مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با ابراز تاسف از خشکسالی های مستمر و شرایط نامساعد بارندگی در استان، مدیریت مصرف درهمه بخش ها را برای استان به شدت مهم و ضروری دانست.
کد خبر: ۱۳۶۲۲۷۶

به گزارش خبرنگار جام جم انلاین از یزد ،محمدمهدی جوادیان زاده با بیان اینکه متاسفانه ما به صورت مستمر با پدیده خشکسالی روبروهستیم و شرایط بارندگی در استان شرایط خوبی نیست به طوریکه تا این لحظه میزان بارش هایی که داشتیم درصدی کمتر از بارش های پارسال بوده  اظهارداشت :شرایط بارشی، شرایط زیرنرمال و ضعیفی بوده و این  ضعف باعث می شود که تغذیه لازم به آبخوان های استان نرسد.

وی با اشاره به اینکه نرسیدن تغذیه به آبخوانها و تغییر نکردن برداشت ها باعث افت بیشتر سطح آب های زیرزمینی و کسری مخزن می شود افزود: علاوه بر آن کاهش بارندگی ها و افت سطح آب های زیرزمینی باعث بی کیفیتی منابع آب زیرزمینی شده واین نگرانی را بوجود خواهد آورد که آبخوان ها در یک دوره میان مدتی قابل استفاده نباشد.

این مسئول به اقداماتی که دربخش های مهم کشاورزی، شرب و صنعت انجام شده اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی با اجرای طرح تحویل حجمی آب تلاش کردیم ضمن مدیریت مصرف ،آب لازم به بخش کشاورزی هم برسد و باعث خشک شدن مزارع و اراضی کشاورزی نشود.

وی تصریح کرد: ولیکن مهم است ابزار و سازوکارهای جدید و تفکر نوین مدیریت مصرف در بخش کشاورزی در استانی مثل استان یزد بیش از پیش به کار گرفته شود چرا که با روش ها و منابع آبی نسبتا غنی گذشته نمی شود شرایط امروز را که به شدت نسبت با گذشته متفاوت شده است مدیریت کرد و منابع آبی را از نابودی محافظت نمود.

جوادیان زاده اظهار داشت: در حوزه شرب نیزآمارها نشان می دهد در چندسال گذشته مدیریت مصرف تا حدودی جواب داده ولی با این همه رشد فزاینده که بخش شرب ما داشته و به دلیل اینکه با کیفیت ترین منابع آب ما در بخش شرب استفاده می شود و ما در این بخش هم به شدت محروم هستیم خیلی مهم است که مدیریت مصرف در بخش شرب نیز بیش از پیش اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه بخش شرب دومین مصرف کننده بعد از بخش کشاورزی است گفت: در مدیریت مصرف خانه به خانه تلاش کردیم حداقل بین 15تا 20درصد کاهش مصرف را رقم بزنیم و تجاربی که اتفاق افتاده و تلاش هایی که شده نشان می دهد که این کاهش مصرف بدون اینکه مشترک خانگی را دچار مشکل کند امکان پذیر هست مشروط بر اینکه با برنامه ها و ابزارهای درست اقدامات مدیریتی صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه بخشی از آب با کیفیت استان در صنعت هم استفاده می شود مدیریت مصرف در این بخش را نیز بسیار مهم دانست و گفت:در برنامه سازگاری با کم آبی، مدیریت مصرف در بخش صنعت برنامه ریزی شده که در این بخش هم مثل بخش کشاورزی سازوکارهای جدید و تفکر نوین دیده شود.

وی افزود:در تلاش هستیم در بخش صنعت، بخشی از آب کیفی را بازتخصیص کرده به طوریکه آب کیفی به بخش شرب برود و از پساب و آب های غیر متعارف بعنوان جایگزین برای بخش صنعت استفاده شود و بدین شکل مدیریت مصرف صورت بگیرد.

جوادیان زاده اظهار امیدواری کرد با همکاری همه گروهها و بخش های مصرف کننده آب بتوانیم دوران سخت خشکسالی را پشت سرگذاشته و با مدیریت مصرف،آّبخوان ها را به سوی پایدار شدن سوق دهیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها