاضیانی که به دلیل عدم وجود باقیمانده تخصیص، امکان تامین آب ندارند، استفاده از پتانسیل بازارهای محلی آب است.
کد خبر: ۱۳۹۹۵۱۶

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین یزد،حسین کوثری با بیان این خبراظهارداشت:با توجه به ضرورت راه­اندازی بازار آب که در سطح بین ­المللی در کشورهای مختلفی مانند اسپانیا، آمریکا، شیلی و چین نیز تجربه شده و کارآمدی آن در راستای مدیریت تامین آب در کنار حفاظت از منابع موجود به­ویژه در حوزه منابع آب زیرزمینی به اثبات رسیده است، شرکت آب منطقه ای یزد کوشیده تا درجهت راه اندازی پروژه بازار آب در دشت یزد-اردکان در سال 1401، با برگزاری جلسات متعدد کارگروهی با عنوان بازار آب در جهت رفع موانع اجرایی شدن پروژه گام بردارد.

وی افزود:این شرکت با برگزاری جلسه با کارگزاری پروژه بازار آب دشت خواف، تهیه نقشه راه اجرایی شدن پروژه با همکاری شرکت مشاور، انجام فراخوان تشخیص صلاحیت کارگزار بازار آب توسط بخش مدیریت امور قراردادها در همکاری با معاونت برنامه ریزی در راستای تحقق این مهم کوشیده است.

کوثری تصریح کرد: با چنین تدابیر ویژه­ای در شرکت آب منطقه­ای یزد، اکنون پروژه شکل گیری بازار آب در دشت یزد-اردکان در آستانه اجراست و چنین به نظر می­رسد که تا پایان سال جاری با انتخاب کارگزار، این بازار، فعالیت خود را آغاز کند.

وی افزود: بازار آب یا مبادله آب، یعنی فرایند خرید و فروش حقوق دسترسی به آب (حقابه) که می تواند به صورت دائمی یا موقت باشد به زبان ساده بازار آب شامل شرکت آب منطقه­ای به عنوان ناظر، شرکت کارگزار به عنوان مجری، خریدار و فروشنده  آب می باشد.

کوثری گفت:فروشنده جهت ارائه درخواست فروش تمام یا بخشی از حقابه قانونی خود، به شرکت کارگزار بازار آب مراجعه و پیشنهاد فروش خود را ثبت می کند، کارگزار نیز با بررسی پیشنهاد خریداران و تفاهم بین فروشنده با خریدار، فرایند مبادله آب به صورت قانونی را بین خریدار و فروشنده آب فراهم می سازد. شرکت آب منطقه ای نیز کل فرایند مبادله آب را نظارت می کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها