کد خبر: ۱۳۷۴۰۷۹
نویسنده عباس مقتدایی - نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی
غربی‌ها باید به تناقض در رفتار و گفتار خود پایان دهند. آنچه که این روز‌ها آن‌ها می‌گویند با آنچه که انجام می‌دهند تفاوت قابل‌توجهی دارد.

جمهوری اسلامی ایران نشان داد که در حرف و عمل خود ثابت‌قدم است. ما پیشتر تلاش کردیم تا حسن‌نیت خود را نسبت به پایبندی به قرارداد‌ها و پیمان‌های منعقدشده نشان دهیم، اما طرف‌های مقابل ما از این رویه جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده کردند و این رفتار هزینه‌های قابل‌توجهی را برای ملت ما به‌بار آورده است.
در شرایط کنونی برای آمریکایی‌ها کاملا مشهود است که در موضع قدرت نیستند و از سر قدرت نمی‌توانند حرف‌های خود را مطرح کنند و با توجه به این وضعیت، ایالات متحده از روی میز بودن گزینه مذاکره و قرارداد سخن می‌گوید.

ادعایی که البته بار‌های مطرح شده، اما مهم آن است که مقامات آمریکایی حاضر نیستند تضمین دهند که به گفته‌های خود عمل می‌کنند. در چنین شرایطی ما چگونه می‌توانیم بار دیگر به گفته‌های آن‌ها اعتماد کنیم.
اکنون ما در عرصه بین‌المللی با کشوری مثل آمریکا مواجهیم که ۲۷ تریلیون دلار بدهی دارد و طبعا با این وضعیت اقتصادی دیگر نمی‌تواند مدعی نظام تک‌قطبی و رهبری آن باشد. اگرچه برخی در داخل همچنان شرایط شکننده ایالات متحده را باور ندارند. این در حالی است که وضعیت اقتصادی آمریکا حاکی از رویت‌شدن آثار فروپاشی در اقتصاد این کشور را دارد.

به این نکته هم باید توجه داشت که جهان تحولات گوناگونی را به‌خود دیده و کشور‌های بزرگی مثل چین، روسیه، هند و کشور‌های شرق آسیا و برخی دیگر از قدرت‌های منطقه‌ای مثل ایران جایگاه ویژه‌ای را پیدا کرده‌اند. الان مناسباتی مثل بریکس شامل کشور‌های برزیل و آفریقای جنوبی، هند، چین و روسیه عملا ترتیبات جدیدی را در عرصه بین‌المللی رقم می‌زنند و به‌طور قطع قدرت‌گیری این جریان حتما به تقابل اقتصادی با آمریکا منجر خواهد شد.

علاوه بر این، پیمان‌ها و ترتیبات منطقه‌ای دیگری مثل شانگ‌های در عرصه بین‌المللی بر شدت فعالیت خود افزوده‌اند و همه این قدرت‌های نوظهور در حال حاضر و در آینده به صورت مشخص‌تری در برابر امریکا به لحاظ اقتصادی صف‌آرایی خواهند کرد.

با توجه به این واقعیت‌ها، غرب باید بپذیرد که شرایط به‌طور کلی به نفع وضعیت اقتصادی و سیاسی آن‌ها نیست. اکنون غربی‌ها درگیر مشکلاتی هستند که بعد از وقوع بحران اوکراین رخ داده و در ماه‌های دیگر به‌واسطه کمبود انرژی با مشکلات زیادی باید دست و پنجه نرم کنند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که طرف‌های غربی به برجام بیش از ایران و متحدان ایران نیازمندند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها