گفت‌ و‌گو با تهیه‌کننده «رخ به رخ» درباره فصل جدید این برنامه

همان ساختار اما با محتوای جدید

معمولا مردم دوست دارند چهره واقعی هنرمندان یا ورزشکارانی را که می‌شناسند یا جزو طرفداران‌شان هستند، در قالب یک برنامه تلویزیونی گفت‌و‌گو‌محور ببینند و میزبان، سؤالاتی را از آنها بپرسد که شاید سؤال ذهنی خودشان باشد یا در کمتر گفت‌وگویی این سؤالات پرسیده شده و باعث می‌شود ابعاد دیگری از مهمان را به مخاطب نشان بدهد.
کد خبر: ۱۳۶۱۶۷۴

به گزارش جام جم، برنامه «رخ به رخ» که از سال گذشته با میزبانی امیرعلی دانایی روی آنتن شبکه دو است، چنین ویژگی‌هایی را در خود دارد. میزبان، مقابل مهمان‌هایی که چهره‌های نام‌آشنایی برای بیننده‌ها هستند، می‌نشیند و در کمال ادب و احترام وارد بحث و گفت‌و‌گو و گاهی چالش با آنها می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی مهدی بابایی است که به همین بهانه با او گفت‌و‌گویی داشتیم که می‌خوانید.

رخ به رخ» که روی آنتن است، فصل جدید از برنامه است یا ادامه همان سری گذشته است؟

فصل دوم برنامه در حال پخش است و به‌صورت ویژه‌برنامه هر شب در ماه مبارک رمضان از شبکه دو پخش می‌شود. البته تغییراتی در حوزه محتوا داشته و به‌واسطه حال و هوایی که ماه مبارک رمضان دارد، چند محور اساسی به برنامه اضافه شده است.

می‌توانید در این‌باره مثالی بزنید؟

مثلا حال خوب، یکی از آن محورهای اساسی است که درباره‌اش زیاد صحبت می‌کنیم. حتی از مهمان‌های برنامه هم می‌خواهیم اگر حالشان خوب است و به نسخه‌ای در این زمینه رسیده‌اند، برای حال خوب مردم این نسخه را ارائه بدهند. در مورد ویژگی‌های انسان خوشبخت در این سری صحبت می‌شود. همچنین درباره مرگ و این‌که قبل از خواب و در روزمرگی‌هایمان چقدر از خودمان حسابرسی می‌کنیم و در واقع با خودمان مواجه و رخ‌به‌رخ می‌شویم. درباره این موضوعات در سری جدید با مهمان‌ها گپ می‌زنیم.

همین سوالاتی است که معمولا از همه مهمان‌ها پرسیده می‌شود؟

بله هر شب یک‌سری سوال روتین و مشترک داریم که میزبان از مهمان‌ها می‌پرسد. همچنین یک سفره ماه رمضانی در کافه «رخ به رخ» داریم که بیننده‌ها با این کافه در سری قبل آشنا شده‌اند؛ با این تفاوت که میزبان و مهمان در این کافه درباره خاطرات و حال و هوای ماه رمضانی با هم گپ می‌زنند.

در ساختار برنامه چطور؟ تغییراتی ایجاد کرده‌اید؟

ما کمترین تغییرات را در حوزه ساختار برنامه داشتیم ولی در محتوا تغییرات زیادی داشتیم.

سری جدید برنامه در چند قسمت طراحی شده است و تا چه زمانی پخش آن ادامه دارد؟

این سری، ۳۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای است. همچنین دو قسمت ویژه‌برنامه برای عید فطر داریم که البته خیلی نمی‌توانیم فعلا در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم.

از آنجا که برنامه در سری قبل با بازخوردهایی در زمینه دکور، اجرا و محتوا مواجه شده چقدر نظرات مخاطبان در سری جدید اعمال شده است؟

صد در صد. چه در بخش مهمان و چه در محتوا و در بخش‌های مختلف برنامه این نظرات را تا جایی که لازم بود اعمال کردیم و سعی کردیم پررنگ باشد؛ چون به‌ نظر‌، سلیقه و خواسته مخاطب اهمیت بسیاری می‌دهیم.

بیشترین بازخوردی که نسبت به برنامه دریافت کردید، مربوط به کدام بخش از کار است؟

بازخوردهای خیلی خوبی برای دکور برنامه گرفتیم و نشان می‌داد که مردم خیلی دکور را دوست دارند. یعنی این چندبخشی ‌بودن و تعدد لوکیشن برای مخاطبان تازگی داشت و آن را دوست دارند؛ این‌که برنامه پشت‌صحنه ندارد و مخاطب همه‌چیز را شفاف می‌بیند. این‌که مخاطب در جریان همه‌چیز هست. از لحظه ورود مهمان گرفته تا گریم و پذیرایی در کافه را می‌بیند برایش خیلی جالب است.

یکی از بخش‌های مهم و سخت هر برنامه گفت‌و‌گو‌محوری دعوت از مهمان است. حالا که برنامه در حال تبدیل شدن به برند شبکه دو است و مهمان‌ها قسمت‌های قبل برنامه را دیده‌اند، این روند به نسبت قبل روال آسان‌تری پیدا کرده است؟

قاعدتا وقتی یک برنامه عمری را سپری می‌کند و چند ماهی روی آنتن هست، مخاطب و مهمان می‌بیند و مهمان راحت‌تر می‌تواند تصمیم بگیرد که در این برنامه باشد یا نباشد. من فکر می‌کنم تجربه فصل اول و اتفاقی که افتاد و میزان رضایت مخاطب را در پی داشت، باعث شد ما در دعوت مهمان‌ها راحت‌تر باشیم. هر‌چند که در فصل قبل در این زمینه دچار مشکل نبودیم و راحت می‌پذیرفتند اما در این فصل، اتفاقات بهتری افتاد. ما مهمان‌های درجه یکی داریم. بنابراین فکر می‌کنم مخاطبان، دسته‌بندی مهمان‌های ما را دوست داشته باشند.

کنار چهره‌های آشنا و هنرمندان و ورزشکاران، آیا از چهره‌های مردمی هم در برنامه دعوت می‌کنید؟

ما چهره‌های آشنا را معمولا به برنامه دعوت خواهیم کرد اما سعی می‌کنیم از حوزه‌های مختلف، مهمان‌های سرشناسی را دعوت کنیم که مخاطب راحت‌تر بتواند با آنها ارتباط برقرار کند. مثلا در حوزه سیاست، پزشکی و... یعنی قرار نیست فقط در عرصه هنر و ورزش مهمان داشته باشیم و هدف‌مان این است که از حوزه‌های مختلف مهمان دعوت کنیم.

فکر می‌کنید این برنامه تا چه زمانی پتانسیل ادامه‌دار شدن را داشته باشد؟

به‌نظرم این را مخاطب باید تصمیم بگیرد که «رخ‌به‌رخ» تا چه زمانی پخش شود و چقدر این برنامه را دوست دارد و با آن ارتباط برقرار می‌کند. تا امروز که بازخوردهای خوبی از طرف مخاطبان داشتیم. من فکر می‌کنم اگر برنامه همین میزان رضایت مخاطب را در‌بر بگیرد، ما می‌توانیم تولید فصل سوم را هم شروع کنیم.

اگر برنامه به فصل سوم برسد، چه تغییراتی خواهد داشت؟

ما برای فصل سوم چه در محتوا و چه در ساختار ایده‌های بسیاری داریم. قطعا این چند بخش بودن دکور ادامه خواهد داشت. البته با دکور جدید و فضای خیلی متفاوت. در حال ایده‌پردازی برای فصل سوم هستیم که خیلی متفاوت‌تر و پرقدرت‌تر از دو فصل قبلی باشد. گرچه ۳۰ شب به صورت روتین روی آنتن بودن کار راحتی نیست. با این حال امیدوارم مردم سریال را دوست داشته باشند.

شفاف‌سازی برای بیننده‌های شبکه ۲

«رخ به رخ» یکی از نمونه‌های موفق برنامه‌های گفت‌و‌گو‌محور(تاک‌شو) است که فصل اول آن سال گذشته هفته‌ای یکی ‌دو شب روی آنتن شبکه دو می‌رفت و با استقبالی که از آن شد، تولید آن به فصل دوم رسید. این برنامه به کارگردانی حسین فاطمیان و تهیه‌کنندگی مهدی بابایی و با میزبانی امیرعلی دانایی در ماه رمضان روی آنتن می‌رود و در سری جدید حال و هوای برنامه متناسب با این ماه است. یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه نحوه اجرای دانایی است که میزبان خوبی برای مهمان‌هایی است که به برنامه دعوت می‌شوند. او در کمال ادب و احترام با مهمان‌ها برخورد می‌کند و هیچ‌گاه ما بین صحبت‌ها و بحث مهمان نمی‌پرد و کلام او را قطع نمی‌کند. در عین حال مثل یک میزبان ایرانی با گرمی و صمیمیت با مهمان برخورد می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه دکور آن است؛ دکوری که فاقد هر‌گونه دیواری است و به اصطلاح پشت‌صحنه ندارد. همه‌چیز برای بیننده شفاف است.

با این‌که دکورهای متنوع و متفاوتی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده اما دکورها بدون دیوار است و فقط به‌واسطه نورپردازی دکورها از هم جدا می‌شوند. از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های برنامه زمانی است که مهمان مقابل آینه‌ای می‌ایستد و با خودش مواجه می‌شود و خودگویی می‌کند که بسیار مورد توجه مخاطبان این برنامه قرار گرفته است. در نهایت این‌که «رخ به رخ» ویژگی‌های یک برنامه موفق و پرمخاطب را دارد؛ ضمن این‌که قرار است در فصل جدید اتفاقات بهتری هم بیفتد و مهمان‌هایی از حوزه‌های مختلف هم به برنامه دعوت شود. باید منتظر بود و دید برنامه در این ۳۰ شب همچنان در اوج خواهد ماند که به فصل سوم برسد یا نه.

زینب علیپور طهرانی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها