واحد مرکزی خبر: وزیر راه و ترابری اطمینان داد اگر منابع اعتباری لازم تامین شود به همه نیازهای داخلی و فراملی در بخش حمل و نقل ریلی پاسخ می دهیم.
کد خبر: ۱۳۵۶۸۵

محمد رحمتی گفت: با تصویب لایحه ساماندهی مصرف سوخت گازوئیل امسال 1000 میلیارد تومان برای توسعه راه اهن اختصاص می یابد.
وی افزود: اگر این مبلغ به اعتبارات راه اهن اضافه شود برخی از طرح های ریلی از جمله اتصال راه اهن به برخی شهرهای بزرگ امسال به نتیجه می رسد.
رحمتی گفت: فوریت این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در دست بررسی در کمسیون عمران مجلس است.
وزیر راه و ترابری با بیان اینکه امسال با توجه به منابع مالی 350 تا 400 کیلومتر خط جدید راه اهن ساخته می شود گفت با منابع فعلی راه اهن بم زاهدان و اصفهان شیراز تا سال اینده و راه اهن اراککرمانشاه تا دو سال اینده ساخته می شود.
رحمتی افزود: شهرستان ملایر نیز امسال به راه اهن متصل می شود اما تا اتصال ان به کرمانشاه فعال نمی شود.
وی با بیان اینکه در صورت تامین منبع توان ساخت 1000 کیلومتر راه اهن در کشور وجود دارد در مورد برنامه های فراملی در راه اهن گفت: با تکمیل راه اهن بم زاهدان شبکه ریلی ایران از مسیر تفتان و کویته به پاکستان و هندوستان متصل می شود و این کشورها می توانند از مسیر ایران به اروپا سفر کنند.
وزیر راه و ترابری با اشاره با اینکه راه اهن خرمشهر به شلمچه تا سال اینده به بهره برداری می رسد گفت: با ساخت این قطعه راه اهن ایران به بصره متصل می شود ام در قطعه بصره به مرز ایران به علت وضع خاص عراق هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
رحمتی اضافه کرد: در شمال ترکیه در کنار دریاچه وان نیز قطعه ای باید ساخته شود که مسئولان ترکیه به سرمایه گذاری در این بخش علاقه مند نیستند و اگر بتوان با استفاده از فاینانس این مسیر را ساخت در اتصال شبکه ایران به اروپا نقش مهمی دارد.
وزیر راه و ترابری در ادامه با اشاره به تقاضای بالای مردم برای سفر با قطار گفت اتصال راه اهن به شهرهای بزرگ به ویححژه در مسیر غرب کشور و افزایش ناوگان در مسیرهای فعلی از درخواست های مردم است که در بسیاری از این مسیرها خطوط اهن در حال احداث است.
رحمتی تصریح کرد: تقاضای سفر با قطار در مسیرهای فعلی بیش از 3 برابر ظرفیت ناوگان است که به علت محدودیت در تعداد واگن و لوکوموتیو نمی توانیم به همه این تقاضاها پاسخ دهیم.
وزیر راه وترابری در ادامه درباره رضایت مردم از راه اهن گفت: درباره خدمات راه اهن باید از مردم سوال کرد اما براساس نظرسنجی های شرکت رجاء 70 تا 75 درصد کسانی که موفق به تهیه بلیت و مسافرت با قطار شدند از خدمات راه اهن رضایت داشته اند.
رحمتی با بیان اینکه سفر با قطار ایمن و خاطره انگیز است گفت: اگر موقعیت فراهم شود علاقمندم با قطار سفر کنم.
وی گفت: به علت مسئولیت قبلی در راه اهن با این شبکه بیشتر اشنایی دارم و می دانم که فعالان راه اهن قشر زحمتکشی هستند.
وزیرراه و ترابری افزود: این مسئله باعث نمی شود به سایر اشکال حمل و نقل بی توجهی شود بلکه سیاست وزارت راه در بخشهای جاده ای هوایی - دریایی و ریلی توسعه و سرمایه گذاری متناسب با نیاز و خواست مردم است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها