دغدغه‌های یک خانواده‌ایرانی

سال۱۳۷۹ بود که مجموعه‌ای به نام «خانه ما» به کارگردانی مسعود کرامتی ساخته و روی آنتن شبکه سه رفت که مورد توجه مخاطبان این شبکه قرار گرفت. در این مجموعه رضا بابک (در نقش فرهاد تهرانی پدر خانواده)، گوهر خیراندیش (در نقش آذر مادر خانواده)، وحید رهبانی (در نقش نیما)، مانی نوری (در نقش پویا)، کیمیا ذوالفقاری (در نقش آیدا) و زهرا اویسی (در نقش سارا) ایفای نقش کردند.
کد خبر: ۱۳۸۳۷۰۴
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
اما داستان بر این اساس بود که فرهاد تهرانی یک استاد فیزیک و عضو هیأت علمی یک دانشگاه بود. نیما، فرزند بزرگ خانواده عشق فوتبال و پویا پسر باهوش، ولی درس نمی‌خواند و شیطان خانواده بود. آیدا نیز کودک پنج ساله بامزه و باهوش، ولی ساده باوری بود که معمولا پویا همیشه با او شوخی می‌کرد. سارا، دختر بزرگ خانواده هم اقتصادی و گاهی خسیس به نظر می‌رسید و علاقه‌مند به فیلمسازی بود. آذر، مادر خانواده به گل و گیاه علاقه بسیاری داشت.

در قسمت‌های ابتدایی پدربزرگ خانواده با بازی زنده یاد حسین کسبیان نیز حضور داشت که در قسمت‌های بعدی به اهواز رفت و در چند قسمت مانده به آخر نقش محدودی ایفا کرد. داستان از خرید خانه توسط پدر آغاز شد و این شروع ماجرا‌های بسیاری بود که در هر قسمت مخاطبان را با خود همراه می‌کرد. به خاطر فضایی که این مجموعه خانوادگی داشت و داستان‌ها و ماجرا‌هایی که این خانواده رقم می‌زدند یا برای‌شان اتفاق می‌افتاد در کنار مخاطبان کودک و نوجوان، بزرگسالان هم بیننده آن بودند.

از طرفی مسعود کرامتی به‌عنوان کارگردان این اثر همواره دغدغه کار برای کودک و نوجوان را در طول این سال‌ها داشته و حتی بعد از این مجموعه نیز فعالیت‌هایی در حوزه سینمای کودک داشت. گرچه امروزه او را بیشتر به‌عنوان بازیگر می‌شناسند تا کارگردان، اما در آن مجموعه که به قلم پیمان قاسمخانی و شادمهر راستین به نگارش درآمده بود، دغدغه‌های روزمره و داستان‌های ملموس خانواده‌ها روایت می‌شد و همین ویژگی باعث شده بود مورد توجه قرار بگیرد.

خانه ما، اثر کمدی نبود و یک سریالی خانوادگی بود که مسائل اجتماعی را با زبانی شیرین بیان می‌کرد، اما بعضی قسمت‌ها به‌دلیل داستانی که داشت، کمدی و طنز بود. در کنار داستان و کارگردانی که از ارکان مهم یک اثر نمایشی است، بازی‌ها نیز روان و قابل باور بود. به‌گونه‌ای که این حس به مخاطب القا می‌شد که هرکدام از بازیگران به‌نوعی عضو واقعی خانواده تهرانی هستند. از رضا بابک و گوهر خیراندیش که بازیگرانی با سابقه تئاتری بودند، گرفته تا چهره‌های جوان و جدیدی مثل وحید رهبانی و زهرا اویسی و مانی نوری که در این سریال توانستند به‌خوبی ایفای نقش کنند. البته رهبانی بعد از این کار، سفری به خارج از کشور داشت و بعد از سال‌ها در مجموعه «گاندو» توانست حضور پرقدرتی در نقش محمد داشته باشد. زهرا اویسی هم تا حدودی به فعالیتش ادامه داد، اما در مقطعی کم کار شد. بازپخش این مجموعه در شبکه آی‌فیلم آغاز شده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها