گفت‌وگوی «جام‌جم» با سید پوریا ملک‌آبادی، تهیه‌کننده

دورهمی مردم ایران با ویژه‌برنامه جام‌جهانی

گفتگو با امیرحسین محمدپور، تهیه‌کننده برنامه «تازه دم»

دورهمی شاعران آیینی

علاقه‌مندان به برنامه‌های ادبیات و شعرخوانی کم نیستند. به همین دلیل، این موضوع دستمایه ساخت برنامه‌های تلویزیون شده و برنامه‌سازان تلاش کرده‌اند برنامه‌هایی از این دست را روانه آنتن کنند.
کد خبر: ۱۳۷۶۹۹۸
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه

یکی از برنامه‌های جدید با این محوریت با نام «تازه دم» از شبکه دو روانه آنتن می‌شود. این برنامه به شعرخوانی و سرایش اشعار اختصاص دارد. همچنین در یکی از بخش‌های برنامه با نام مناظره، دو نفر از شعرا در یک موضوع خاص و با زبان شعر با یکدیگر گفتگو می‌کنند. برنامه‌سازان این برنامه با شروع محرم و در ادامه در صفر به سراغ شاعران جوان و معاصر آیینی رفته‌اند و با همراهی آنها، برنامه را روانه آنتن می‌کنند. برنامه تازه دم به تهیه‌کنندگی امیرحسین محمدپور، سردبیری امین شفیعی و کارگردانی علی نصرتی پخش می‌شود که با محمدپور درباره این برنامه صحبت کرده‌ایم که می‌خوانید.

امیرحسین محمدپور، تهیه‌کننده درباره این‌که برنامه «تازه دم» یک دورهمی شاعرانه محسوب می‌شود، با چه هدفی تولید شده و شما کدام طیف از مخاطبان را مدنظر داشته‌اید به جام‌جم گفت: برنامه تازه دم، همه موضوعات روز جامعه را در برمی‌گیرد و با همفکری دوستان شاعر یک برنامه شاعرانه یا یک مجله شعر را که جایش در جدول پخش تلویزیون خالی بود، ساختیم. هدف ما از تولید برنامه این بود که همه مخاطبان تلویزیون و به طور خاص بینندگان شبکه دو را گرد هم بیاوریم و زبان شعر را به عنوان زبان مشترک انتخاب کردیم.

شعر، یک زبان مشترک

وی ادامه داد: با زبان شعر می‌توانیم مخاطبان را از مسائل روز جامعه آگاه کنیم، حال چه مسائل اجتماعی باشد، سیاسی یا اقتصادی. مخاطبان ما عامه جامعه هستند و این‌طور نبوده مخاطبان خاصی را هدف قرار بدهیم و بقیه بیننده‌های تلویزیون نتوانند با برنامه ارتباط برقرار کنند. سعی کرده‌ایم با یک زبان ساده، روان و راحت همه مسائل مربوط به جامعه را بیان کنیم که مخاطب عام هم بتواند با آن ارتباط برقرار کند. این تهیه‌کننده عنوان می‌کند: کسانی که بیشتر در جریان اخبار روز هستند، طبیعتا با موضوعات ارائه شده بهتر ارتباط برقرار خواهند کرد، اما در مجموع، مخاطب خاصی را دنبال نمی‌کنیم و سعی کردیم با زبان ساده و روان به دنبال ارائه تمام مسائل جامعه با مخاطبان تلویزیون باشیم. محمدپور درباره این‌که یکی از بخش‌های جذاب برنامه، مناظره است که شاعران در یک مورد خاص با زبان شعر با هم گفتگو می‌کنند، بیان می‌کند: ایده این برنامه ابتدا از شب طنز انقلاب اسلامی گرفته شد، چون باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی با نام اختصاصی طنز، چند شب شعر برگزار کرده است. علاوه بر این‌که در این مراسم شاعر‌ها شعر‌های خود را می‌خواندند. اکنون قالبی در برنامه طراحی شده که هر شاعر با به عهده گرفتن یک شخصیت، دیالوگ‌هایی را به شکل شعر بنویسند و مناظره دو به دو میان شاعران صورت گیرد. خوشبختانه این ایده را پرورش دادیم و در قالب تلویزیون آماده کردیم.

معیار انتخاب شاعران

وی در پاسخ به این سوال که شاعران برنامه‌ها را بر مبنای چه معیار‌هایی انتخاب کرده اید، می‌گوید: ما سعی کرده‌ایم شاعران را از سراسر کشور انتخاب کنیم. فرقی نمی‌کرد از کدام استان باشند. به طور مثال در برنامه اول، راشد انصاری از بندرعباس ملقب به خالو راشد حضور داشت. ما سعی داریم برنامه برای کل ایران باشد و فقط به شاعران تهرانی فکر نکردیم. در ضمن می‌خواستیم شاعرانی را انتخاب کنیم که مسائل روز جامعه برایشان مهم باشد و در این باره صحبت کنند. چیزی که مدنظر ما بوده، این است که شاعران دغدغه جامعه را داشته باشند، مانند دغدغه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی. این تهیه‌کننده درباره بخش بداهه لهجوی که شاعران با گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت در این‌باره صحبت می‌کنند، توضیح می‌دهد: در این بخش امین شفیعی سردبیر برنامه که سالیان سال است شعر طنز و جدی می‌گوید و ارتباط مناسبی با شاعران در سراسر کشور دارد، کمک فراوانی به ما کرد. این بخش با لهجه به صورت ابداعی به نام بداهی لهجوی نامگذاری شد. آقای شفیعی تنها به دنبال شعر صرف با لهجه نبود بلکه به دنبال محتوایی برای ارائه بود. در این بخش‌ها، دوستان با لهجه صحبت می‌کنند. می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که این آیتم، صرف اجرای یک شعر به لهجه خاصی نیست و خودش علاوه بر آن پیامی را هم دارد و به مخاطب منتقل می‌کند.

محمدپور با اشاره به شاعرانی که در این برنامه حضور داشتند عنوان می‌کند: راشد انصاری معروف به خالو راشد، امین شفیعی و محمد محمدی که علاوه بر شاعر بودن و طنزپرداز بودن در بیمارستان یافت‌آباد در بخش کرونا به عنوان پرستار مشغول به کار است. به عنوان نمونه در این برنامه سعی کردیم درباره کرونا و سلامت هم صحبت شود. از دیگر مهمانان برنامه مهدی پرنیان، زهرا آراسته‌نیا، زهرا فرقانی، ملیحه رجایی و مینا گودرزی بودند که می‌توان به آن اشاره کرد.

بررسی شعر‌های آیینی

تهیه کننده برنامه تازه دم در بخشی از صحبت‌هایش تاکید می‌کند: در ایام محرم سعی کرده‌ایم برنامه حال و هوای محرمی داشته باشد و فضای طنز برنامه را تغییر دادیم. تلاش داریم تا پایان ماه صفر، فضای برنامه روی موضوعات آیینی باشد. در تازه‌دم شاعران آیینی و مذهبی از سراسر ایران حضور خواهند داشت و در بخش‌های مختلف به شعرخوانی و سرایش اشعار متناسب با این ایام می‌پردازند. مهمانان این قسمت از برنامه مهدی جهاندار، مینا گودرزی، محمد سلامی و زهرا سپهکار هستند. یک گفت‌وگوی صمیمانه با مهمانان و بخش‌های مختلف شعرخوانی از دیگر بخش‌های تازه‌دم در سری اشک و ارادت است. فصل پیشین این برنامه به نام قند و نمک به اشعار طنز اختصاص داشت و پس از این ایام برنامه به پیرنگ اولیه خود بازمی‌گردد.

هدف تولید برنامه تازه دم؟
تهیه برنامه‌ای با همفکری دوستان شاعر در قالب یک مجله شعر
دستاورد‌های برنامه چیست؟
انتخاب شعر به عنوان زبان مشترک میان مخاطبان عام و خاص
مبنای انتخاب شاعران چیست؟
انتخاب شاعرانی از سراسر استان‌های کشور

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها