گفت‌وگوی «جام‌جم» با سید پوریا ملک‌آبادی، تهیه‌کننده

دورهمی مردم ایران با ویژه‌برنامه جام‌جهانی

هر روزی که می‌گذرد دل تو دل هواداران فوتبال نیست. هوادارانی که عاشقانه فوتبال را دنبال می‌کنند. به‌ویژه این‌که مسابقات جام‌جهانی برای‌شان از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌خواهند هرچه‌زودتر راهی ورزشگاه‌ها شوند تا‌مسابقات را از نزدیک دنبال کنند.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۲۶
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی فوتبال است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۹‌آبان تا ۲۷آذر۱۴۰۱) در قطر برگزار خواهد شد. این اولین جام‌جهانی است که در خاورمیانه و یک کشور عربی برگزار می‌شود. همچنین این برای دومین بار است که کشوری از آسیا میزبانی این مسابقات را بر‌عهده دارد. بار اول در سال ۲۰۰۲ ژاپن و کره‌جنوبی میزبان این رقابت‌ها بودند. علاوه‌براین، این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام‌جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده است. اکنون رسانه‌ملی با نزدیک‌شدن به جام‌جهانی ویژه‌برنامه خاصی را تدارک دیده که از دوشنبه‌شب روانه آنتن شبکه ورزش شد. ویژگی متمایز این ویژه‌برنامه این است که از چهار استودیو در تهران، قطر سواحل خلیج‌فارس و استودیو خبر و با حضور بازیکنان اسبق جام‌جهانی کشور‌های مختلف روی آنتن می‌رود. این ویژه‌برنامه درحال‌حاضر روز‌های دوشنبه و جمعه روانه آنتن می‌شود و بعد از آن بر تعداد روز‌های پخش اضافه خواهد شد. با سیدپوریا ملک‌آبادی، تهیه‌کننده و طراح این ویژه‌برنامه گفتگو کرده‌ایم.

شبکه ورزش از زمانی که به جمع اعضای خانواده رسانه‌ملی ملحق شده درصدد است در مسابقات جهانی و کشوری حضور پررنگی در پوشش مسابقات داشته باشد. به‌همین‌دلیل با نزدیک‌شدن به جام‌جهانی ویژه‌برنامه خاصی را تدارک دیده است. سیدپوریا ملک‌آبادی، تهیه‌کننده و طراح ویژه‌برنامه «جام‌جهانی» درباره جزئیات این ویژه‌برنامه به جام‌جم می‌گوید: شبکه ورزش بسته ویژه‌ای برای جام‌جهانی تدارک دیده است.

در شبکه ورزش چهار استودیو برای ویژه‌برنامه جام‌جهانی طراحی کردیم که یک ویژه‌برنامه اصلی، تحلیلی و گفتگو است و یک دکور بزرگ و جذاب برایش طراحی شده و تقریبا این دکور در ایران بی‌نظیر است. چه به لحاظ بزرگی و چه به لحاظ تعداد اتفاقاتی که در آن می‌افتد. ضمن این‌که تعداد میزانسن‌هایی که برایش طراحی شده هم ویژه است. شاید در ایران این نحوه میزانسن بی‌نظیر باشد.

بهره بردن از دکور‌های بی‌نظیر

وی با اشاره به استودیوی دوم ادامه می‌دهد: استودیوی دوم در قطر است و از قطر مسابقات را پوشش می‌دهیم. ضمن این‌که کنار بازیکنان تیم‌ملی هستیم. بعضی از شبکه‌ها اگر تیم ایران در مرحله گروهی متوقف شود، هشت روز مرحله گروهی را پوشش می‌دهند، درحالی‌که ما این‌طور نیستیم و کل اتفاقات قطر چه بازی‌های ملی خودمان و چه بازی‌های بین‌المللی غیر از ایران را پوشش می‌دهیم و تا آخرین روز با قطر ارتباط داریم. این تهیه‌کننده بیان می‌کند: استودیوی‌سوم به جهت نزدیکی قشم به قطر و اهمیت قشم و کیش طراحی شده تا جزیره‌های ایرانی را به لحاظ توریستی معرفی کنیم. در قشم آقای‌جواد خیابانی مجری برنامه است و در تهران آقای رسول مجیدی اجرا را به عهده دارد، ولی در قطر هنوز مشخص نیست و احتمالا دو نفر مجری برنامه باشند. اتفاقات قشم فقط مختص قشم نیست و آقای خیابانی به کل استان‌های کشور سفر کرده و با اعضای فوتبالی استان‌های مختلف گپ‌وگفت دارد و با آن‌ها خاطره‌بازی کرده است، حتی به خانه چند نفر از بازیکنان تیم‌ملی رفته است. در مجموع می‌توان گفت همه استان‌های کشور را در جام‌جهانی دخیل کردیم. یک استودیوی خبر هم داریم که در لحظه اتفاقات مهم فوتبالی را مخابره می‌کند که این هم در تهران است و هفته آینده مشخص می‌شود که مجریش کیست.

ملک‌آبادی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که برای این ویژه‌برنامه چهار استودیو را طراحی کردید، آیا همزمان برنامه از چهار‌استودیو روانه آنتن خواهد شد یا نه؟ توضیح می‌دهد: بله، استودیوی اصلی ما در تهران است و ممکن است در حین پخش از استودیوی تهران به قطر پاس دهیم. بعد از قطر گفتگو خواهیم شنید و از قطر ارتباط زنده می‌گیریم. ممکن است در همان لحظه با قشم ارتباط بگیریم و از استودیوی تهران به بخش خبر پاس دهیم تا مخاطبان در لحظه در جریان خبر‌های جام‌جهانی هم قرار بگیرند. امکان دارد در یک برنامه سه‌چهارساعته به همه استودیوهای‌مان سر بزنیم. برنامه در روز‌هایی که نزدیک به جام‌جهانی می‌شویم، هر شب است و استودیوی قشم ساعت ۱۵ تا ۱۷ هر روز هم خودش برنامه دارد و مجزاست. غیر از این‌که ما با آن‌ها ارتباط می‌گیریم و آیتم‌های‌شان را پخش می‌کنیم، ساعت ۱۵ تا ۱۷ هر روز قشم آنتن مستقل خود را دارد. در مجموع در ایام قبل از جام‌جهانی دوشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۲۱ تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه الی ۲۴ هستیم و در ایام جام‌جهانی از ۲۶ آبان تا ۲۸ آذر هر روز از حدود ساعت ۱۷ و ۱۸ تا یک و ۲ بامداد روی آنتن هستیم.

جواد خیابانی، سکاندار استودیوی قشم

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که جواد خیابانی به استان‌های مختلف رفته و با مردم گفتگو کرده تا آن‌ها را در جام‌جهانی دخیل کند، آیا برای تهیه این مستند‌ها سراغ خانواده فوتبالیست‌ها رفته یا خانواده‌های معمولی، توضیح می‌دهد: واقعیت این است که مستند‌های متنوعی تهیه شده و ما همه کار انجام داده‌ایم. دلیل این‌که همه استان‌ها را در جام‌جهانی دخیل کردیم به این دلیل بوده که اتفاق مختص به تهران نباشد و مردم همه شهرستان‌ها درگیر شوند.

ملک‌آبادی ادامه می‌دهد: مستند‌های متعددی است که آقای‌خیابانی توانسته با افراد مختلف تهیه کند. مثلا به آبادان یا دیگر شهر‌ها رفته و با خانواده یکی از فوتبالیست‌ها صحبت کرده است. در کنار این هم با مردم مصاحبه و گفتگو کرده است یا به یک کافه رفته و با مردم که فوتبال‌های خاطره‌انگیز را دیدند صحبت کرده است. برای مثال با مردمی که گل خداداد عزیزی را دیدند و با هم خوشحالی کردند، برایشان گزارش مجدد کرده است. در‌مجموع سعی کرده‌ایم با یک ویژه‌برنامه متفاوت حال مردم را خوب کنیم. او با مردم استان‌های مختلف در رده سنی متفاوت صحبت کرده و مستند‌های جالبی تهیه شده است. همچنین مستندی از یک خانم مسن تهیه کرده که مربی فوتبال است و تیم دارد و‌... این تهیه‌کننده عنوان می‌کند: در مجموع مخاطبان در ویژه‌برنامه شاهد آیتم‌ها و بخش‌های جذاب خواهند بود و به‌واسطه این برنامه همه را دور هم جمع کرده‌ایم؛ ضمن این‌که همه مردم ایران آقای خیابانی را دوست دارند و او همت کرده و به کل استان‌های کشور سر زده است. استودیوی اصلی آقای خیابانی در قشم است و در قشم این آیتم‌های برنامه‌شان است.

گفتگو‌های جذاب و نوستالژی

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در برنامه از داوران فوتبال و پیشکسوتان هم دعوت می‌کنید؟ توضیح می‌دهد: تقریبا همه پیشکسوتان را دعوت می‌کنیم. البته یک باکس دیگر داریم که نام مجریش را نمی‌گویم، ولی یکی از افراد معروف است که مردم او را خیلی دوست دارند و احتمالا ایشان با بزرگان فوتبال گذشته و الان گفت‌و‌گوی‌های جذاب و نوستالژی خواهند داشت که این باکس بخش بزرگی از برنامه است و از یک ماه دیگر روی آنتن می‌رود. ۴۵ برنامه در تهران داریم و از همه از‌جمله بزرگان فوتبال تیم ملی گذشته و حال حاضر، مربی، سرمربی و مدیران دعوت می‌کنیم که به برنامه بیایند.

جوانگرایی در برنامه

سید‌پوریا ملک‌آبادی، تهیه‌کننده و طراح ویژه‌برنامه جام‌جهانی درباره این‌که پیش‌بینی‌تان برای بازخورد مخاطبان از این برنامه چیست و این‌که فکر می‌کنید برنامه مخاطب‌پسند باشد، توضیح می‌دهد: به‌نظرم برنامه مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. من ۱۱ تا ۱۲ سال است که درگیر کار رسانه‌ای هستم و خیلی از این اتفاقات برای اولین‌بار است که در این برنامه به نمایش درمی‌آید؛ مانند این حجم ارتباط زنده و دکور و استودیو که یک اتفاق ویژه است. طراح دکور آقای امیرحسین میرطالب است که دکور برنامه‌های عصر جدید و خندوانه را طراحی کرده است. کارگردان برنامه، آقای درخشان است که کارگردان خندوانه و دورهمی بوده. تلاش کردیم همه چیز را به بهترین شکل برای دلچسب شدن برنامه رقم بزنیم و امیدواریم با این ویژه‌برنامه حال دل مردم خوب شود و سرگرم شوند. وی با اشاره به این‌که در برنامه جوانگرایی رخ داده، می‌افزاید: ما برای ساخت این برنامه سراغ جوان‌تر‌ها رفتیم. برنامه‌سازان این برنامه از خودم که متولد ۷۱ هستم تا بقیه همگی متولد ۷۵ تا ۷۶ هستند. مهم‌ترین اتفاق برای یک سازمان، نیروی انسانی است که جوانگرایی در آن انجام شود. در برنامه جام‌جهانی میانگین سنی تیمی که برنامه را جلو می‌برند زیر ۳۰ سال است و اکثرا دهه هفتادی هستیم و دهه هشتادی هم در برنامه داریم و افراد کمی هستند که سن‌شان بالا باشد و این برای یک مجموعه و سیستم شاید بزرگ‌ترین آورده باشد. نیروی انسانی مهم‌ترین نکته است و تا جایی که توانستیم از تیم جوان بهره بردیم. امیدواریم برنامه رضایت همه را کسب کند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها