نگاهی به سریال‌های تلویزیونی که به موضوع دفاع مقدس پرداخته‌اند

قـصه‌هایی که جا ماند

آخرین جزئیات از تولید سریال جدید حاتمی‌کیا

روایت ابراهیم از موسی (ع)

با نگاهی به کارنامه رسانه ملی، متوجه تولید پروژه‌های عظیم تاریخی می‌شویم که هر کدام از آن‌ها بخشی از تاریخ ایران، اسلام و گذشته را روایت کرده است. سازمان صدا و سیما نشان داده پرداختن به تاریخ جزو دغدغه‌ها و علاقه‌مندی‌هایش است تا از این طریق مخاطبان را با ابعاد مختلف شخصیت‌های تاریخ کهن آشنا کند. مگر می‌شود مردم سریال‌های امام علی (ع)، ولایت عشق، مختارنامه، تنهاترین سردار، معصومیت از دست رفته، مردان آنجلس، یوسف پیامبر (ع)، فرستاده و ... را فراموش کرده باشند؟!
کد خبر: ۱۳۷۰۵۹۷
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، کارگردانان هر یک از این آثار نه تنها سال‌ها برای تولید چنین پروژه‌های عظیمی عمر و انرژی گذاشتند، بلکه تصویرگر بخشی از تاریخ بودند، بی آن‌که تحریف داشته باشند. همین معیار باعث شد مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و با اقبال زیاد مردم رو‌به‌رو شود. البته محبوبیت این آثار تاریخی فقط محدود به سرزمین ایران نیست و پخش و عرضه آن‌ها در دیگر کشور‌ها هم با استقبال گسترده‌ای رو‌به‌رو شد و حتی در قالب دی وی دی در فروشگاه‌های بزرگ فرودگاه کشور‌های عربی نیز عرضه می‌شد. حالا رسانه ملی علاوه بر تولید پروژه عظیم سلمان فارسی می‌خواهد سریال موسی (ع) را کلید بزند که مراحل پیش تولید را سپری می‌کند. جام‌جم در این گزارش، جزئیات تازه‌ای از این اثر تاریخی را روایت می‌کند.

طی سالیان گذشته هرازگاهی صحبت از ساخت سریال موسی (ع) می‌شد، سریالی که ساخت آن این روز‌ها ذهن ابراهیم حاتمی‌کیا نویسنده و کارگردان را به خود مشغول کرده و او درگیر پیش‌تولید این سریال است. او عزم جدی دارد تا بتواند این سریال را که به لحاظ تولید هم بسیار سخت و دشوار است به بهترین شکل همچون دیگر کار‌های قبلی‌اش جلوی دوربین ببرد و بتواند یک اثر فاخر و شایسته درباره این پیامبر اولوالعزم برای مخاطبان سیما آماده کند. البته اگر بخواهیم تاریخ را ورق بزنیم، متوجه خواهیم شد که حرف و حدیث ساخت این پروژه به اوایل دهه ۹۰ برمی‌گردد که زنده‌یاد فرج‌ا... سلحشور اعلام کرد می‌خواهد این سریال را بسازد. بعد از فوت او جمال شورجه درگیر تولید این پروژه شد، اما اردیبهشت ۹۸ سکته و عارضه مغزی او سبب شد این پروژه به ابراهیم حاتمی‌کیا واگذار شود و سیدمحمود رضوی از تهیه‌کنندگان مطرح و نام آشنای سینمای ایران که ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی شاخصی همچون ماجرای نیمروز، پرده‌نشین، رد خون، سیانور و ... را در کارنامه دارد به عنوان تهیه‌کننده جدید منصوب شود. پیش از این احمد میرعلایی تهیه‌کنندگی سریال را برعهده داشت. حالا مراحل تولید سریال موسی (ع) به‌کارگردانی حاتمی‌کیا و با حضور سیدمحمود رضوی به‌عنوان تهیه‌کننده ادامه می‌یابد.

آغاز قصه؛ شهریور ۹۹

ممکن است این سوال برای مخاطبان پیش آمده باشد ابراهیم حاتمی‌کیا که با ساخت آثار درخشان و فیلم‌هایی، چون آژانس شیشه‌ای، به رنگ ارغوان، به وقت شام، ارتفاع پست، بوی پیراهن یوسف، به‌نام پدر، خاک سرخ، حلقه سبز و ... که بار‌ها سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را هم گرفته از چه زمانی وارد تولید پروژه سریال موسی (ع) که در مرکز سیمافیلم تولید می‌شود شده است؛ باید گفت او از شهریور ۹۹ سکانداری سریال موسی (ع) کلیم‌ا... را به عهده گرفت و این روز‌ها مشغول نگارش فیلمنامه است.
حاتمی‌کیا که همیشه وسواس زیادی هم در فیلمنامه دارد از زمانی که کار را تحویل گرفته، نگارش متن را هم همچون کارگردانی سریال موسی (ع) عهده‌دار شده تا بتواند یک فیلمنامه شسته رفته و متفاوت بنویسد. در کنار او یک گروه پژوهش و مشاور محتوایی هم قرار دارند که البته پیگیری‌های جام‌جم نشان می‌دهد این افراد هم متعدد هستند تا فیلمنامه بدون داشتن ایرادی نوشته شود. او با همراهی این گروه این روز‌ها مشغول نگارش فیلمنامه است.

عصای موسی (ع) در حال ساخت است

پیگیری‌های ما نشان می‌دهد همزمان با نگارش فیلمنامه، کارگاه‌های تولید این سریال هم شروع به فعالیت کرده‌اند، زیرا پیش تولید برای ساخت پروژه‌های عظیم و الف ویژه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و قبل از تولید باید کارگاه‌های ساخت‌و‌ساز از فلزات گرفته تا چوب و ... باید ابزارآلات پروژه را تامین کنند. به همین دلیل از ۱۸ ماه پیش تاکنون عوامل پشت صحنه در کارگاه‌های فلز، رزین، رنگرزی، لباس و ... فعال هستند. آن‌ها در این کارگاه‌ها مشغول ساخت ارابه‌ها، مجسمه‌ها و ... هستند تا شبیه همانی شود که در آن مقطع زمانی قرار داشت. همچنین گروه با ظرافت مشغول ساخت عصا‌های موسی (ع) کلیم‌ا... هستند. گروه لباس هم همچون گروه صحنه مشغول طراحی و الگو زدن برای لباس‌های آن مقطع تاریخ هستند، زیرا پارچه و فرم لباس‌های آن زمان در اقشار مختلف همچون امروزه متفاوت است. به همین دلیل گروه لباس مشغول دوخت و دوز لباس افراد بیابانگرد، مرفه، فقیر، درباریان و ... هستند. گرچه لازمه طراحی ابزار آلات پشت صحنه که نقش بسزایی هم در سریال دارد، پشتوانه تحقیقاتی و پژوهشی فراوان است که در این باره پژوهش‌های مفصلی هم انجام شده است. ضمن این‌که عوامل پشت صحنه در بخش‌های لباس و صحنه، طراحی‌هایشان را بر مبنای الگو‌های سه‌بعدی انجام می‌دهند. همزمان با فعالیت کارگاه‌ها، قرار است ساخت دکور‌ها هم آغاز شود. بخش زیادی از دکور‌ها در استودیو‌ها و سوله‌ها ساخته و از جلوه‌های ویژه هم بهره برده می‌شود و گروه قصد دارد از ترکیب جلوه‌های ویژه و دکور استفاده کند.

کامل‌ترین نسخه

تا امروز خبر‌هایی از سریال موسی (ع) کلیم‌ا... منتشر شده، اما خبری از قصه و داستان این مجموعه تاریخی عنوان نشده که قرار است مخاطبان کدام مقطع از زندگی حضرت موسی (ع) (ع) را ببینند، اما پیگیری‌های جام‌جم به این موضوع ختم شد که حاتمی‌کیا قرار است قصه سریال موسی (ع) را قبل از تولد حضرت موسی (ع) آغاز کند و تا وفات هم ادامه خواهد داشت؛ بنابراین مخاطبان در این سریال می‌توانند مهم‌ترین مقاطع زندگی حضرت موسی (ع) همچون هجرت، ازدواج و ... را به تماشا بنشینند. یکی از ویژگی‌های متمایز سریال موسی (ع) این است که این اثر روایت کامل از زندگی این پیامبر است، حتی می‌توان گفت کامل‌ترین روایتی است که وجود دارد، حتی در میان نسخه‌هایی که تا به امروز از زندگی این پیامبر اولوالعزم ساخته شده، منحصر به فرد خواهد بود. زیرا هر چه تا به امروز ساخته شده، حاصل زاییده ذهن فرهنگ غرب و مبتنی بر کتاب عهد عتیق است، اما فیلمنامه‌ای که حاتمی‌کیا برای این سریال می‌نویسد مبتنی بر قرآن و احادیث است و نگرش شیعه در آن وجود دارد. همچنین تاکنون عوامل سریال اعلام نکرده‌اند که سریال موسی (ع) چند قسمت است، اما پیگیری نشان داده که حاتمی‌کیا همچنان مشغول نگارش قصه‌هاست و به احتمال زیاد این سریال بالغ بر ۷۰قسمت خواهد بود. آخرین جزئیات به دست آمده نشان می‌دهد که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده پیش تولید این سریال چند ماه دیگر طول می‌کشد و تولید سریال از بهار ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

بازیگرانی از همه جای ایران

یکی از کنجکاوی‌های مخاطبان در پروژه‌های تاریخی به ویژه در تولید مجموعه‌های الف ویژه، بازیگران است. به همین دلیل مرتب می‌پرسند که قرار است کدام یک از بازیگران بازی کنند. حالا این کنجکاوی‌ها به سریال موسی (ع) رسیده است. پیگیری‌ها حاکی از آن است که تا به امروز گروه، سراغ بازیگرانی از استان‌های مختلف رفته و حتی فیلم‌هایی هم گرفته شده تا در نهایت به یک تصمیم نهایی برسند.

در واقع سفر‌هایی برای انتخاب بازیگران انجام شده تا از ظرفیت بازیگران کل کشور استفاده شود. شنیده‌ها می‌گوید که ابراهیم حاتمی‌کیا می‌خواهد از ظرفیت هنرمندان در اقصی نقاط ایران بهره ببرد. گمانه‌زنی‌ها خبر از این ماجرا می‌دهد که بازیگر نقش موسی (ع) ایرانی خواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها