براساس گزارش‌های منتشر شده در وال استریت ژورنال و رویترز، قانون‌گذاران حریم خصوصی در اتحادیه اروپا حکم داده‌اند متا، شرکت مادر فیسبو‌ک و اینستاگرام، نمی‌تواند موافقت با ارائه داده‌ها را از سوی کاربر برای تبلیغات هدفمند، شرط پیوستن به شبکه‌های اجتماعی قرار دهد. این تصمیم تهدیدی برای مدل کسب و کار این غول رسانه‌های اجتماعی و تغییر زیربنای مالی این شرکت‌هاست.
براساس گزارش‌های منتشر شده در وال استریت ژورنال و رویترز، قانون‌گذاران حریم خصوصی در اتحادیه اروپا حکم داده‌اند متا، شرکت مادر فیسبو‌ک و اینستاگرام، نمی‌تواند موافقت با ارائه داده‌ها را از سوی کاربر برای تبلیغات هدفمند، شرط پیوستن به شبکه‌های اجتماعی قرار دهد. این تصمیم تهدیدی برای مدل کسب و کار این غول رسانه‌های اجتماعی و تغییر زیربنای مالی این شرکت‌هاست.
کد خبر: ۱۳۹۱۲۰۶
نویسنده مسعود شایگان - سردبیر کلیک

ثبت نام در فیسبوک یا اینستاگرام به معنای کلیک روی خط مشی حفظ حریم خصوصی و رضایت به نظارت دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی برای اهداف تبلیغاتی است. اگر موافق نیستید، نمی‌توانید حساب کاربری داشته باشید اما هیأت حفاظت از داده‌های اروپا(EDPB)متشکل از همه تنظیم‌کننده‌های حریم خصوصی اروپا، مجموعه‌ای از تصمیم‌های جدید گرفته که طبق آنها این نوع رضایت اجباری ناقض مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها(GDPR) است که یک قانون فراگیر حریم خصوصی در اتحادیه اروپاست.
هیأت حفاظت از داده‌های اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی تأیید کرد به یک تصمیم الزام‌آور در مورد قانونی نبودن جمع‌آوری داده‌ها در فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ رسیده اما محتوای آن را علنی نکرده است. با این حال، جزئیات کلیدی این تصمیم به مطبوعات درز کرد.
این تصمیم فقط متا را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد. هر شرکتی که تبلیغات هدفمند ارائه می‌دهد هم مانند متا این کار را می‌کند و تحت تاثیر قرار می‌گیرد. گاهی اوقات می‌توانید استفاده از داده‌های سایر بخش‌های اینترنت را برای تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی محدود کنید اما حکم جدید به‌دنبال محدود کردن استفاده شرکت‌ها از داده‌هایی است که در شبکه‌ها و رسانه‌های خود جمع‌آوری می‌کنند. این یک تغییر بزرگ در نحوه عملکرد حریم خصوصی آنلاین است. دبرا آهو ویلیامسون می‌گوید: «تصمیم تنظیم‌کننده مقررات اتحادیه اروپا در صورت تأیید، تأثیر شگرفی بر درآمد متا در اروپا خواهد داشت و توانایی آن را در استفاده از اطلاعات مربوط به فعالیت‌های کاربرانش در پلتفرم به منظور فروش تبلیغات هدفمند کاهش می‌دهد با این حال، انتظار داریم متا به‌شدت برای دفاع از کسب و کار خود مبارزه کند و ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا این‌که واقعا تأثیری احساس شود.» متا به درخواست برای اظهار نظر در مورد این حکم پاسخی نداده است.
این حکم بلافاصله متا را مجبور به تغییر رویه‌های خود نمی‌کند. به گزارش رویترز در عوض از کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند می‌خواهد دستورات خاصی را ظرف یک ماه صادر کند که احتمالا شامل جریمه‌های قابل توجهی می‌شود. شاید متا به این تصمیم نیز اعتراض کند و ممکن است به ادامه وضعیت موجود در طول دادخواهی اجازه دهد اما بسته به نحوه اجرای حکم، می‌تواند به این معنا باشد که متا و سایر شرکت‌های متعلق به آن باید قبل از این‌که تمام اطلاعات شخصی شما را بررسی و تبلیغات را منتشر کنند، رضایت واقعی و آگاهانه شما را دریافت کنند اما هنوز ساز و کار این مسأله مشخص نیست و نمی‌توان در مورد آن به‌صورت قطعی اظهار نظر کرد. هنگامی که از افراد سؤال می‌شود آیا می‌خواهند در حالی که از خدمات یک سایت یا برنامه استفاده می‌کنند، رفتار آنلاین آنها ردیابی شود؟ تمایل دارند که نه بگویند. در سال گذشته، اپل یک مقررات حریم خصوصی ارائه کرد که باعث می‌شد برنامه‌ها قبل از ردیابی کاربران، مجوز درخواست کنند: «از برنامه بخواهید ردیابی نشوید». اکثریت قریب به اتفاق مردم در این مورد نه گفتند و در نتیجه کسب و کار متا دچار مشکل می‌شد. این شرکت گفت فقط به‌خاطر تنظیمات حریم خصوصی اپل، ۱۰میلیارد دلار از دست داده است. یک حکم اتحادیه اروپا علیه متا می‌تواند برای این شرکت که قیمت سهام آن در سال جاری مانند بهمن سقوط کرده است، بحران مالی ایجاد کند. پس از انتشار این خبر، سهام متا ۶.۷۹درصد کاهش یافت اما این حکم احتمالا بسیار بزرگ‌تر از متاست. بسیاری از شرکت‌های دیگر از گوگل گرفته تا تیک‌تاک و بازیکنان کوچک‌تر این اکوسیستم، از طریق یک مدل قانونی مشابه فعالیت می‌کنند: رضایت به افزودن‌های هدفمند یا استفاده از پلتفرم دیگری. مشخص نیست حکم اتحادیه اروپا تا چه اندازه در سراسر قاره اعمال خواهد شد اما ممکن است یکی از مدل‌های اساسی تجارت آنلاین مختل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها