کد خبر: ۱۳۷۶۳۲۰
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
«فرار از زندان» یکی از پرطرفدارترین سریال‌های درام آمریکایی است که در بسیاری از کشور‌های جهان دیده شد و برخی آن را سرآغازی بر ساخت سبکی تازه از مجموعه‌های چند‌فصلی با خاصیت ارتباط با مخاطبان بین‌المللی می‌دانند. این سریال که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ در قالب پنج فصل از شبکه فاکس پخش شد، از نظر شخصیت‌پردازی، ژانر، هیجان‌انگیز بودن و صحنه‌های اکشن می‌تواند رضایت مخاطبان را جلب کند.

قصه از این قرار است که مایکل اسکافیلد از یک بانک دزدی می‌کند تا دستگیر و زندانی شود، چون نقشه‌ای برای حضور در زندان دارد. او پشت میله‌ها سعی می‌کند نقشه‌اش را عملی و خود و برادرش را که محکوم به اعدام است، از مخمصه برهاند. برگ برنده مایکل برای اجرای نقشه فرار که کمتر کسی از آن خبر دارد این است که او، مهندس ساز بوده و به نقشه ساختمان زندان دسترسی دارد، بنابراین راه را بهتر از هر‌کسی می‌داند.

یکی از ویژگی‌های مثبت فیلمنامه این سریال که در اجرا هم به‌خوبی از آب درآمده، شخصیت‌پردازی‌هاست. مخاطبان با شخصیت‌هایی در طول قصه مواجه می‌شوند که گویی مدت‌هاست آن‌ها را می‌شناسند و با زندگی پیشین آن‌ها آشنا هستند، اما جالب است که همچنان برخی کنش و واکنش‌های این شخصیت‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی است و همین بینندگان را هیجان‌زده می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد غالب بازیگران در به تصویر کشیدن این شخصیت‌ها عملکرد موفقی دارند، حتی بازیگرانی که پیش از این چندان نام‌آشنا نبودند یا حضوری کمرنگ و ضعیف در دیگر آثار تلویزیونی و سینمایی از خود به‌جا گذاشتند. این نشان می‌دهد مجموعه‌ای از بهترین‌ها می‌تواند بستر مناسبی برای هر یک از عوامل برای بهتر دیده شدن فراهم کند.

هر چند ممکن است تمام وقایع سریال باورپذیر به نظر نرسد یا به لحاظ تطابق با واقعیت کمیت‌شان لنگ بزند، اما در مختصات جهانی که قصه «فرار از زندان» برای بینندگانش ترسیم می‌کند، قابل پذیرش است و حس کنجکاوی برای پیگیری سریال را ایجاد می‌کند. ایده ساخت این سریال مربوط به بازه زمانی که تولید شده، نیست و با تغییراتی در تولید همراه بوده که آن را از ایده اصلی دور می‌کند، اما به هر روی طرح اولیه و آنچه به‌عنوان سریال در سراسر جهان دیده شد، نوآورانه و بری از کلیشه است و تصویر تازه‌ای از شخصیت مایکل دست می‌دهد که او را نه یک قهرمان بلکه با گرایشی به سمت ضد‌قهرمان نشان می‌دهد. به لحاظ تکنیکی هم این سریال در زمان خود از بهترین‌ها بهره برده است؛ به‌ویژه در تصویربرداری قاب‌هایی منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد که حال و هوای اکشن و پرالتهاب را با موسیقی متناسب با ژانر ثبت می‌کند. / آی‌ام‌دی‌بی


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها