رئیس دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی:

وزیر ورزش در خواب مصنوعی است

بالگرد حامل وزیر ورزش چرا هنگام فرود دچار سانحه شد؟

روایت یک سقوط

با گذشت دو روز از حادثه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و همراهان او در مجموعه ورزشی بافت ‌کرمان که منجر به جان باختن اسماعیل احمدی، مشاور وزیر شد، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که حال عمومی وزیر رو به بهبودی است و مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران نیز هیچ ضایعه نخاعی نداشته و وضعیت خوبی دارد.
کد خبر: ۱۳۹۹۱۸۳

این در حالی است ‌که به‌گفته رئیس اورژانس‌کرمان، وضعیت جسمی مدیرکل ورزش و جوانان کرمان به‌دلیل آسیب ریه رو به وخامت‌گذاشته و وزیر بهداشت برای عیادت از وزیر ورزش و مصدومان راهی کرمان شده است.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، عصر روز پنجشنبه قرار بود بالگرد حامل حمید سجادی وزیر ورزش و ۱۷ همراه او در مجموعه ورزشی شهرستان بافت فرود بیاید تا از چند پروژه بازدید کنند. پس از رسیدن به محوطه ورزشی، خلبان تلاش‌ می‌کرد فرود آرامی داشته باشد اما انگار قرار نبود این فرود با موفقیت انجام شود. برخی از شهروندان بافتی‌که مشغول تماشای فرود بالگرد بودند، متوجه وجود شرایط نامساعد بالگرد و تلاش‌های خلبان شدند. همه چیز خبر از وقوع یک حادثه را می‌داد. گروهی از مردم دور حفاظ مجموعه ورزشی جمع شدند و چشم دوختند به بالگردی‌که داشت دور خودش می‌چرخید. در حالی‌که همگی منتظر فرود بودند، بالگرد ناگهان با زمین برخورد کرد و بخش‌های زیادی از بدنه‌اش تکه‌تکه شد. با سقوط بالگرد، تیم‌های امدادی به‌سرعت به محل حادثه اعزام شدند. وزیر ورزش روی زمین افتاده بود و بقیه همراهانش هم شرایط چندان مساعدی نداشتند. با رسیدن آمبولانس‌ها به محل سقوط، مشخص شد اسماعیل احمدی، مشاور وزیر‌ جانش را بر اثر شدت جراحات از دست داده و سایر همراهان نیز مجروح شده‌اند.

روایت شاهدان حادثه

یکی از همراهان وزیر، علیرضا پورسلمان، رئیس فدراسیون شمشیربازی بود که در این حادثه از ناحیه ریه و کتف دچار آسیب‌دیدگی شد. او که برای ادامه درمان به یزد منتقل شده است، در مورد حادثه گفت: «‌بالگرد در حال نشستن بود که در مدت چند ثانیه دچار چرخش‌های عجیبی شد و بعد در فاصله ۱۰ تا ۱۲ متری از زمین، کنترل بالگرد از دست خلبان خارج شد و سقوط ‌کرد.»

ایرانپور، رئیس دفتر نماینده بافت، رابر و ارزوئیه نیز که به‌گفته خودش، یک ساعت زودتر از فرود بالگرد وزیر ورزش به مجموعه ورزشی آمده بود، نحوه وقوع حادثه را این‌طور روایت‌ کرد: «‌بالگرد تا نزدیکی زمین به‌خوبی پیش آمد اما ناگهان با وزش شدید باد و برخورد آن به بال‌های بالگرد، مسیر حرکت بالگرد منحرف شد. شدت باد به اندازه‌ای زیاد بود که همه را از محیط فرودگاه فراری داد.»

محسن معتمدکیا، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت ورزش و جوانان هم یکی دیگر از کسانی بود که در بالگرد حضور داشت: «‌برای افتتاح چند پروژه ورزشی و جلسه مدیران کل ورزش به ‌کرمان رفته بودیم. ابتدا به شهر راور رفتیم و بازدید داشتیم. بعد از آن به بافت رفتیم که موقع فرود، بالگرد دچار حادثه شد. چیز زیادی به یاد ندارم ولی وقتی بالگرد قصد فرود داشت، دچار نقص شد. دو نفر از محافظان ایستادند و بعد از آن چیزی به یاد ندارم و سر از بیمارستان بافت درآوردیم. قرار بود آخر شب به ارزوئیه برویم که این اتفاق رخ نداد و ما شرمنده مردم این شهرستان شدیم.»طیبه هادی‌خانی، خبرنگار صداوسیما هم حادثه را این‌طور روایت‌کرد: «‌وقتی به بافت رسیدیم، خلبان ارتفاع بالگرد را کم کرد چون نزدیک مناطق مسکونی بودیم. در همین حین، بالگرد چرخیدکه خلبان مجبور شد دوباره ارتفاع‌ بگیرد اما ناگهان بالگرد دو سه دور چرخید و بعد همه بیهوش شدیم.»

محمدی، نماینده بافت هم از حادثه‌دیدگان است‌. او هم در روایتی از حادثه گفت: «چون وقت نداشتیم و وزیر باید ازسه شهرستان بازدید می‌کرد، با بالگرد ابتدا به راور و سپس به بافت رفتیم. ظاهر بالگرد نشان می‌داد هیچ مشکلی ندارد اما ناگهان از ارتفاع ۱۰، ۱۵ متری سقوط ‌کردیم. در این حادثه، پا، ریه و طحالم آسیب دید.»
غلامرضا سعادت، خبرنگار صداوسیما نیز از همراهان وزیر بود که درباره حادثه توضیح داد: «هنگام فرود، بالگرد شروع به چرخیدن کرد که احساس‌کردم غیرطبیعی است. چون قبلا هم سوار بالگرد شده بودم و می‌دانستم نباید دچار این وضعیت شود. با سقوط بالگرد، افرادی‌که دو طرف نشسته بودند، کف بالگرد افتادند. بعضی‌ها خودشان پیاده شدند. من که متوجه ریزش بنزین از بالگرد شده بودم، به سرعت همراه خانم هادی‌خانی پیاده شدیم. در حال حاضر هم کتف راستم شکسته و ریه‌هایم دچار مشکل شده است.»

وضعیت مصدومان سقوط بالگرد

در حالی‌که اخبار ضد‌و‌نقیضی درباره وضعیت وزیر منتشر می‌شد، محمد صابری، رئیس اورژانس‌ کرمان اعلام کرد به سر وزیر ضربه وارد شده که با انجام سی‌تی‌اسکن در بیمارستان بافت، نشانه‌هایی از خونریزی مغزی در او مشاهده و به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل شد. با بررسی وضعیت وزیر‌ توسط تیم‌های تخصصی و انجام سی‌تی اسکن جدید مشخص شد که خونریزی سر وزیر افزایش پیدا نکرده و نیاز به جراحی ندارد اما به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. صابری در مورد آخرین وضعیت مصدومان گفت: «‌وزیر ورزش هوشیاری نسبتا پایینی دارد و پزشکان می‌گویند علائم حیاتی‌اش مشکلی ندارد. در‌خصوص میثم پاریزی، مدیرکل ورزش کرمان هم، کادر پزشکی در بیمارستان شهیدباهنر کرمان تمام تلاش خود را برای ادامه درمان و بهبودی او به‌کار گرفته‌اند. مدیران‌ کل استان‌های آذربایجان‌شرقی و تهران هم با این‌که شب پنجشنبه وضعیت مساعدی نداشتند اما روز جمعه بهتر شدند و وضعیت آنان رو به بهبودی است. » وزیر بهداشت نیز دیروز پس از عیادت از مصدومان سانحه گفت: در حال حاضر تنها چهار بیمار در بخش بستری هستند. مدیرکل ورزش و جوانان استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی نسبت به دیگر مصدومان حال مساعدی ندارند. یکی از مهره‌های گردن وزیر ورزش دچار شکستگی خفیف شده و ۳۰درصد ریه‌های وی دچار صدمه شده است.

دستور رئیس هلال‌احمر برای بررسی حادثه

بالگردی‌که سقوط ‌کرد، متعلق به هلال‌احمر بود و بر همین اساس و به دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر، تیم کارشناسان فنی و متخصص هلال‌احمر برای بررسی علت یا علل سانحه سقوط بالگرد این جمعیت به کرمان اعزام شده‌اند تا این موضوع را بررسی‌کنند.

اسامی سرنشینان و خدمه بالگرد

۱. حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان
۲. صمدا... محمدی، نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس
۳. میثم پاریزی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان
۴. علی بیگ‌زاده، معاون استاندار کرمان
۵. محسن معتمدکیا، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت ورزش
۶. ایمان روحانی
۷. زهرا برفر، خبرنگار
۸. حسن قاسمی‌راینی
۹. علی جوادی، مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران
۱۰. طیبه هادی‌خان، خبرنگار
۱۱. رضا رضاخانی
۱۲. حبیب‌ا... ستوده، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی
۱۳. محمد‌رضا پشتون‌فر
۱۴. علیرضا پور‌سلمانی، مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد
۱۵. محمدرضا محمودی، مهندس پرواز
۱۶. علی انصاری، خلبان
۱۷. غلامرضا سعادت، خبرنگار
۱۸. اسماعیل احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه ورزش وزارت ورزش و جوانان که فوت کرده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها