موفقیت کارتونهای اسپانیایی تا آن حد بالاست که برخی تحلیلگران از آن بهعنوان سرآمد فعالیتهای انیمیشنی در سطح قاره اروپا اسم میبرند. این موفقیت در شرایطی نصیب صنعت سینمای اسپانیا شده که بهجز فرانسه و یکی دو کشور دیگر اروپایی، انیمیشنسازی چندان در کشورهای قاره مورد توجه قرار نمیگیرد. این در حالی است که ژانر انیمیشن از دیرباز شهرت فراوانی بین کشورهای اروپای شرقی در دوران بلوک شرق و حکومتهای چپگرا داشته و این صنعت، حرف اول را در بین تولیدات کارتونی میزد.
صنعت انیمیشنسازی در اسپانیا از سوی هر دو گروه دولت و تهیهکنندگان بخش خصوصی حمایت میشود و استقبال بالای تماشاگران داخلی از این تولیدات، باعث توجه بیشتر هر دو بخش خصوصی و دولتی به تولید این گونه آثار شده است. به نوشته رسانهها در جدول گیشه نمایش سالانه سینمای کشور همیشه تعدادی فیلم کارتونی هم دیده میشود. سهم اصلی در تولیدات کارتونی در اسپانیا را فدراسیون وی اف ایکس دارد که سالانه از کمکهای بالای مالی دولتی و بخش خصوصی برخوردار است. برخی اطلاعات تایید نشده و غیررسمی از سرمایهگذاری کلان بالای ۵۰۰ میلیون دلار برای این رشته سینمایی و تلویزیونی حکایت میکند. البته این رقم از سوی منابع رسمی تایید نشده، اما عدم تکذیب آن میتواند به معنی تایید این خبر باشد. با وجود این، برخی از انیماتورهای اسپانیایی از کمبود بودجه برای تولید محصولاتشان صحبت میکنند. در همین حال، حرکت به سمت تولید محصولات مشترک بینالمللی کارتونی با کشورهای دور و نزدیک، شایعه نبود سرمایه کافی برای این تولیدات را بیشتر میکند؛ بنابراین تعدادی از کارگردانان محصولات کارتونی این همکاریهای مشترک بینالمللی را تلاش هنرمندان بومی برای خلق زبانی جهانی و اروپایی برای تولیدات کارتونی ارزیابی میکنند. ایوان آنجلو، مدیر یکی از شرکتهای فیلمسازی کارتونی فعال در شهر بارسلون در رابطه با وضعیت انیمیشنسازی در اسپانیا میگوید: «ما در گذشته معمولا اقدام به تولید کارتونهایی کمخرج با سرمایهای محدود میکردیم. این کارتونها هم بیشتر برای بازار داخلی تهیه و تولید میشد و تماشاگران بومی مخاطبان اصلیمان بودند. این روزها وضعیت تغییر کرده و فاصلهها و مرزها یا برداشته شده یا بسیار کم شده است. حالا میتوان کارتونهایی تولید کرد که در کنار استقبال تماشاگران داخلی، ظرفیت پذیرفتهشدن از سوی مخاطبان وسیعی در کشورهای همسایه و دور و نزدیک را دارند. طبیعی است که نگاه دستاندرکاران صنعت انیمیشن به افقهای دورتر باشد و ضمن ساخت کارتونهایی برای مخاطب داخلی به بینندگان بیرونی هم نظر داشته باشد. در همه جای دنیا، صنعت سینما بهدنبال جذب هر چه بیشتر تماشاچی است و ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم. کسب موفقیتهای بینالمللی و جذب تعداد بیشتری تماشاچی غیر اسپانیایی به این معنی است که نیروهای مستعد اسپانیایی زیادی در کشور وجود دارند که به بهتر شدن وضعیت ژانر انیمیشن کمک میکنند.»
روزنامه جام جم