در میان فهرست داوران جام جهانی، شش داور و کمک داور زن نیز حضور خواهند داشت.
کد خبر: ۱۳۸۶۱۷۱

به گزارش جام جم آنلاین، داورانی از ژاپن، فرانسه و روآندا؛ آنها نماینده میلیون‌ها زنی هستند که حالا فرصت حضور جدی در جام جهانی مردان را به دست آورده‌اند.

گذر از روزهای سخت، آنها را از قضاوت در سطوح مختلف فوتبال زنان و سطح پایین لیگ مردان به رقابتی رسانده که قضاوت بازیهایش آرزوی هر داوری است که روزی به عنوان داور پای در مستطیل سبز گذاشته است.

نام یکی از آنها یوشیمی یاماشیتا است. چهره جدی داوری زنان که اگرچه از سال 2015 در لیست داوران بین‌المللی حضور دارد اما قضاوت در جام جهانی مردان رویای دست نیافتنی برایش محسوب می‌شد.

میزان دستمزدش در فوتبال ژاپن به حدی ناچیز بود که باعث می‌شد داوری را به چشم یک تفریح نگاه کند اما حالا نماینده زنانی شده که به زعم خود «می‌خواهند نقشی فعالانه در فوتبال ایفا کنند.»

یاماشیتا می‌گوید کشورش البته راه دور و درازی دارد تا به سطح استاندارد مورد نظر برسد اما حضورش در جام جهانی باعث خواهد شد تا توجهات به داوران زن بیشتر از گذشته شود.

دو داور وسط دیگر که از فوتبال زنان به جام جهانی مردان آمده‌اند، استفانی فراپارت از فرانسه و سالیما موکانسانگا از رواندا هستند. استفانی شناخته‌شده‌ترین داور زن فوتبال است که سابقه قضاوت فینال جام جهانی زنان را دارد. او همچنین امسال فینال فرنچ کاپ مردان را سوت زد و همچون دو داور دیگر، سابقه سالها قضاوت بازیهای مردان را در کارنامه خود می‌بینند.

یاماشیتا در لیگ قهرمانان آسیا هم قضاوت کرده اما پیش نیامده که بازی نمایندگان ایران را سوت بزند. باتوجه به حضور فراپارت از کشور فرانسه، هیچ بعید نیست که او به عنوان داور بازی ایران انتخاب شود.

آنها در کنار 33 داور وسط مرد حضور خواهند داشت و باید دید که چه عملکردی را از خود به جای می‌گذارند اما همین حضور شاید جای پای زنان بیشتری را در قضاوت فوتبال مردان باز کند.

یاماشیتا در پاسخ به سوال اسوشیدوپرس مبنی بر تفاوت بین فوتبال زنان و مردان به مفهوم سرعت اشاره می‌کند و اینطور توضیح می‌دهد: «تفاوت در سرعت است، اما نه فقط سرعت بازیکنان و نه سرعت توپ. تفاوت فقط سرعت بازی است. برای من به این معناست که باید سریعتر تصمیم بگیرم، با سرعت بیشتر.»

فیفا همچنین سه کمک داور زن را در جمع 69 نفر معرفی کرده است: نوزا بک از برزیل، کارن دیاز مدینا از مکزیک و کاترین نسبیت از ایالات متحده آمریکا.

نکته جالب اینکه اولین حضور شش داور زن در جام جهانی همزمان با برگزاری اولین جام جهانی تاریخ در منطقه خاورمیانه خواهد بود؛ جایی که شاید این حضور نمادین‌تر از همیشه باشد.

منبع: ورزش سه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها