مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، بهینه سازی و توسعه سامانه جامع مکانیزه توزیع سود شرکت‌ها را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت اعلام کرد.
کد خبر: ۱۳۷۱۵۸۴

سود سهام عدالت تیر ماه چه زمانی واریز می شود؟ چند نفر از سهامداران سهام عدالت فوت کرده اند؟ سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی تعیین تکلیف می شود؟ سود سهام عدالت تیرماه به حساب چه کسانی واریز می شود؟ توسعه سامانه قهری سهام عدالت را یکی از اولویت‌های مهم سمات است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی (سمات)، محمد باغستانی در نشست مجمع عمومی سالیانه سمات که با حضور سهامداران و با هدف تشریح برنامه‌های راهبردی این شرکت برای سال جاری، برگزار شد، گفت: پیاده سازی و توسعه سامانه هوشمند توثیق مکانیزه، توقیف مکانیزه، سامانه افزایش سرمایه از محل حق تقدم، سامانه تسویه معاملات آتی سهام و ایجاد زیر ساخت تسویه معاملات آتی بورس انرژی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ است.

باغستانی در ادامه توسعه سامانه قهری سهام عدالت را یکی از اولویت‌های مهم سمات در سال جاری برشمرد و افزود: با توجه به اینکه حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت در سال‌های اخیر فوت کرده اند، قصد داریم مراحل قهری این متوفیان را با همکاری قوه قضاییه به صورت مکانیزه انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، با بیان اینکه پرداخت سود سنواتی یکی از دغدغه‌های سهامداران در سال‌های گذشته بود، اظهار داشت: با مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار، اوایل امسال زیر ساخت‌های لازم برای پرداخت سود سنواتی شرکت‌ها در شرکت سپرده گذاری مرکزی فراهم شد.

مدیر عامل سمات همچنین گفت: دو میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار نیز تا پایان خردادماه امسال مبلغی بیش از ۴ هزار میلیارد ریال سود سنواتی خود را از ۴۴ شرکت دریافت کردند که امیدواریم این روند در ماه‌های آتی در راستای افزایش رضایتمندی سهامداران افزایش یابد.

باغستانی، بهینه سازی و توسعه سامانه جامع مکانیزه توزیع سود را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۰ سمات اعلام کرد و گفت: در مجموع ۲۹۱ شرکت سال گذشته توزیع سود خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام انجام دادند که خوشبختانه امسال شرایط لازم برای توزیع سود تمام ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در این شرکت مهیا شده است.

وی، بهینه سازی و توسعه سامانه‌های دانش، کارا، صندوق تضمین تسویه، سپاس، سرویس صدور و فسخ قرارداد سبدگردان و توسعه مرکز تماس را از دیگر برنامه‌های مهم شرکت سپرده گذاری مرکزی در سال گذشته اعلام کرد.

انتخاب موسسه حسابرسی آرمان آروین پارس به عنوان حسابرس و بازرس قانونی، تقسیم سود ۲۵ ریالی به ازای هر سهم و انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی شرکت سپرده گذاری مرکزی از دیگر مصوبات مجمع عمومی عادی سالیانه سمات بود.

در این مجمع همچنین صورت‌های مالی سال منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ به تصویب سهامداران رسید.

انتقاد از تأخیر در واریز سود سهام عدالت

سومین مرحله از واریز سود سهام عدالت اواخر تیر پرداخت می‌شود، این سود متعلق به افرادی است که به دلیل مشکلات حسابی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ موفق به دریافت آن نشده‌اند.

به گزارش تجارت‌ نیوز، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار که مسئولیت سهام عدالت را برعهده دارد پیش از این زمان واریز سودهای سهام عدالت سال‌های ۹۸ و ۹۹ جاماندگان را اواسط تیر اعلام کرد. اما حالا قرار است اواخر این ماه واریز شود.

اما دارندگان سهام عدالت منتظر چقدر سود باشند؟ سود سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون تومان است. مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هم حدود ۵۰۰ هزار تومان بود.

سهام عدالت متوفیان | سود سهام عدالت

از سوی دیگر کسانی که از سود این سهام در سال ۹۸ جامانده‌اند نیز قرار است این ماه سود دریافت کنند. به عبارتی یعنی افرادی که از جاماندگان سود سال ۹۸ و ۹۹ هستند باید منتظر واریز دو سود باشند. سود سهام یک میلیون تومانی ۴۰۰ هزار تومان و برای سهام ۵۳۲ هزار تومانی، حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

زمان تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص شد

طبق آخرین گفته مسئولان قرار است فرایند تعیین تکلیف و نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث این افراد تا شهریور ماه انجام شود.

به گزارش ایسنا، از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته بارها از سوی مسئولان چه در دولت فعلی و چه در دولت گذشته وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

بر این اساس پیمان حدادی - مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - درمورد سهام عدالت متوفیان اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در این رابطه داشتند. قوه قضاییه اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده اما قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است.

بر این اساس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی افزود: به همین دلیل برای حل این مشکل، مجددا جلساتی برگذار شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است، از طرفی دیگر اطلاعات لازم که از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است، بر این اساس به نظر می رسد حداکثر تا پایان شهریور سال جاری فرایند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها