همه به‌خوبی می‌دانیم که سیگار‌کشیدن آسیب‌های جدی به سلامت دهان و دندان وارد می‌کند اما در مورد سیگارهای الکترونیکی یا به‌اصطلاح «ویپینگ» اوضاع چطور است؟ تحقیقات جدید دانشگاه تافتز نشان می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی ممکن است چندان شرایط بهتری برای سلامت دندان‌ها ایجاد نکند، زیرا ارتباط مستقیم بین افزایش خطر پوسیدگی و استفاده از سیگارهای الکترونیکی وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۸۹۹۳۸
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت

تحقیق جدیدی که نتایج آن در نشریه علمی انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شده، سوابق دندانپزشکی حدود ۱۳هزار بیمار مراجعه‌کننده به کلینیک را در یک دوره سه ساله تا سال ۱۴۰۱/۲۰۲۲ مورد بررسی قرار داده است. از میان شرکت‌کنندگان، افرادی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کردند، ۷۹.۱درصد در معرض خطر بالای ایجاد حفره‌های دندانی بودند. این در حالی است که ۵۹.۶درصد از افرادی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده نمی‌کردند در همان گروه پرخطر پوسیدگی دندان طبقه‌بندی شدند. البته از آنجا که تعداد افراد شرکت‌کننده در این مطالعه که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کردند، بسیار پایین بوده و فقط ۱۳۶بیمار، یعنی کمتر از یک درصد داوطلبان از این سیگار‌ها استفاده می‌کردند، نمی‌توان نتایج به دست آمده را قطعی دانست. اگرچه این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که به طور خاص به ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و خطر ایجاد حفره‌های دندانی می‌پردازد، اولین گزارشی نیست که نشان می‌دهد استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند اثرات مضری بر سلامت دهان داشته باشد. سال گذشته، مطالعه دیگری در زمینه دندانپزشکی نشان داد کسانی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کردند، بیشتر از بیمارانی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده نمی‌کردند، دچار حفره‌های دندانی درمان نشده بودند.
این‌که بخار سیگار الکترونیکی چگونه می‌تواند به دندان‌های افراد آسیب برساند، هنوز موضوع تحقیقات زیادی است. برای مثال آیا ممکن است افرادی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند از آن دسته افرادی باشند که بیشتر غذا‌های پر از قند می‌خورند؟ با این حال، حجم کوچک، اما رو به رشدی از مطالعه وجود دارد که نشان می‌دهد بخار سیگار الکترونیکی می‌تواند مستقیما به دندان‌ها آسیب برساند. برای مثال، در سال ۱۳۹۷/۲۰۱۸، محققان دریافتند که آئروسل‌های سیگار الکترونیکی به طور قابل‌توجهی چسبندگی باکتری‌ها را به مینای دندان افزایش می‌دهد. این موضوع نشان داد که این بخار‌ها می‌تواند خطر پوسیدگی را با کمک به تجمع باکتری‌های عامل پوسیدگی روی دندان‌ها افزایش دهد. در نهایت، محققان این مطالعه معتقدند که اطلاعات فعلی ما در مورد آنچه بخار ویپ با سلامت دهان و دندان می‌کند، بسیار کم است. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنند که حداقل مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی باید در مورد حفظ سلامت دهان و دندان سختگیرانه‌تر عمل کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها