گزارش «جام‌جم» از آخرین جزئیات سریال مسعود ده‌نمکی

آزادی مشروط در مرحله تدوین و ساخت‌موسیقی

مسعود ده‌نمکی هربار که دست روی ساخت یک اثر نمایشی در سینما یا تلویزیون گذاشته، اثری پرسر و صدا پدید آمد. معمولا فارغ از کیفیت اثر یا موافقان و مخالفان نگاه این کارگردان در فیلمسازی، بسیاری می‌خواهند بدانند ده‌نمکی در آخرین ساخته‌اش سراغ چه موضوعی رفته و با چه بازیگرانی همکاری داشته است.
کد خبر: ۱۳۸۳۵۹۲
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
به همین خاطر آخرین جزئیات سریال اخیر او یعنی «آزادی‌مشروط» که تصویربرداری‌اش با تعداد زیادی از بازیگران به پایان رسیده، می‌تواند جالب باشد. او در این سریال، پاندمی کرونا در ایران را دستمایه قرار داده و با نگاهی تازه سعی در ثبت این دوره از تاریخ کشور را داشته است. هر چند به دلیل کمدی بودن سریال، شاید نتوان آن را قابی رئال از وضع مردم ایران و کادر درمان در زمان اوج کرونا دانست، اما فارغ از موفق شدن سریال در جلب نظر منتقدان و همراه کردن مخاطبان، دست کم می‌توان به عنوان یادگاری از این بازه زمانی تلقی‌اش کرد. در ادامه با مرور بر چند و، چون سریال، نگاهی به روز‌های پس از تولید آن انداختیم و جزئیات تازه‌ای را آورده‌ایم. کرونا قصه‌های زیادی را نه تنها در این سرزمین که در سراسر جهان رقم زد؛ قصه‌هایی غالبا پرغصه از مرگ عزیزان تا از دست دادن شغل و گرفتاری‌های دیگر. البته همیشه و در تلخ‌ترین شرایط هم می‌توان از ژانر کمدی انتظار داشت که به قصه ورود کند و از دریچه نگاه خود یا در قالب کمدی سیاه، ماجرا را به تصویر بکشد. سریال آزادی مشروط به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی هم با همین فضا سراغ دوران کرونا رفته است.

کادر درمان با ماسک خنده

با تماشای تصاویری از پلان‌های این سریال تلویزیونی و همچنین عکس‌هایی از پشت‌صحنه، حال و هوایی که در روز‌های پیک کرونا داشتیم برایمان یادآوری می‌شود. روز‌هایی که کادر درمان در بیشترین فشار کاری و روانی بود و مردم هم سعی داشتند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از گزند این ویروس چموش در امان باشد. همان‌طور که اشاره شد، کرونا به خودی خود شرایط تلخی را در جامعه رقم زد، اما این سریال با ایجاد فضایی کمدی سعی دارد زهر آن را بگیرد. در این باره نقلی از‌سوی دست‌اندرکاران سریال هست که می‌گویند روز‌های کرونا به اندازه کافی تلخ و گزنده بود و ما نمی‌خواستیم کام مردم را تلخ کنیم، به همین دلیل از زبان طنز بهره بردیم و به فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران پرداختیم.

حضور چهره‌هایی که غالبا آن‌ها را در سریال‌ها و فیلم‌های کمدی دیدیم هم نوید می‌دهد که قرار است این ساخته ده‌نمکی بر خلاف دادستان، آخرین سریالی که از او روی آنتن سیما رفت، اگر نه کاملا کمدی، ولی دست‌کم رگه‌هایی از طنز در خرده قصه ها، بیان و بازی بازیگران داشته باشد. در واقع سریال ۳۰قسمتی آزادی مشروط با حضور حدود ۲۰۰ هنرمند و محور قرار دادن روایتی طنز درباره فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران با همت مرکز سیمافیلم و در لوکیشن‌هایی نزدیک به امامزاده حیدر در کرج، بیمارستان و... ساخته شده است. پرویز فلاحی‌پور، محمود مقامی، عباس محبی، سیدمهرداد ضیایی، سروش جمشیدی، مهران رجبی، نیما شاهرخ شاهی، حدیث تهرانی، شهین تسلیمی، صهبا شرافتی، لیلا بوشهری، رامین راستاد، علیرضا استادی، افشین سنگ‌چاپ، بهنوش بختیاری، مریم کاویانی، حسین رفیعی، سامان گوران، علیرضا مسعودی، پوراندخت مهیمن، محمدرضا رهبری، شهاب عباسی، هلیا امامی، کاوه سماک‌باشی و... چهره‌های حاضر در این سریال هستند که به شخصیت‌های قصه کریم خودسیانی و شهاب عباسی که بر اساس طرحی از مسعود ده‌نمکی نوشته شده، جان بخشیدند. قصه‌‎ای که مدتی است تصویربرداری آن به پایان رسیده و مراحل فنی پس از تولید را می‌گذراند.

کارگردانی در مرحله دوم

موسیقی، تدوین و صداگذاری، دو مورد از مهم‌ترین مراحلی است که آزادی مشروط در حال طی کردن آنهاست. سه مرحله‌ای که در به موفقیت رساندن یک اثر و هر چه جذاب‌تر شدن آن کمک شایانی خواهد کرد. تدوین را می‌توان کارگردانی دوباره اثر دانست که فقط برش زدن و چسباندن تصاویر ضبط شده نیست بلکه جان دادن دوباره به اثر است که تاثیر به‌سزایی در ریتم دارد. صداگذاری این سریال را هم مهرداد جلوخانی دست گرفته است تا تلاش‌های ده‌نمکی و بازیگران را با سروشکلی بهتر به سمع مخاطبان برساند. هر چند بدیهی است فیلمنامه هم به عنوان سنگ بنای یک اثر از مهم‌ترین فاکتور‌ها باشد.

شهاب عباسی، یکی از نویسندگان و همچنین از بازیگران این سریال ابتدا با عنوان بازیگر وارد عرصه تصویر شد و کم‌کم در حوزه نویسندگی و کارگردانی هم ورود پیدا کرد. مجموعه‌هایی مثل خنده بازار، افسانه هزار پایان، کامیون، بوتیمار و... جزو آثار او هستند.

عباسی به عنوان نویسنده در سریال دارا و ندار هم با ده‌نمکی همکاری داشته است.
​​​​​​​کریم خودسیانی هم که نویسنده سریال‌هایی مثل سایه روشن، دوقلوها، ترمه و... برای تلویزیون است، در نوشتن فیلمنامه دادستان با ده‌نمکی و پدرام کریمی همکاری داشت. آن‌ها در این سریال سراغ قصه سه زندانی رفتند که به دلیل جرم‌های‌شان در زندان به سر می‌برند، اما ورود کرونا باعث می‌شود آن‌ها آزادی مشروط داشته باشند و بتوانند با خدمت کردن، بخشی از دوره محکومیت‌شان را جبران کنند.

علیرضا مسعودی، سروش جمشیدی و علیرضا استادی، ایفاگر این سه نقش هستند. بازیگرانی که در کارنامه کاری خود نقش‌های متفاوتی دارند، ولی معمولا در آثار کمدی بازی کرده‌اند؛ به ویژه مسعودی و جمشیدی. بازیگران این سریال پیش از این در گفتگو با جام‌جم درباره ایفای نقش در این سریال گفته‌اند.

علیرضا مسعودی، بازیگر نقش بهروز و از نقش‌های اصلی سریال، بیش از بازیگری به فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی سریال‌های کمدی اشتغال دارد. او در گفتگو با جام‌جم مهم‌ترین دلیل حضورش در این سریال به عنوان بازیگر را فیلمنامه خوب آن عنوان کرده و گفته بود: «وقتی نقشی خوب نوشته شده و شخصیت‌پردازی‌ها منسجم باشد، حتما برای بازی می‌پذیرم. این اتفاق هم برای این سریال رخ داد و می‌توانم بگویم نقش را دوست داشتم و به همین دلیل آن را پذیرفتم.»

مسعودی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که تجربه کارگردانی دارید، برایتان سخت نیست در کاری بازی کنید که نگاه کارگردانی شما در آن دخالتی ندارد، توضیح داد: «نه، اصلا برایم سخت نیست. وقتی هنرمند متعهد به انجام کاری می‌شود، دیگر باید تحت اختیار کارگردان باشد و هر آنچه را که او می‌خواهد در کار اجرا کند.»

پوراندخت مهیمن، بازیگری که معمولا نقش مادران مهربان را برعهده دارد هم درباره نقشش در این سریال اظهار کرد: «در سریال آزادی‌مشروط نقش مادر بیژن (علیرضا استادی) را بازی کردم. این مادر، ویژگی‌های خاصی دارد و مجموع کار، طنز و درام است. به نظرم آزادی مشروط یک کمدی شریف برای مخاطبان خواهد بود. وقتی فیلمنامه را خواندم خیلی دوست داشتم و به همین دلیل پذیرفتم. از سوی دیگر، تجربه سریال معراجی‌ها را هم با آقای ده‌نمکی داشتم و دلم می‌خواست دوباره آن را تکرار کنم. نقش بامزه و خاص گوهر در این سریال، مادر مهربانی است که در خانواده مشکلاتی برایش پیش می‌آید و...»

روی ریتم آزادی

مسعود ده‌نمکی به‌تازگی ویدئویی از پشت‌صحنه ساخت موسیقی سریال آزادی مشروط منتشر کرده و نوشته است: «بهنام ابطحی و همکارانش در تلاشی شبانه‌روزی در حال ساخت موسیقی متن سریال آزادی مشروط هستند #سریال_آزادی_مشروط» این ویدئو که در آن موسیقی خوش‌ریتم و در حال وهوای موسیقی برخی دیگر از آثار این کارگردان به گوش می‌رسد، فضای شادی از مراحل پس از تولید را تصویر می‌کند. مسعود ده‌نمکی، کارگردان و بهنام ابطحی، آهنگساز از حاضران در این قاب هستند. بهنام ابطحی، آهنگساز فیلم‌های دیوانه نیستم، پایان‌نامه، زنان ونوسی مردان مریخی، پسر آدم دختر حوا، انعکاس، خاله قورباغه و سریال سمندون است.

رستگاری پس از آزادی مشروط

احتمالا خبر دارید که ده‌نمکی این روز‌ها علاوه بر تلاش برای آماده‌سازی سریال آزادی مشروط برای پخش از آنتن قاب جادو، مدتی است پیش تولید سریال رستگاری را هم آغاز کرده است. سریالی که نگارش متن آن را حسن وارسته برعهده دارد و کار نوشتن این سریال ۳۰ قسمتی را به مراحل پایانی رسانده است. البته کار تازه ده‌نمکی در ژانر ماورایی و معناگراست که آن هم مثل کمدی میان مخاطبان ایرانی طرفداران بسیاری دارد. با روی آنتن رفتن این دو سریال می‌توان بهتر به قضاوت نشست که ده‌نمکی در کدامیک از این دو گونه موفق‌تر است و کارگردانی بهتری دارد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها