خسارت ریزش سنگ نمای ساختمان با چه کسی است؟

این مطلب را تا انتها بخوانید تا به شما بگویم که ریزش سنگ نما و پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان به عهده کیست.
این مطلب را تا انتها بخوانید تا به شما بگویم که ریزش سنگ نما و پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان به عهده کیست.
کد خبر: ۱۳۷۳۰۹۲

ریزش سنگ نمای ساختمان هرساله جان خیلی از عابرین را میگیرد و این یک معظل در ساخت و ساز و نماکاری است. میتوان با حذف سنگ کاری در نمای ساختمان جلوی این فجایع انسانی را گرفت. در بعضی اوقات کافرماهای محترم در پیچ و رولپلاک سنگ نما از خود بی خیالی نشان میدهند که همین کار باعث ریزش سنگ روی ماشین و عابرین پیاده میشود.

هزینه  پیچ و رولپلاک سنگ نما   مگر چقدر میشود که انقدر نسبت به این مورد مهم بی اعتنا هستند. این گوش زد را به مالکان و سازنده ها و کارفرماها میکنم که حتما پس از اتمام نما سنگ ها راپیچ و رولپلاک کنید تا خسارت جبران ناپذیر به بار نیاورد.

به راستی مسئولیت پرداخت خسارت ریزش سنگ نما ساختمان با چه کسی بود؟

در این باره باید شرایط مختلفی را بررسی کرد. در درجه اول خانه مسکونی چند مالک دارد؟ اگر واحد‌های یک ساختمان متعلق به یک نفر باشد قضیه ساده تر است. اما آیا غالبا آپارتمان ها یک مالک دارند؟ همه می دانند که جواب این سوال منفی است. بنابراین در صورت برخورد با این شرایط باید چه کاری انجام داد؟
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر پرداخت خسارت ریزش سنگ نما ساختمان میزان عمر ساختمان است. آیا یک خانه فرسوده قدیمی با یک خانه نوساز تفاوتی ندارد؟ آیا مهندسین و سازندگان ساختمان در این مورد سهیم نیستند؟ اگر هستند تا چه زمان و به چه صورت؟
عامل دیگر که می تواند شرایط را تغییر دهد مقدار ریزش سنگ نما و همراهی ریزش سنگ با بخش های دیگر ساختمان مانند تراس است. اگر در اثر ریزش بالکن یک واحد مقداری از سنگ نما نیز ریزش کرده باشد چه اتفاقی می افتد ؟ آیا خسارت بر عهده آن واحد است؟ آیا تراس و بالکن و سنگ نما جز مشاعات ساختمان هستند یا خیر؟
در ادامه این مقاله به بررسی پاسخ این سوالات و جوانب کار خواهیم پرداخت. قبل از رسیدن به پاسخ این سوالات لازم است که بر مطلب مهم تر تاکید کنیم. در ماجرای فوق خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی وارد نشده است. آیا همیشه این گونه خواهد بود؟
آیا در صورت ریزش سنگ نما ساختمان می شود تخمین زد خسارت مالی و جانی وارده چقدر خواهد بود؟

میهن راپل متخصص در خدمات پیچ و رولپلاک سنگ نما و اب بندی نمای ساختمان در تهران و کرج میباشد.

 

images_1657607199.jpg

جزئیات حقوقی مربوط به ریزش سنگ نمای ساختمان

حال که اهمیت موضوع را مطرح کردیم سراغ پاسخ سوالات می رویم. در درجه اول باید گفت آقای کاف باید فرد مسئول را برای این مشکل پیدا می کرد. مسئولیت ریزش سنگ نمای ساختمان بر عهده مدیر آن است. البته این به آن معنا نیست که مدیر ساختمان موظف است کلیه هزینه را بپردازد. این نکته در حقیقت این را بیان می کند که فرد مسئول برای پیگیری و پرداخت خسارت ریزش سنگ نمای ساختمان به آقای کاف مدیر ساختمان مذکور است. در صورت عدم وجود مدیر ساختمان تک تک واحدها موظف هستند که در این امر سهیم شوند.
در مرحله بعدی بسته به عمر ساختمان مسئولیت ریزش سنگ نمای ساختمان می تواند بین مالک ها و مهندس های معمار و مهندس های ناظر و سازنده یا سازنده های ساختمان تقسیم شود. اگر عمر ساختمان کمتر از ده سال باشد سازنده و مهندسین نیز با مالک ها سهیم می شوند. اما اگر از عمر ساختمان بیشتر گذشته باشد این وظیفه مالک بوده است که از کیفیت سنگ نما اطمینان حاصل کند.
در این صورت پرداخت خسارت ریزش سنگ نما ساختمان بر عهده مالک های تک تک واحدها می باشد.

 

images_1657607217.jpg

 

آیا ریزش سنگ نما ساختمان در اثر ریزش تراس یک واحد بر عهده آن واحد است؟

خود سنگ نما در یک ساختمان جز مشاعات ساختمان به حساب می آید. بنابراین در صورتی که تنها سنگ نما ریخته است خسارت ریزش سنگ نما ساختمان بین تمام واحدها تقسیم می شود. اما اگر تراس یک واحد ریخته باشد چه؟ به طور کلی تراس و بالکن نیز جز مشاعات است و هیچ تفاوتی میان ریختن یک واحد و کلیه واحدها وجود ندارد. پرداخت این هزینه بر عهده تمام واحدها است. پشت بام و راه پله ها و پنجره های معطوف به آنها نیز شامل این شرایط هستند. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در برخی سندها ذکر می شود که تراس و بالکن جزو خانه است. به تعبیر دیگر در سند تراس و بالکن را جزو متراژ خانه به حساب می آورند. در این صورت دیگر این بخش ها در خانه جز مشاعات ساختمان نیستند.
خسارت ریزش سنگ نما ساختمان در این موارد بر عهده واحد مسئول است.

 

اما راه حل این موضوع چیست؟

برای پیدا کردن راه حل پیشگیری از وقوع چنین اتفاق مهیبی با خسارات وارده گسترده باید چه کار کرد؟ 
در ابتدا باید به موارد گفته شده در جهت ایمنی ساختمان و سنگ نما در هنگام ساخت دقت کرد. در صورتی که ساختمان نوساز نمی باشد باید از طریق دیگری از ایمنی آن اطمینان حاصل کرد. به این صورت که در ابتدا اگر ۱۰ سال از عمر ساختمان گذشته است حتماً برای بررسی ایمنی سنگ نما از افراد متخصص هنگام بازدید مشورت گرفت. در صورتی که مشکلی وجود دارد باید به اصلاح سنگ نما برای پیشگیری از خسارت ریزش سنگ نما ساختمان پرداخت.
باید در صورت وجود مشکلات و نیاز به اصلاح، به بررسی آب بندی نمای ساختمان پرداخت. آب بندی نمای ساختمان با مواد گوناگونی انجام می شود. این مواد از عایق دو جزئی تا پلیمر متفاوت است و می تواند هزینه متفاوتی داشته باشد. طبیعتاً هرچقدر کیفیت بالاتر باشد، قیمت نیز بالاتر است. پس از بررسی نمای ساختمان معمولاً از صیقل دادن استفاده می شود. سپس با استفاده از مواد مخصوص، ساختمان آب بندی می شود. همچنین بررسی بندکشی ها نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند کمک کننده باشد. در صورتی که سنگ های استفاده شده مشکل معماری دارند نیز می‌ شود از سنگ های باریک تر برای اصلاح این موضوع استفاده کرد. معمولا نیازی نیست که کل سنگ نما عوض شود. در صورت نیاز گاهی اوقات تنها بخشی از آن عوض می شود.
امیدواریم که این مطالب در جهت تبیین خسارت ریزش سنگ نما ساختمان و مسئولیت قانونی آن مفید واقع شده باشد. ممنون که همراه ما بودید.

منبع خبر: اب بندی نما با طناب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها