فارس: باهنر گفت: نرخ بنزین مازاد بر سهمیهبندی شناور است.
کد خبر: ۱۳۶۷۷۶

محمد رضا باهنر نایب رئیس اول مجلس در جمع خبرنگاران توزیع بنزین با کارت هوشمند سوخت و اجرای سهمیهبندی آن را پروژهای بسیار بزرگ خواند و گفت: مجلس بر اجرای پروژه عظیم بنزین بسیار حساس است زیرا با این کار اطلاعات مفیدی برای این کشور جمعآوری خواهد شد.
وی با اشاره با آغاز عملیات اجرایی این کار اظهار داشت: راه بسیار ساده آن این بود که کوپن توزیع شود که این کار نشد و داستان پروژه کارت هوشمند اجرا شد.
باهنر اجرای پروژه کارت هوشمند را یک پروژه کم نظیر و بینظیر در سطح دنیا خواند و اظهار داشت: کاری با این عظمت و با این تعداد اطلاعات کاری بزرگ است و به همین دلیل ما تقریبا9 این مسئله را روزانه پیگیری میکنیم.
نایب رئیس اول مجلس تاکید کرد: دولت نیز عزم جدی دارد که کار به نتیجه برسد، مختصر معطلی که وجود دارد به دلیل پیشبینی مشکلاتی است که ممکن است در آینده به وجود بیاید. ما تلاش داریم که این مشکلات به حداقل برسد.
باهنر افزود: بیش از 10 میلیون کارت هوشمند سوخت است که باید کار کند و هزاران جایگاه و دستگاه باید بتوانند آنها را بخوانند. بطوری که در آن واحد این اطلاعات باید منتقل و جمعبندی شود لذا کار، کار سنگینی است.
وی افزود: اگر بخشی از این اقدامات یکدفعه با مشکل مواجه شود، سیستم دچار مشکل میشود و ما باید تمام این مسایل را در نظر بگیریم.
نایب رئیس اول مجلس در مورد زمان اعمال سهمیهبندی بنزین گفت: پیشبینی ما این بود که از پانزدهم الی شانزدهم خردادماه کار به صورت جدی شروع شود و سهمیهبندی اعمال شود، اما با مذاکراتی که کردیم معلوم شد دولت ضمن این که بر اجرای پروژه بسیار مطمئن است، اما باز هم قطعات کوچکی از این پازل بزرگ مانده که باید آن را حل کند. باهنر گفت: حداکثر ظرف چهار الی پنج روز آینده مسئله سهمیهبندی خودروهای دولتی اعمال خواهد شد.
وی افزود: با توجه به این که خودروهای دولتی بنزین مورد نیازشان را با قیمت دیگری تهیه خواهند کرد، دولت یک سیستم حسابداری برای این خودروها راهاندازی کرده تا آنها بنزین را به قیمت آزاد بخرند و حق ندارند از بنزین لیتری 100 تومان استفاده کنند.
نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: چهار الی پنج روز بیشتر طول نخواهد کشید که سهمیهبندی سواریهای شخصی بعد از خودروهای دولتی مشخص خواهد شد و بعد از آن سهمیه ناوگان عمومی مثل تاکسیها و خودروهای راهی مشخص میشود.
باهنر تاکید کرد: حداکثر بین 10 الی 15 روز آینده مجموع اعمال سهمیهبندی انجام خواهد گرفت و این تئوری به صورت تمام عیار اجرا خواهد شد.
وی گفت: الزامی کردن استفاده از کارت هوشمند سوخت از روز شنبه نشان میدهد که برخی از نشتیهایی که وجود داشته باید جلویش گرفته شود و این کار باعث شده تا به حال صرفهجوییهای خوبی صورت گیرد.
باهنر ابراز امیدواری کرد که این پروژه با موفقیت خوبی اجرا شود.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در مورد قیمت بنزین مازاد بر سهمیهبندی گفت: بنا بر اعلام دولت، سیستم نرمافزاری کارت هوشمند طوری تنظیم شده که هر کس بتواند شش ماه بنزین خود را ذخیره کند و از طرف دیگر بتواند یکی دو ماه پیش خور کند، بنابراین روزهای اول بنزین آزاد نداریم زیرا هر کس میتواند از بنزین آینده خود استفاده کند.
وی افزود: مقداری که کار جلو برود تا حدودی روشن میکند که چه خودروهایی و چند درصد از آنها بیش از سهمیه ماه خود استفاده و پیشخور کردهاند و این یک پیش بینی را به ما میدهد تا کسانی که طالب بنزین آزاد هستند، مشخص شوند و ما بر اساس آن برآوردهای خود را داشته باشیم.
باهنر گفت: دولت هم آمادگی دارد اگر بنزین مازاد بر سهمیهبندی مطالبه شود و طالب و خریداری داشته باشد ترتیبی داده شود که یا خود دولت در برخی جایگاهها یا توسط بخش خصوصی این بنزین را وارد کند.
وی در مورد نرخ دوم بنزین اظهار داشت: نرخ دوم بنزین نرخ شناوری است. چون ما هیچ یارانه ای را خارج از بنزین 100 تومانی پیشبینی نکردهایم، لذا دولت نیز یارانهای برای این بنزین نمیدهد و بر اساس نرخ موجود مثلا9 خلیج فارس که یک قیمت خرید و قیمت حمل و نقل و هزینه جایگاه دارد بر اساس آن قیمت را تعیین خواهد کرد. وی افزود: شاید هر ماه یک قیمت روز اعلام شود.
باهنر گفت: باید تلاش شود که قیمت آزاد در سراسر کشور یک عدد باشد تا قیمت آزاد بنزین یک قیمت واقعی باشد.
نایب رئیس اول مجلس در مورد تاثیر قیمت بنزین شناور بر افزایش تورم گفت: بنزینی را که عرضه میکنیم، بنزین 100 تومانی است و با محاسباتی که انجام دادهایم هفت الی هشت درصد در کلان خود فشار مصرف بیشتر به جامعه نمیآوریم و این هفت الی هشت درصد طبیعی است.
وی اظهار داشت: برخی از مصرف کنندگان میخواهند بیشتر از معدل مصرف بنزین استفاده کنند و خیلیها هم هستند که کمتر مصرف دارند، لذا بنزین مورد نیاز معدل کشور 100 تومان است، مازاد بر آن قیمت بنزین نیست بلکه قیمت اضافه مصرف است که برخی میخواهند از آن استفاده کنند و باید خود نیز هزینه آن را بپردازند.
وی در مورد میزان سهمیهبندی بنزین خاطرنشان کرد: دولت در حال برآورد میزان سهمیهبندی است تا ببیند که اولا9 نشتیهایی که از سیستم خارج و یا به خارج از کشور قاچاق میشده چقدر بوده است تا جلوی این نشتیها گرفته شود، طبیعی است در این صورت سهم ایرانیها بیشتر میشود.
باهنر افزود: عدد کلی میزان سهمیهبندی مشخص شده است اما ممکن است پنج الی 10 درصد کم و زیاد شود که قرار است همان روزی که سهمیهبندی اعمال میشود میزان سهمیه هر خودرو هم مشخص شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها