سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست عالیرتبه شورای امنیت:

تحریم های سازمان ملل نباید امنیت غذایی جهانی را به خطر بیندازد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

نزدیک به سه میلیارد نفر منتظر اولین دوز واکسن کرونا هستند

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان این‌که کمک‌های بشردوستانه نباید سیاسی شود، گفت: نزدیک به سه میلیارد نفر هنوز منتظر اولین دوز واکسن کرونا هستند که بسیاری از آنها در مناطق درگیری با سیستم‌های بهداشتی ضعیف زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۶۷۷۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست روز چهارشنبه چهارم خرداد شورای امنیت با موضوع حمایت از غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه، با اشاره به آثار منازعات بر خاورمیانه اظهار داشت: منازعات و درگیری‌ها اثرات مخربی بر منطقه خاورمیانه داشته است، جایی که قوانین بین‌المللی بشردوستانه به طور آشکار نقض می‌شود.

وی با استناد به گزارش دبیرکل سازمان ملل گفت: در یمن، حملات علیه مدارس، بیمارستان‌ها، زیرساخت‌های مخابراتی، جاده‌ها، کارخانه‌ها، خانه‌ها و سایر اهداف غیرنظامی منجر به ناامنی غذایی حاد شده است که با افزایش هشت درصدی تعداد افراد نیازمند، نسبت به اوایل سال ۲۰۲۱ وضعیت وخیم‌تر شده است. به همین ترتیب، وضعیت بشردوستانه در فلسطین در نتیجه دهه‌ها اشغالگری و سیاست‌های آپارتاید رژیم اسرائیل بدتر شده است. کشتار دسته جمعی و سیستماتیک غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان همچنان ادامه دارد و سرزمین فلسطین اشغالی بیشترین تعداد مجروحان بخش بهداشت و درمان را در جهان دارد.

وی ادامه داد: در غزه زیرساخت‌ها آسیب دیده و فلسطینی‌ها به دلیل محاصره غیرقانونی از خدمات اولیه محروم شده‌اند. در سوریه، ادامه اشغال، تروریسم و تحریم‌های یکجانبه میلیون‌ها نفر را آواره کرده، زیرساخت‌ها آسیب دیده، دسترسی محدود به منابع حیاتی و تجارت و عرضه مواد غذایی و محصولات کشاورزی را مختل کرده است.

نماینده دائم کشورمان تأکید کرد: حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه یک اصل اساسی حقوق بشردوستانه است. با این حال، جامعه بین‌المللی شاهد عدم رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه و همچنین عدم پاسخگویی در قبال نقض شدید آن است.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین به اثرات پاندمی کرونا و توزیع ناعادلانه واکسن اشاره کرد و اظهار داشت: همه‌گیری کووید ۱۹ همچنین رنج مردم را تشدید کرده و فشارهای بیشتری را بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی وارد کرده است. بر اساس گزارش دبیرکل، تولید واکسن‌ها به بسیاری از نقاط جهان کمک کرده تا همه گیری را کنترل کنند، با این حال، توزیع آنها عمیقاً نابرابر است. نزدیک به سه میلیارد نفر هنوز منتظر اولین تزریق هستند که بسیاری از آنها در مناطق درگیری با سیستم‌های بهداشتی ضعیف زندگی می‌کنند.

کمک‌های بشردوستانه نباید تحت هیچ شرایطی سیاسی شود

نماینده دائم ایران در این نشست برای حمایت بیشتر از غیرنظامیان و تسهیل کمک‌ های بشردوستانه در مناطق درگیر منازعات بر موارد زیر تاکید کرد: کمک‌های بشردوستانه نباید تحت هیچ شرایطی سیاسی شود. ارائه حمایت و حفاظت به طور خاص برای افرادی که بیشترین آسیب پذیری را دارند، مانند زنان و کودکان، در جریان مخاصمات مسلحانه بسیار مهم است. در این راستا، تحریم‌های یکجانبه که به طرق مختلف مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه می‌شود، باید فورا لغو شود. تمام پرسنل پزشکی و بشردوستانه باید محافظت شوند. لازم است اطمینان حاصل شود که قوانین بین‌المللی بشردوستانه، به ویژه کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و پروتکل‌های اضافی، که به عنوان سنگ بنای چارچوب قانونی برای حمایت از غیرنظامیان عمل می‌کند، رعایت می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: برای حفاظت از غیرنظامیان، مداخله نظامی از جمله محاصره و اشغال خارجی باید پایان یابد. علاوه بر این، دستیابی به یک راه حل سیاسی بلندمدت تنها راه برای مصون نگهداشتن غیرنظامیان از آسیب و رنج است. در این راستا، دولت‌ها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی برای جلوگیری و حل مسالمت آمیز منازعات عمل کنند.

تخت روانچی همچنین گفت: بسیار مهم است که سازمان ملل، به ویژه شورای امنیت، از طرف‌های منازعات بخواهد به تعهدات خود احترام بگذارند و قوانین بشردوستانه بین‌المللی را رعایت کنند تا غیرنظامیان را از سختی‌های بیشتر در امان نگهدارند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها