«جام‌جم» از پرونده شهادت حافظان امنیت و مردم در جنایات و حملات تروریستی اخیر گزارش می‌دهد

تراژدی ۴۸شهید

آمار شهدای امنیت و ناآرامی‌های اخیر گرچه هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست، اما تعداد شهدای بسیج، سپاه و نیروی انتظامی که در ماموریت و همچنین مردم عادی که در حوادث تروریستی ۶۰ روز اخیر به شهادت رسیده‌اند، عدد۴۸ را به ما نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۲۴

قطعی نبودن آمار نهایی از این جهت مطرح می‌شود که به گفته بنیاد شهید باید دید واقعه شهادت کجا رخ داده و اگر از اهالی شهر و رهگذری باشد که مورد حمله قرار گرفته شورای تأمین و وزارت اطلاعات هر شهر مسئولیت پیگیری مستندات را دارد، اما اگر فردی به شکل مأموریت به محلی رفته است، نهاد مربوطه وظیفه احراز شهادت را به‌عهده دارد و درواقع احراز شهدای اخیر با بنیاد نیست، هرچند روند انجام پرونده‌ها همچنان در این بنیاد در حال پیگیری است.

شهادت آرمان و روح‌ا...

شورشیان ۱۴۰۱ در ۶۰ روز گذشته در یک برآورد اولیه، بیش از ۴۸ نفر را به شهادت رسانده‌اند؛ شهدایی که تنها جرم‌شان دفاع از امنیت کشور و نظام جمهوری‌اسلامی بوده، اما بسیار وحشیانه به شهادت رسیده‌اند. یکی از معروف‌ترین این شهدا، شهید دهه هشتادی آرمان علی‌وردی است که در شهرک اکباتان تهران براثر شکنجه معارضان مسلح و غیرمسلح مانند شهدای پاسدار سال ۶۰ به قتل صبر رسید و شهید شد. تصاویر شکنجه‌ای که دیدن آن باعث حزن و تعجب از این حجم رفتار حیوانی توسط یک انسان می‌شود. شهید دیگر مدافع امنیت، سید روح‌ا... عجمیان است، جوان دهه هفتادی متولد کوهدشت لرستان و از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج بود و در روز جنایت خونین کرج بر اثر جراحت شدید ناشی از حمله آشوبگران با ضربات چاقو به شهادت رسید و معارضان پیکر شهید را روی زمین کشیدند.

شهادت آرشام

اما بخش مهمی از شهدای اخیر مربوط به عملیات تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) بودند که ۱۳نفر در این حادثه به شهادت رسیدند؛ زهرا اسمعیلی۴۶ساله، علیرضا سرایداران ۴۹ساله، آرشام سرایداران ۱۰ساله، مجتبی ندیمی ۴۵ ساله، حسنعلی پورعیسی ۷۳ساله، بهادر آزادی شیری ۶۰ساله، سیدفریدالدین معصومی ۳۹ساله، علی اصغر لری گویینی ۷ساله، محمدرضا کشاورز ۱۵ ساله، محمدولی کیاسی ۵۴ ساله، احساس مرادی ۵۸ ساله، هوشنگ خوب ۶۴ساله و امید خوب ۳۲ساله از اهالی شیراز یا مسافرانی بودند که روز چهارشنبه ۸ آبان مظلومانه به دست گروه‌های تکفیری که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، به شهادت رسیدند.

شهیدی از همرزمان جبهه مقاومت

شهید دیگری که در ۲۰ آبان به شهادت رسید، مجید یوسفی، اهل آستانه اشرفیه بود که در حین انجام وظیفه و دستگیری یکی از لیدر‌های آشوب‌های اخیر در بندر کیاشهر حضور داشت که راننده یک دستگاه سواری تندر ۹۰ که لیدر اغتشاشات بود با سرعتی جنون‌آمیز به‌سمت مدافعان امنیت حرکت کرد و مجید یوسفی را به شهادت رساند. مجید یوسفی رزمنده مدافع حریم اهل‌بیت (ع) در سال‌های گذشته به نبرد با تکفیری‌ها رفته بود و درنهایت به همرزمان شهیدش در جبهه مقاومت پیوست.

شهدای روز‌های اول ناآرامی

اما قبل از این سه حادثه تروریستی و داعشی در ۱۱مهر سال جاری و درحالی‌که حدود ۱۰روز از شروع آشوب‌ها در کشور گذشته بود، ۱۸ نفر به شهادت رسیدند. به طوری که در جریان حمله اغتشاشگران به کلانتری ۱۶زاهدان، خون شیعه و سنی برای تأمین امنیت سیستان و بلوچستان یک بار دیگر درهم آمیخته شد و پنج نفر از پاسداران و بسیجیان به شهادت رسیدند.

در این درگیری‌ها سرهنگ پاسدار سیدحمیدرضاهاشمی، پاسدار محمدامین آذرشکر، پاسدار علی بیک وارازی و بسیجی محمدامین عارفی، شهید و ۳۲ نفر از نیرو‌های بسیج و سپاه مجروح شدند.

سعید برهان زهی ریگی، جوان بسیجی اهل سنت طرح امنیت سپاه هم که در اغتشاشات زاهدان مجروح شده بود به خیل شهدا پیوست. همچنین سیدعلی موسوی، مسئول اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان هم توسط تروریست‌ها در زاهدان به شهادت رسید.

فرمانده نیروی انتظامی رباط کریم هم از شهادت گروهبان‌یکم، فرید کرم‌پور که براثر زیر گرفتن به‌وسیله خودروی اغتشاشگر‌ان مجروح شده بود، خبر داد. همچنین حسین تقی‌پور، یکی دیگر از بسیجیان فعال سپاه محمد رسول‌ا... (ص) تهران بود که در التهابات روز‌های گذشته توسط اغتشاشگران محله تهرانپارس به شهادت رسید.

ستوان‌یکم شهید، مسلم جاویدی‌مهر، افسر تیپ ۲۷۷ متحرک هجومی شهید تولایی هم در همان روز‌های ابتدایی حوادث اخیر یعنی مشخصا چهارشنبه ۳۰ شهریور هنگام دفاع از مردم و اموال عمومی و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به بیت‌المال توسط اغتشاشگران به شهادت رسید.

یکی دیگر از تصاویر بسیار ناراحت کننده در همان اوایل آشوب‌های کشور، نحوه شهادت حسین اجاقی جوان دهه‌۷۰ و فرمانده پایگاه علامه طباطبایی مسجد فاطمی تبریز بود که برای مقابله با آشوبگران در مقابل مصلای تبریز با ضربه چاقوی اغتشاشگران به شهادت رسید.

محمد رسول‌دوست محمدی هم یکی دیگر از نیرو‌های بسیجی بود که او هم چهارشنبه ۳۰شهریور در مقابله با آشوبگرانی که قصد آتش زدن خیمه امام‌حسین (ع) را داشتند در مشهد براثر ضربات متعدد چاقو شهید شد.

شهید رضا زارع‌مویدی مدافع امنیت، فرزند شهید انوشیروان زارع‌مویدی از شهدای خلبان هم ۲۹شهریور در تجمعات غیرقانونی در خیابان معالی‌آباد شیراز، همراه با چهار مأمور پلیس مضروب شد که به‌دلیل شدت جراحات او هم به شهادت رسید.

علی‌اصغر قورت بیگلو، بسیجی فعال یکی از پایگاه‌های نیروی مقاومت کرج و عباس خالقی در تاکستان قزوین براثر شلیک گلوله به شهادت رسیدند.
شهیدان امیرضا اولادی، سید عباس فاطمیه و محمدحسین سروری و مجتبی امیری‌دوماری هم از دیگر شهدای امنیت روز‌های اخیر هستند.

مهدی زاهدلویی، از طلبه‌های بسیجی استان قم که در آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر از ناحیه قلب با سلاح سرد مجروح شده بود به درجه رفیع شهادت نائل آمد و همچنین سرهنگ عبداللهی، فرمانده یگان امداد مریوان هم در درگیری با اغتشاشگران باشلیک گلوله مستقیم به شهادت رسید. شهیدان محمدرضا بیگ‌لو نوجوان بسیجی مسجد از استان البرز، شهید مهدی ملاشاهی سپاه سلمان سیستان وبلوچستان، جواد کیخا بسیجی، استواریکم امیرحسین خالص خمر مرزبانان مرز نگور از استان سیستان، شهید علی لطفی (نیروی انتظامی) شهید رضا خانی چگنی (سپاه پاسداران) از لرستان، شهید سرهنگ دوم محمد عباسی از افسران راهنمایی و رانندگی از سمنان، شهید علی نظری پاسدار از شهرستان ملایر استان همدان، شهید حمزه علی‌نژاد بسیجی از شهر خشک‌بی‌جار روستای حاجی بکنده استان گیلان و سرگرد نورالدین جنگجو و طلبه بسیجی هادی عرفانی از دیگر شهدای حوادث اخیر کشور هستند.

جنگ تمام عیار ضد ایران

در روز‌های گذشته گروه سیاسی جام‌جم، درباره نقش تروریسم رسانه‌ای، چگونگی فعال شدن تروریسم تکفیری، ریشه آشوب‌های اخیر، تلاش معارضان ایرانی برای تکرار نسخه اوکراین یا سوریه کردن کشورمان به تفصیل در گزارش‌هایی به بررسی این موضوعات پرداخته است، اما آنچه آشوب‌های ۱۴۰۱ را متفاوت کرد، گستردگی و به میدان آمدن سنگین دشمن در یک جنگ ترکیبی بود.

رهبر انقلاب هم ۱۱مهر در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح به‌صراحت فرمودند: «این اغتشاش برنامه‌ریزی داشت؛ این اغتشاش برنامه‌ریزی‌شده بود. اگر قضیه این دختر جوان هم نبود، یک بهانه دیگری درست می‌کردند برای این‌که امسال در اول مهر به دلیلی که عرض خواهم کرد در کشور ناامنی درست کنند، اغتشاش درست کنند. چه کسی این را برنامه‌ریزی کرده؟ بنده به‌صراحت می‌گویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌رو‌های آن‌ها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند. عمله و مزدوران و حقوق‌بگیران آنها، بعضی از ایرانی‌های خائن هم که در بیرون از کشور هستند، به این‌ها کمک کردند.»

ایشان همچنین در دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تاکید کردند: «امروز دخالت دشمنان در این حوادث اغتشاشات خیابانی مورد تأیید همه است. این جور نیست که حالا یکی ادعا کند، یکی بگوید آقا به چه دلیل؛ نه، همه قبول دارند این را، یعنی واقعا روشن شده، واضح شده. حتی صاحب‌نظران بی‌طرف خارجی هم تصریح کردند به این معنا، قبول دارند. یعنی این تحریکات یک چیز خودجوش درونی نیست.»

رئیس بنیاد شهید در گفتگو با «جام‌جم» بیان کرد

اعلام آمار شهدا بعد از احراز اطلاعاتی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با جام‌جم درباره برنامه حمایتی بنیاد شهید درخصوص شهدای امنیت حوادث اخیر، ضمن ابراز تاسف از اتفاقاتی که این روز‌ها به دست دشمنان علیه مردم اتفاق افتاده است، تصریح کرد: متاسفانه در مدت اخیر جمعی از مردم بی‌گناه و ماموران نهاد‌ها و دستگاه‌های امنیتی به شهادت رسیدند یا مجروح شدند. قاضی زاده با بیان این‌که برخی از آن‌ها دچارمعلولیت دراز مدت و جانباز شدند و خانواده آن‌ها به زحمت بسیاری افتاده‌اند، گفت: در این حوادث بسیاری از خانواده‌ها سرپرست خود را از دست دادند که جبران ناپذیر است و درواقع ما به عنوان دستگاه متولی حوزه ایثار و شهادت، قطعا نمی‌توانیم خلأ عاطفی ناشی از شهادت پدر و مادر آن‌ها را جبران کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: بخشی از عزیزان شهید مربوط به دستگاه‌های امنیتی و برخی هم مردم بی‌گناه و عابر بودند که در این درگیری‌ها دچار صدمه شدند، از این رو بنیاد شهید طبق قانون نسبت به آن‌ها مسئول است.

به گفته وی، کسانی که در راستای ماموریتی خود برای حفظ امنیت بوده‌اند حتما شهید و جانباز محسوب می‌شوند و سایر افراد هم که مورد صدمه دشمنان قرار گرفتند، طبیعتا بعد از طی مراحل قانونی و احراز توسط دستگاه‌های اطلاعاتی به بنیاد شهید معرفی شده و تحت پوشش خدمات ما قرار می‌گیرند.
قاضی زاده تاکید کرد: بسیاری از این عزیزان که پرونده آن‌ها مشخص بوده، کار‌های مقدماتی‌شان را انجام دادیم و تقریبا مراحل اداری آن انجام شده، اما آن دسته از افراد که عابر و رهگذر بودند، باید سیر مراحل اداری برای‌شان طی شود که از این جهت ممکن است کمی زمان ببرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها