در نشست خبری سریال نجلا مطرح شد:

بسیاری از بازیگران مخالف ساخت فصل دوم بودند

گفت‌وگوی «جام‌جم» با کارگردان و تهیه‌کننده برنامه «کارستون»:

تلاش برای ایجاد موج در اشتغال

تا به امروز برنامه‌های متعددی در زمینه کسب‌‌وکار از رسانه ملی پخش شده است که شاید شباهت‌هایی نیز با یکدیگر داشته‌اند اما هیچ‌گاه برنامه‌ای به گذشته و حال یک شغل نپرداخته است.
تا به امروز برنامه‌های متعددی در زمینه کسب‌‌وکار از رسانه ملی پخش شده است که شاید شباهت‌هایی نیز با یکدیگر داشته‌اند اما هیچ‌گاه برنامه‌ای به گذشته و حال یک شغل نپرداخته است.
کد خبر: ۱۳۶۶۳۹۹

این برنامه «کارستون» نام دارد که فصل اول آن در ۵۲قسمت روی آنتن رفت و به‌تازگی پخش فصل دوم آن با اجرای میثم درویشان‌پور آغاز شده است.

فصل جدید کارستون تغییرات کوچکی نسبت به فصل پیشین خود داشته و به دنبال این است تا از مشاغلی بگوید که به درد مردم بخورد و جوان‌ها بتوانند در بحث تولید و اشتغال از آن بهره ببرند.

همچنین امیدوار است که بتواند موجی را در بحث اشتغال در جامعه ایجاد کند و به‌جای آن‌که باری بر دوش مردم باشد، برای آنها مفید واقع شود.

فرهاد خان‌ استادی، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی کارستون که پخش فصل دوم آن از هفته گذشته از شبکه نسیم آغاز شده است، با اشاره به این‌که فصل جدید همانند فصل اول در ۵۲قسمت به تولید رسیده است، درباره تغییرات آن عنوان کرد: قطعا نمی‌خواستیم تغییری در رویکرد برنامه ایجاد کنیم چراکه از نظر ما و شبکه نسیم که پخش آن را برعهده دارد، ساخت کارستون براساس یک نیاز بوده و تاکنون موفق عمل کرده است.

ارتباطات مردمی

وی ادامه داد: بر این اساس قرار نبود در فصل دوم تغییرات گسترده‌ای اتفاق بیفتد اما یک‌سری تغییرات کوچک ایجاد کردیم که به جذب مخاطب بیشتر کمک کند. به‌عنوان‌مثال آیتم‌های نمایشی را جدا و یک‌سری گزارش‌ها و ارتباطات مردمی به برنامه اضافه کردیم. همچنین پیش از شروع تیتراژ برنامه، تاریخچه‌ای طنز از شغلی که قرار است درباره آن صحبت کنیم می‌گوییم که با استفاده از نریشنی که روی آن گذاشته شده و کارهای گرافیکی صورت‌گرفته، جذاب است.

تهیه‌کننده کارستون با بیان این‌که پیکره و موضوع اصلی برنامه پرداختن به مشاغل مختلف است، گفت: اجرای این برنامه برعهده میثم درویشان‌پور است که در هر قسمت به یکی از صاحبان مشاغل مختلف سر می‌زند و شغل آنها را در زمان گذشته با شرایط امروز تطبیق می‌دهد. همچنین در ابتدای برنامه تاریخچه‌ای از شغلی که قرار است درباره آن حرف بزنیم داریم و از سوی دیگر در کارستون با مردم درباره نگاه، نظر و تجربه‌هایی که نسبت به شغل‌های خاص و همچنین توقعاتی که از ما دارند صحبت می‌کنیم.

خان‌استادی درباره دلیل انتخاب میثم درویشان‌پور به‌عنوان مجری اظهار کرد: قرار شد یا ما این قرار را گذاشتیم که مجری برنامه را از میان کسانی انتخاب کنیم که فرزند شبکه نسیم و درحقیقت بروز و ظهورش در این شبکه اتفاق افتاده باشد. بر این اساس میثم درویشان‌پور در سری اول مسابقه استندآپ برنامه «خندوانه» به دلیل طنازی خوبی که داشت اول شد و ما ایشان را برای اجرای کارستون انتخاب کردیم که از سوی عوامل شبکه نیز تایید شد و با انرژی کار همکاری با ما را شروع کرد.

رصد ۳۰۰ شغل

وی افزود: برای اجرای فصل دوم نیز دنبال گزینه دیگری نبودیم چراکه هم شبکه به حضور مجدد ایشان تمایل داشت و هم اجرای میثم روی برنامه نشسته و جواب داده بود. همچنین قرار نیست کارستون مانند دیگر کارهای تلویزیونی مدام مجری خود را تغییر‌دهد. پس، از همان فردی بهره بردیم که تجربه‌اش بیشتر شده است و می‌تواند خروجی بهتری داشته باشد.

کارگردان کارستون در پاسخ به این پرسش که در فصل دوم این برنامه به چه مشاغلی پرداخته شده است، مطرح کرد: ما پیش از ساخت سری اول این برنامه ۳۰۰ شغل را رصد کردیم اما در فصل اول و دوم به‌صورت جداگانه تنها به ۵۲ شغل پرداختیم. از آنجا که همچنان مشاغل جای کار دارد، در فصل دوم نیز به مشاغلی پرداختیم که برای مردم آشناست اما اگر شرایط ساخت فصل‌های بعدی مهیا شود، می‌توان به مشاغل سایه هم پرداخت. ناگفته نماند در فصل دوم کارستون مشاغلی را معرفی کردیم که بسیاری از افراد نمی‌شناسند.

خان‌استادی تاکید کرد: هیچ تقسیم‌بندی و مرزبندی‌ای درباره مشاغل خاص در این برنامه اتفاق نیفتاده است بلکه تنها هدف و تاکید شبکه این بود تا سراغ مشاغلی برویم که به درد مردم بخورد و جوان‌ها بتوانند در بحث تولید و اشتغال، از آن بهره ببرند.

وی درباره چالش‎های ساخت این برنامه یادآور شد: ساخت کارستون هم‌زمان با شیوع کرونا رقم خورد و ما که کارمان استودیویی نبود، باید به مشاغل مختلف سر می‌زدیم و میان آنها می‌چرخیدیم. شرایط سختی را طی کردیم و حتی کرونا هم گرفتیم. خوشبختانه درحال‌حاضر کرونا فروکش کرده است هرچند هنوز وجود دارد و ما با ماسک سر ضبط حاضر می‌شویم. چالش خاص و عجیبی در این کار نداشتیم، تنها چالش ما پیدا کردن لوکیشن، بحث ارتباط با مشاغل و نگرانی برخی از صاحبان آنها بود.

ورود برنامه‌سازان

تهیه‌کننده کارستون با اشاره به این‌که نگاه و زاویه ورود برنامه‌سازان به طرح‌های اجتماعی متفاوت است و هرکس می‌تواند اهداف مختلفی را دنبال کند که باعث می‌شود خط برنامه هم تغییر کند، عنوان کرد: ما با ساخت این برنامه در شبکه نسیم به دنبال حمایتی از جامعه، جوانان و نوجوانان بودیم تا شغل‌ها را بشناسند چراکه در حافظه تاریخی ما تنها دو یا سه شغل جاافتاده که آنها دکتر، مهندس و خلبان است. درحالی‌که این مساله برای جامعه آسیب است و ما باید با بررسی محاسن و معایب یک شغل، درآمد حاصل از آن و سرمایه لازم آسیب‌شناسی می‌کردیم.

خان‌استادی تاکید کرد: برای ما ملاک این نبود که ایده برنامه نو است یا نه و به این معتقدیم اگر همه شبکه‌های تلویزیون درباره مشاغل، برنامه تولید کنند، کم است چراکه ملاک هر شبکه فرق می‌کند اما به دنبال این بودیم تا ساختار برنامه، جدید باشد که خوشبختانه موفق شدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که صاحبان مشاغل تا چه اندازه درباره شغل‌ خود می‌توانند آزادانه صحبت کنند؟ تصریح کرد: صاحبان مشاغل می‌توانند درباره شرایط شغل خود آزادانه صحبت کنند اما تا جایی که آن شغل فدای شرایط امروز جامعه نشود، چراکه این روزها مشکلات اقتصادی کشور کم نیست. همچنین ما موظف هستیم پیام درستی را به مخاطب منتقل کنیم و به این مساله بپردازیم که بسیاری از افراد با نگاه و خلاقیت متفاوت می‌توانند در یک شغل موفق شوند.

مشارکت مردمی

کارگردان کارستون درباره تعامل با مخاطبان برنامه خاطرنشان کرد: بسیاری از مخاطبان در صفحه این برنامه در فضای مجازی مشاغلی را پیشنهاد دادند که ما پیگیر شدیم و از آنها خواستیم عکس و فیلم بفرستند تا در صورت نیاز به آنها مراجعه کنیم. امیدوارم بتوانیم موجی را در بحث اشتغال در جامعه ایجاد کنیم و به‌جای آن‌که باری بر دوش مردم باشیم، برای آنها مفید واقع شویم.

سپیده شریعت‌ رضوی - گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها