گشت گذار در دالان‌ بازارهای تاریخی ایران

درگذشته بازار یکی از مراکز مهم در ایران به شمار می‌آمد. علت این امر را می‌توان دو دلیل دانست، یکی این‌که بازار نه‌تنها مکانی برای معامله و کسب روزی برای افراد بود؛ بلکه بسیاری از خبرها و رویدادهای مهم در این محل شنیده می‌شد. به شما توصیه می‌کنیم، با سفر به شهرهای مختلف قطعا از بازارهای سنتی با معماری‌های خاص آن بازدید کنید.
کد خبر: ۱۳۶۲۴۰۲
گشت گذار در دالان‌ بازارهای تاریخی ایران
 
اگر دوست دارید با این بازارهای سنتی بیشتر آشنا شوید با سایت شب همراه شوید. در سایت شب قصد داریم شما را با چند نمونه از بازارهای سنتی در ایران که قدمت زیادی دارند و می‌توانند مقصد سفر شما باشند آشنا کنیم، پس ادامه آن را از دست ندهید.


بازارهای تاریخی اصفهان


اصفهان یکی از شهرهای بزرگ ایران است که بازارهای سنتی زیادی در آن وجود دارد و این بازارها هرکدام در دوره‌ مختلفی از تاریخ ساخته ‌شده‌اند. از بازارهای سنتی که در شهر اصفهان وجود دارد می‌توان به بازار قیصریه (سلطانی)، شاهی (بازارچه بلند)، بازار بزرگ اصفهان و... اشاره کرد.

در اطراف این جاذبه‌های دیدنی اقامتگاه‌هایی برای اجاره به مسافران وجود دارد. اجاره سوئیت در اصفهان با کمترین هزینه امکان‌پذیر است. همچنین برخی از این اقامتگاه‌ها به‌صورت مبله برای پذیرایی از مهمانان آماده‌شده است. شما برای اجاره منزل مبله در اصفهان به نسبت دیگر اقامتگاه‌ها مثل هتل، هزینه کمتری را پرداخت می‌کنید.


بازار قیصریه


بازار قیصریه که به‌ نام بازار سلطانی نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین، باشکوه‌ترین و همچنین طولانی‌ترین بازارهای سنتی است که در اصفهان قرار دارد. قدمت تاریخی بازار قیصریه به زمان صفویه برمی‌گردد و به دستور شاه‌عباس اول ساخته‌شده است. در این بازار هر قسمت آن به معامله یک کالای خاص اختصاص دارد و شما می‌توانید از صنایع‌دستی که توسط مردم خوش‌ذوق اصفهان تولیدشده بازدید و خرید کنید. بازار قیصریه در شمال میدان نقش‌جهان قرار دارد.


بازار شاهی اصفهان


بازار شاهی اصفهان یکی دیگر از بازارهای مهم در این استان بوده که به‌ نام بازارچه بلند نیز شناخته می‌شود. قدمت تاریخی بازار شاهی اصفهان نیز به دوره صفویه برمی‌گردد. این بازار به دستور آخرین پادشاه صفوی (شاه سلطان حسین) ساخته شد. بازار شاهی در سال‌های اخیر بازسازی‌شده و هم‌اکنون محلی برای به نمایش گذاشتن هنر مردم اصفهان و فروش صنایع‌دستی این استان تبدیل‌شده است. بازار شاهی در خیابان چهارباغ قرارگرفته است.
 

گشت گذار در دالان‌ بازارهای تاریخی ایران


بازار بزرگ اصفهان


بازار بزرگ اصفهان در دوره صفویه ساخته شد و توسعه آن تا زمان قاجاریه ادامه داشته است. بخش اصلی بازار بزرگ اصفهان در نزدیکی مسجد جامع اصفهان قرار دارد و به قسمت‌های مختلف این شهر نفوذ کرده است. در این بازار بناهای تاریخی زیادی مانند تیمچه ملک و گلشن قرار دارد که بر جذابیت و اهمیت این مکان تاریخی افزوده است.

قدمت برخی از غرفه‌های این بازار به 400 سال پیش باز می‌گردد. در بازار بزرگ اصفهان اجناس مختلفی مانند انواع ترشیجات، ظروف عتیقه، پوشاک، کیف و کفش، جواهرات و... معامله می‌شود.


بازار مولوی و امین مشهد


شهر مشهد یکی از شهرهای زیارتی ایران بوده که افراد می‌توانند علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع)، از جاهای دیدنی و تفریحی این شهر نیز بازدید کنند. در این شهر جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که بازارهای سنتی آن ‌یکی از این جاذبه‌ها است. از بازارهای سنتی شهر مشهد می‌توان به بازارهای امین و مولوی مشهد اشاره کرد.

اگر در این شهر محل اقامتی برای خود در نظر نگرفته‌اید، می‌توانید با اجاره روزانه خانه در مشهد هرچند روزی که تمایل دارید در این شهر اقامت داشته باشید. همچنین سوئیت‌‎هایی در نزدیکی این بازارها قرارگرفته که با طی کردن مسافت کوتاهی می‌توانید به بازار مولوی و امین مشهد دسترسی داشته باشید.

بازار مولوی یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی در شهر مشهد شناخته می‌شود. جذابیت این بازار را می‌توان قدمت تاریخی آن دانست. اجناسی مانند لوازم‌آرایشی و بهداشتی، لوازم‌التحریر، خیاطی و... در این بازار به‌صورت عمده فروخته می‌شود. بازار مولوی مشهد در نزدیکی حرم امام رضا (ع) و در محله شیرودی، قرار دارد.
بازار امین یکی دیگر از بازارهای سنتی مشهد است که در فاصله اندکی با حرم مطهر امام رضا قرار دارد. این بازار در سه‌طبقه مختلف طراحی و ساخته‌شده که در هر طبقه آن اجناس مختلفی معامله می‌شود. اگر قصد دارید سوغاتی با قیمت‌های مناسب برای عزیزان خود تهیه کنید؛ حتما به بازار امین مشهد سری بزنید. در این بازار کالاهای مختلفی مانند پتو، روفرشی، ظروف پذیرایی و... با پایین‎ترین قیمت به فروش می‌رسد.


 بازار خان و حاجی قنبر یزد


یزد به‌عنوان دومین شهر تاریخی در جهان شناخته می‌شود که هرساله افراد زیادی برای دیدن جاذبه‌های آن به این شهر سفر می‌کنند. به همین دلیل بهتر است چند روز قبل از سفر برای اجاره سوئیت در یزد از طریق سایت شب اقدام کنید و با خیال راحت سفر خود را آغاز کنید.

از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر یزد می‌توان به بازار خان و حاجی قنبر اشاره کرد که باعث جذابیت بیشتر این شهر می‌شوند. در اطراف این بازارهای تاریخی منازلی برای اجاره مسافرین وجود دارد. شما با اجاره روزانه خانه در یزد می‌توانید هرچند روزی تمایل داشته باشید در یزد اقامت کنید.

بازار خان یزد یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر یزد بوده که تاریخی این بازار مربوط به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است و از ترکیب چندین بازار کوچک تشکیل‌ می‌شود. از بخش‌های مختلف این بازار می‌توان به قسمت زرگری، پنجه‌ علی، قیصریه، مسگری‌ و موارد دیگری اشاره کرد.

همان‌گونه که گفته شد بازار خان یزد از مجموع چندین بازار کوچک تشکیل می‌شود که بازار حاجی قنبر یکی از این بازارهای کوچک به شمار می‌آید. این بازار را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین بازارچه‌‌های یزد به‌حساب آورد که در قرن 9 هجری ساخته‌شده است.

بازار حاجی قنبر یکی از جاهای دیدنی یزد بوده که در آن کالاهای مختلفی مانند شیرینی‌های محلی، طلا، فرش و موارد دیگری به فروش می‌رسد. در اطراف این بازار جاذبه‌های گردشگری مانند موزه آب، ترمه حسینی، زورخانه صاحب‌الزمان (عج) و... قرارگرفته است.
 

گشت گذار در دالان‌ بازارهای تاریخی ایران


کلام آخر


گشت‌وگذار در بازار یکی از مهیج‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که در طول سفر انجام می‌دهید. خصوصا اگر هدف شما بازدید و خرید از بازارهای سنتی باشد. در این صورت شما علاوه بر این‌که می‌توانید کالاهای موردنیاز خود را به‌راحتی خریداری کنید، از یک مکان تاریخی نیز بازدید خواهید کرد. بازارهای سنتی زیادی در سراسر کشور قرار دارد. در سایت شب سعی کردیم شما را با چند نمونه بازار سنتی در ایران که قدمت زیادی نیز دارند آشنا کنیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها