رادیو در ایران از ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ آغاز به کار کرد. هدف‌ و انگیزه‌های نخست تاسیس رادیو در ایران‌، بیشتر به‌عنوان وسیله‌ای سرگرم‌کننده بود ولی با تلاش‌های پیگیر سازمان صدا و سیما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راه تأسیس مراکز استانی و پایه‌گذاری شبکه‌های تخصصی، نگاه به این رسانه، منطقی‌تر و اصولی شد.
کد خبر: ۱۳۶۲۲۴۶

 ویژگی‌های منحصر به فرد رادیو و رقابت این رسانه صمیمی و تعاملی با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی‌شدن کشاند. شبکه‌های تخصصی به مخاطبان این امکان را می‌دهند که بر‌اساس نیاز و علاقه خود، از برنامه‌های رادیو بیشترین استفاده را ببرند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند. از سوی دیگر در شبکه‌های تخصصی، موضوع‌ های مرتبط با آن به‌صورت جدی دنبال می‌شوند و به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، این شبکه‌ها همانند کتابخانه گویا و دایره‌المعارف پویا، نیاز مخاطبان جویا را پاسخ می‌دهد. در ایران اسلامی، شبکه‌های رادیویی قرآن، فرهنگ، معارف، ورزش، جوان، اقتصاد، سلامت، گفت‌وگو و پیام، نمونه‌هایی از این رشد فرهنگی هستند که وظیفه پیام‌رسانی ، دانش‌افزایی و غنی‌سازی اوقات فراغت آحاد جامعه را به‌عهده گرفته است. فرهنگ یک رشته اصلی‌، میان‌دار و پیوندی میان تاریخ‌، ادبیات‌، زبان‌، دین‌، سرزمین‌، سیاست و اقتصاد هر ملتی است. نحوه فکر کردن و زندگی کردن ما به فرهنگ ما بستگی دارد. فرهنگ است که رفتار و افکار‌، شخصیت و هویت‌، ارزش‌های اصولی و باورهای اعتقادی ما را سامان می‌دهد و در طرز برخوردها و انگیزه‌هایمان تأثیرگذار است. به فرد‌گرایی و جمع‌گرایی و تعاملات اجتماعی ما ارتباط دارد. فرهنگی که ما به آن تعلق داریم حریم فردی و اجتماعی ماست. در واقع فرهنگ مدام ما را آموزش می‌دهد.
امروزه بیشترین سرمایه‌گذاری روی «فرهنگ» است. اگر فرهنگ دچار آسیب شود‌، اقتصاد‌، سیاست‌، باورها و آموزش هم دچار اشکال خواهد شد. فرهنگ کیفیت زندگی و خدمات جوامع را بالا می‌برد و علاوه بر آن‌که یک میراث انسانی به‌شمار می‌آید، یک عامل پیشران اجتماعی و اعتماد به نفس ملی است.
رادیو فرهنگ در ۲۵ فروردین ۱۳۷۵ همزمان با روز عطار نیشابوری، حکیم‌، عارف و شاعر ایرانی و پارسی‌گو از دل رادیو سراسری ۲ به‌عنوان یک شبکه ملی تخصصی در حوزه فرهنگ تاسیس شد و بر‌اساس تصریح قانون اساسی پخش زنده مذاکرات علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد. رادیو فرهنگ در سه حوزه کلان یعنی فرهنگ ملی‌، فرهنگ تخصصی و فرهنگ عمومی به صورت ۲۴ ساعته و روی دو موج اف‌ام و ای‌ام برای مخاطبان ملی و بین‌المللی برنامه‌سازی می‌کند. این شبکه تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و هدایت فرهنگی افکار عمومی جامعه در مسیر تقویت دینداری و معنویت مخاطبان و اعتلای توان تأثیرگذاری جبهه انقلاب اسلامی به کار بسته است. دشمنان نظام انقلاب اسلامی به‌صورت مستمر در‌صدد تهاجم به ارزش‌های اسلامی و اساس انقلاب‌، مایوس کردن و ایجاد تردید در دل‌های مردم، القای فرهنگ غلط و تضعیف ایمان ملت و اختلاف‌افکنی میان اقوام با ابزارهای مختلف رسانه‌ای در پوشش فرهنگ هستند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اولویت‌های رادیو فرهنگ توجه به هویت ملی و همگرایی مردم ایران است. ذائقه‌سازی فرهنگی متناسب با نیاز جامعه و سیاست رسانه، هم‌افزایی‌، جریان‌سازی و مطالبه‌گری فرهنگی به‌عنوان صدای مردم از دغدغه‌های این رادیو است.
چو هنگام فرهنگ باشد تو را
به دانایی آهنگ باشد تو را
جهان زیر آیین و فرهنگ ماست
سپهر روان جوشن جنگ ماست

علیرضا حبیبی - مدیر رادیو فرهنگ / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها