یکی از بهترین راه‌های انتقال و آموزش برخی مفاهیم و آموزه‌ها از گذشته تاکنون، تولید و پخش برنامه‌های آموزشی در تلویزیون بوده‌است.
کد خبر: ۱۳۶۶۰۸۵

گاهی آموزش در قالب یک برنامه ترکیبی، گاه در قالب سریال و نمایش و برخی مواقع در حوزه مستند بوده‌است؛ به‌طوری که مستند آموزشی یکی از مهم‌ترین گونه‌های مستند به شمار می‌رود.

در قالب برنامه‌ها و تولیدات تلویزیونی، بسیاری از مباحث فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی را می‌توان بدون شعارزدگی تبیین کرد؛ از مسائلی مانند تربیت فرزندان و روابط خانوادگی و اجتماعی گرفته تا حتی موضوعاتی بسیار خاص‌تر مانند آموزش اقدامات مثبت و پسندیده در اجتماع، از قبیل کمک به دیگران و انجام امور خیر. «وقف» یکی از همین امور خیر و ارزش‌های اجتماعی است.

یکی از سنت‌های حسنه اسلامی که مورد تأکید بزرگان دین بوده و برای همدلی و دستگیری از نیازمندان و خدمات‌رسانی عمومی سفارش شده‌است اما با وجود این، خیلی از ما آشنایی دقیقی با ماهیت وقف و موقوفات نداریم. حال این موضوع دستمایه ساخت مجموعه «سایه‌های رعنا» شده‌است که با علی خانی‌ابیانه‌ای، تهیه‌کننده صحبتی داشته‌ایم.

به گزارش جام‌جم، آشنایی با عمل پسندیده وقف و شناخت افراد بزرگی که در حق مردمان این مرز و بوم با احسان ماندگار خود خدمت کرده‌اند، می‌تواند در قالب برنامه‌های جذاب تلویزیونی به تصویر کشیده شود تا به فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز منجر شود. این کار در قالب یک برنامه تلویزیونی به نام «سایه‌های رعنا» صورت گرفته؛ برنامه‌ای که بخشی از آن داستانی و قسمت عمده دیگرش به صورت مستند ساخته شده‌است.

شروع داستان از یک خانه در گرگان است و وقتی جذاب‌تر می‌شود که پای این داستان به شهرهای مختلف کشورمان باز شده و سایه‌های رعنا تلاش می‌کند تا در قالب مستند در هر شهری، موقوفات و واقفان بزرگ آن شهر را به مخاطب معرفی کند.

سایه‌های رعنا، کاری از گروه خانواده شبکه دو به تهیه‌کنندگی علی خانی‌ابیانه‌ای است و کارگردانی آن را داریوش جهانگیری به‌عهده دارد.

این مجموعه تلویزیونی قرار است شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روانه آنتن شبکه دو سیما شود.

به گفته تهیه‌کننده این مجموعه، تیزر سایه‌های رعنا، با بازی بازیگرانی چون حسین سحرخیز، رضا فیاضی، محمود پاک‌نیت، مهوش صبرکن، سالار کریم‌خانی، سلمان فرخنده، هادی قمیشی و ایران اصلانی در حال پخش است و در این هفته مجموعه روی آنتن می‌رود.

ترویج فرهنگ وقف

علی خانی‌ابیانیه‌ای، تهیه‌کننده مجموعه سایه‌های رعنا در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: سایه‌های رعنا یک بخش نمایشی و داستانی دارد که لوکیشن اصلی آن و بقیه لوکیشن‌های مربوط به بخش نمایشی که تعددشان هم کم نبود در گرگان قرار داشت و بعد با همان بازیگران به استان‌های مختلف سفر کردیم و بخش مسافرت‌ها در قالب مستند ساخته شده است.

وی در ارتباط با موضوع این مجموعه تلویزیونی که بحث وقف است و تلاش می‌کند تا فرهنگ وقف را ترویج دهد، بیان می‌کند: این مجموعه با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه ساخته شده و ما نیز تلاش کردیم با حمایت این سازمان بحث وقف را برای بینندگان تبیین کنیم. البته موقوفاتی که در سایه‌های رعنا نیز معرفی شده است، مربوط به زمین، ملک و بیمارستان نبوده بلکه موقوفاتی با رویکرد کارآفرینی هم به تصویر کشیدیم، مانند موتورسازی. حتی در حوزه علم نیز موقوفات بسیار زیادی وجود دارد مانند جایزه البرز که آنها را نیز معرفی کردیم.

خانی‌ابیانه‌ای به این موضوع اشاره می‌کند که واقفان بزرگی در راه اعتلای کشور قدم برداشته‌اند و ادامه می‌دهد: معرفی واقفان برجسته‌ از دغدغه سازمان اوقاف و عوامل تولید سایه‌های رعنا بود و تمام تلاش‌مان را کردیم که تا حدی دین خود را به این واقفان بزرگ ادا کنیم.

معرفی فرصت‌های گردشگری

تهیه‌کننده و کارگردان این اثر نمایشی و مستند تلاش کرده‌اند تا در خلال این موضوع، گذری هم به جاذبه‌های گردشگری هر شهر داشته باشند. خانی‌ابیانه‌ای در این‌باره عنوان می‌کند: در سایه‌های رعنا تا جایی هم که برنامه ظرفیت داشته، از نشان دادن اماکن دیدنی و تاریخی دریغ نکرده‌ایم. حتی گریزی به کارها و فعالیت‌های آن شهر نیز زده‌ایم، به‌طور مثال در ایام گلابگیری در کاشان فیلمبرداری کردیم. در واقع از این فرصت استفاده کردیم تا ظرفیت‌ها و جاذبه‌های شهر را نیز معرفی کنیم و سازمان میراث فرهنگی هم بسیار در این مورد با ما همکاری و حمایت‌مان کرد.

سایه‌های رعنا که مجموعه‌ای ۱۶ قسمتی در قالب برنامه ۳۰ دقیقه‌ای است از این هفته روی آنتن شبکه دو می‌رود. دیگر عوامل این مجموعه نمایشی عبارتند از مدیر تصویربرداری: محمد روزبهانی، مدیر تولید: محمدحسن علیخانی، تدوین: بابک رضوانی، صدابردار: سیدحسین موسوی، آهنگساز: سعید مطلق، شاعر: رضا اشعاری، مجری طرح: معصومه سبزی‌ابیانه، مشاوران تهیه: عباس لهراسبی، ساخت تیتراژ: امید ایرمان و بازیگر نوجوان عرشیا خانی‌ابیانه‌ای و پانته‌آ جهانگیری.

نسیم اسدپور - گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها